تاریخ: ۲۵ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۸:۵۵
بازدید: ۱۳۲
کد خبر: ۲۸۸۸۲۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
نیاز‌های ارزی چگونه تامین می‌شود؟

مدیریت بازار ارز به روش بانک مرکزی

‌می‌متالز - اجرای سیاست تثبیت نرخ ۲۸۵۰۰ تومانی در سامانه نیما برای واردات کالا‌های اساسی، مواد اولیه و ماشین‌آلات و تجهیزات تولید با جدیت دنبال می‌شود.

به گزارش می‌متالز، اجرای سیاست تثبیت نرخ ۲۸۵۰۰ تومانی در سامانه نیما برای واردات کالا‌های اساسی، مواد اولیه و ماشین‌آلات و تجهیزات تولید با جدیت دنبال می‌شود.

به دنبال اجرای سیاست‌های جدید برای تثبیت نرخ ارز نیمایی، بانک مرکزی قواعد جدیدی را نیز برای کنترل تقاضا‌های ارز تعیین و اعلام کرد: در زمان ارائه درخواست‌های ارزی در سامانه نیما معادل ریالی ارز مورد نیاز به‌عنوان سپرده تخصیص ارز مسدود می‌شود. همچنین طبق گفته رئیس‌کل بانک مرکزی، نیاز‌های ارزی مردم که مشتمل بر ۴۰ ردیف است، در بازار مبادله ارزی تامین خواهد شد.
بازار ارز از دهم دی‌ماه و بعد از تعیین رئیس‌کل جدید بانک مرکزی با تغییر و تحولات مهمی مواجه شده است. محمدرضا فرزین، رئیس کل جدید بانک مرکزی، در همان آغاز فعالیتش از تثبیت ارز نیمایی روی قیمت ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان خبر داد. حالا در تازه‌ترین رویداد، بانک مرکزی اعلام کرده متقاضیان دریافت ارز، در سامانه نیما، باید معادل ریالی ارز مورد نیازشان را، قبل از دریافت ارز، سپرده کنند. شواهد نشان می‌دهد بانک مرکزی می‌خواهد حجم تقاضا را کنترل و از این طریق بازار ارز را مدیریت کند. بانک مرکزی اعلام کرده است: یکی از دلایل این تصمیم، حذف درخواست‎های غیرواقعی تخصیص ارز است. بانک مرکزی از این طریق در تلاش است هم از نوسان قیمت در سامانه نیما با حذف تقاضا‌های غیرواقعی جلوگیری کند و هم میزان ذخایر ارزی را برای حال و آینده حفظ کند. به‌نظر می‌رسد این تازه اول ماجراست و باید در روز‌های آینده شاهد قواعد بیشتری در بازار ارز باشیم.
بانک مرکزی اعلام کرده، بانک‌ها و مؤسسات اعتباری موظفند در زمان ایجاد یا تمدید گواهی ثبت آماری به میزان تعیین شده نسبت به مسدودسازی معادل ریالی مبلغ ارزی در حساب‌های متقاضی نزد بانک‌ها به‌عنوان سپرده تخصیص ارز اقدام کنند؛ یعنی متقاضیان دریافت ارز در سامانه نیما باید از قبل مبلغ ریالی ارز مورد نیاز خود را پرداخت و سپس درخواست خود را ثبت کنند تا از این طریق جلوی تقاضا‌های غیرواقعی گرفته شود و زمینه رشد قیمت فراهم نشود. به‌نظر می‌رسد این کار با این هدف انجام می‌شود که قیمت ارز نیمایی در محدوده ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان حفظ شود. طبق اعلام بانک مرکزی همچنین کالا‌های اساسی، نهاده‌های دامی، گندم، دارو و تجهیزات پزشکی از شمول این مقررات مستثنی هستند.
بانک مرکزی تأکید کرده است: تأیید شدن یا نشدن گواهی ثبت آماری (تخصیص ارز)، میزان تخصیص ارز، تعیین ارز و نوع نرخ ارز وفق ضوابط و مقررات بانک مرکزی و منوط به تشخیص بانک مرکزی بوده و متقاضی حق هرگونه اعتراض را از خود سلب می‌کند. یعنی بانک مرکزی طبق روال گذشته باید تقاضا‌های ارزی را تأیید کند، اما این احتمال وجود دارد که سیاست‌های تأیید تقاضا‌های ارزی با سختگیری‌های بیشتری مواجه شود و همه تقاضا‌ها برای اقلام متنوع وارداتی لزوما تأیید نشود. این موضوع می‌تواند به محدودسازی سطح تقاضا و حفظ ذخایر ارزی منجر شود.
هم‌راستا با این اقدامات محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی در نشست هم‌اندیشی با اقتصاددانان توضیح داد: اجرای سیاست تثبیت نرخ ۲۸۵۰۰ تومانی در سامانه نیما برای واردات کالا‌های اساسی، مواد اولیه و ماشین‌آلات و تجهیزات تولید با جدیت دنبال می‌شود.
او همچنین درباره اینکه چگونه به سایر تقاضا‌های ارزی پاسخ داده خواهد شد، گفت: با رفع برخی نواقص بازار متشکل ارزی، آن را در قالب بازار مبادله ارزی تقویت می‌کنیم. در تلاشیم علاوه بر تامین نیاز‌های ارزی بخش کالا‌های اساسی و مواد اولیه و تجهیزات تولید که از طریق سامانه نیما تامین می‌شود، دیگر نیاز‌های ارزی مردم را که مشتمل بر ۴۰ ردیف است در بازار مبادله ارزی تامین شود.

منبع: خبرگزاری اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی تهران

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده