تاریخ: ۲۵ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۲۸
بازدید: ۷۷
کد خبر: ۲۸۸۸۲۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
طالبان، معاملات دلار فردایی را حرام کرد

پیام فرزین به بازار ارز و طلا/ قیمت دلار فریز شد!

‌می‌متالز - امروز بازار شاهد یک اتفاق مهم بود و آن هم در رابطه با معاملات فردایی در بازار هرات بود. امارت اسلامی افغانستان اعلام کرده معاملات فردایی حرام است. نرخ دلار هرات از ساعت ۱۳:۳۰ دقیقه اعلام نشد. برخی از معامله گران مدعی بودند فضای بازار ارز هرات ملتهب شد.

به گزارش می‌متالز، قیمت دلار امروز یکشنبه ۲۵ دی ماه در همان محدوده روز‌های گذشته معامله شد. بررسی‌های به عمل آمده از هسته مرکزی بازار نشان می‌دهد سرمای کم سابقه در تهران باعت شده کمتر کسی روانه بازار شود و حجم معاملات کاهش یابد.

طالبان، معاملات دلار فردایی را حرام کرد

البته امروز بازار شاهد یک اتفاق مهم بود و آن هم در رابطه با معاملات فردایی در هرات بود. طالبان اعلام کرده معاملات فردایی حرام است. نرخ دلار هرات از ساعت ۱۳:۳۰ دقیقه اعلام نشد. برخی از معامله گران مدعی بودند فضای بازار ارز هرات ملتهب شد.

دلار هرات همیشه برای بازار ارز داخلی اهمیت داشته، تا جایی که وقوع هر اتفاقی در افغانستان، به سرعت روی نرخ این ارز پرطرفدار در هرات و سپس ایران اثر می‌گذارد.

قیمت دلار هرات نسبت به بازار ارز دیگر کشور‌های همسایه برای ایران از اهمیت بیشتری برخوردار است. اما دلیل اصلی این موضوع چیست؟ اصل قضیه به ارتباط افغانستان با شرق آسیا و خاور دور مربوط می‌شود. به نوعی بازار دلار هرات تامین کننده اصلی ارز از شرق آسیا و خاور دور برای کشورمان است. به همین دلیل هر وقت که نرخ دلار هرات بر اثر شرایط سیاسی و اقتصادی دستخوش تغییر و تحولاتی شود، بازار ارزی ایران به سرعت تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

با این حال به نظر می‌رسد دلار در سرمای تهران فریز شده است.

کاهش قیمت درهم و دلار در سلیمانیه

نرخ حواله درهم در نیمه اول معاملات نفدی نسبت به دیروز نوسان محدودی را ثبت کرد، اما عصر امروز تقریبا ۸۰ تومان افت کرد. قیمت دلار در سلیمانیه هم امروز ۲۵۰ تومان کاهش را ثبت کرد.

دستگیری ۱۹۸ نفر از دلالان و اخلاگران بازار ارز

البته از نگاه برخی از تحلیلگران ارزی تداوم بازداشت دلالان ارزی در چند وقت اخیر هم باعث شده سطح احتیاط معامله گران بیشتر شود. رئیس پلیس پایتخت امروز از دستگیری ۱۹۸ نفر از دلالان و اخلاگران بازار ارز در هفته‌های اخیر خبر داد

پیام فرزین به بازار ارز و طلا

محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی در تازه‌ترین اظهارات خود درباره بازار ارز گفته همانطور که قبلا هم بیان شده در سامانه نیما میانگین نرخ ارز ۲۸،۵۰۰ تومان را مبنای خرید و فروش ارز گذاشته ایم، همینطور در نیمه اول بهمن‌ماه بازار مبادله ارز و طلا را هم افتتاح می‌کنیم تا در این بازار بقیه نیاز‌های خدماتی - ارزی مردم تامین شود.

به سمتی حرکت می‌کنیم که تمام نیاز‌های ارزی رسمی و بانکی در بازار مبادله و سامانه نیما تامین شود.

قیمت دلار در بازار رسمی

در سمت رسمی بازار هم امروز قیمت دلار متشکل ظهر امروز در محدوده ۳۸ هزار و ۷۹۰ تومان به فروش رسید. این قیمت در مقایسه با روز قبل رشد بیش از ۵۰۰ تومانی را نشان می‌دهد.

قیمت دلار توافقی امروز ۳۸ هزار و ۶۶۷ تومان بود. این قیمت در مقایسه با نرخ بسته شده روز گذشته ۲۲۰ تومان افت کرده بود.

عقبگرد قیمت طلا و سکه در بازار

بازار طلا و سکه عصر امروز شاهد کاهش قیمت بود. قیمت هر گرم طلا ۱۸ عیار امروز ۱ میلیون و ۹۱۴ هزارو ۱۰۰ تومان بود که در مقایسه با روز قبل ۵۰۰ تومان افت را نشان می‌دهد.

قیمت سکه امامی هم در سایت اتحادیه طلا و ارز با ۲۱ میلیون و ۱۴۷ هزار تومان معامله شد. این قیمت نسبت به دیروز ۵۸ هزار تومان پایین‌تر بود.

منبع: اقتصاد نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده