تاریخ: ۳۰ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۸:۰۴
بازدید: ۲۹۳
کد خبر: ۲۸۸۸۷۱
سرویس خبر : آهن و فولاد
رییس اجرای پروژه‌های سیالات فولاد مبارکه:

روش پیشرفته اولترافیلتراسیون با مطالعه دقیق در صنایع مطرح دنیا اجرایی شد

‌می‌متالز - رییس اجرای پروژه‌های سیالات فولاد مبارکه با اشاره به اینکه تبدیل پساب به آب صنعتی نیازمند تکنولوژی خاصی است، ادامه داد: با مطالعه دقیق در صنایع مطرح دنیا در مجموع روش پیشرفته اولترافیلتراسیون در نظر گرفته شد.

به گزارش می‌متالز، مهدی خسروی رییس اجرای پروژه‌های سیالات فولاد مبارکه در حاشیه افتتاح دو پروژه زیست محیطی فولاد مبارکه اظهار کرد: مجموعه فولاد مبارکه از سال ۱۳۹۲ که مشکلات خشکسالی در فلات مرکزی کشور شروع شد، بررسی‌های کارشناسی لازم در خصوص تامین منابع آب پایدار برای تولید را آغاز نمود.

رییس اجرای پروژه‌های سیالات فولاد مبارکه اضافه کرد: در نهایت پس از بررسی گزینه‌های مختلف، خریداری و انتقال پساب شهر‌های اطراف به این مجموعه انتخاب شدکه جلوگیری از آلودگی محیط زیست و پایداری این منبع از جمله مزایای آن محسوب می‌شد.

خسروی خاطرنشان کرد: در طرح اولیه، استفاده از پساب تصفیه شده برای آبیاری فضای سبز گسترده مجموعه فولاد مبارکه در نظر گرفته شده بود؛ اما با تشدید شرایط خشکسالی و ورودی بیش از نیاز برای این فضا، تصمیم مهم مبنی بر تبدیل این پساب به آب صنعتی گرفته شد.

وی با اشاره به اینکه تبدیل پساب به آب صنعتی نیازمند تکنولوژی خاصی است، ادامه داد: با مطالعه دقیق در صنایع مطرح دنیا در مجموع روش پیشرفته اولترافیلتراسیون در نظر گرفته شد.

رییس اجرای پروژه‌های سیالات فولاد مبارکه افزود: بکارگیری این روش نیاز به هزینه و سرمایه گذاری بسیار زیادی داشت؛ در حالی که تکنولوژی آن نیز در اختیار چند کشور محدود بود. خوشبختانه با روش‌های مختلف موفق به واردات تجهیزات گوناگون مورد نیاز به مجموعه فولاد مبارکه شدیم تا بتوانیم از این طریق آب صنعتیِ مورد نیاز خود را تامین کنیم.

خسروی ادامه داد: پروژه یاد شده در حال حاضر با ظرفیت هزار مترمکعب در ساعت راه اندازی شده و قراردادِ تامین تجهیزات هزار و پانصد مترمکعبی نیز به امضا رسیده است که می‌توان گفت در مجموع؛ ظرفیت دوهزار و پانصد مترمکعب در ساعت می‌تواند تمامی آب صنعتیِ مورد نیاز فولاد مبارکه را تامین نماید.

وی اظهار کرد: اولترافیلتراسیون (UF) دو نوع است. Uf تحت فشار و Uf مستغرق که بازدهی Uf مستغرق نسبت به نوع دیگر ۷۰ تا ۸۰ درصد بیشتر است.

رییس اجرای پروژه‌های سیالات فولاد مبارکه افزود: اگر از Uf تحت فشار در این پروژه استفاده می‌شد با هزینه‌ای بالاتر شاهد بازدهی کمتری بودیم؛ اما با روش Uf مستغرق، آب وارد سیستم‌های فیلتر می‌شود و باکتری‌های موجود در آب که در صورت عدم نابودی موجب آسیب رساندن به تجهیزات می‌شود نیز از بین می‌رود.

خسروی در پایان گفت: بنابراین در این روش با هزینه‌ای که حدود یک سوم کمتر از روش Uf تحت فشار است، شاهد بازدهی ۷۰ درصدی هستیم.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده