تاریخ: ۲۸ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۸:۱۲
بازدید: ۱۴۸
کد خبر: ۲۸۸۸۷۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

بیش از ۱۲ هزار معدن بدون متولی در کشور وجود دارد

‌می‌متالز - معاون امور معادن و فرآیند‌های صنعت معدن و تجارت گفت: بیش از ۱۲ هزار معدن داریم که متولی ندارند و کمتر از ۱۲ هزار معدن دارای متولی هستند.

به گزارش می‌متالز، امروز میز اقتصاد به بررسی آخرین وضعیت معادن و صنایع و واگذاری آن‌ها با حضور آقای محتشمی پور معاون امور معادن و فرآیند‌های صنعت معدن و تجارت، آقای غرقی نایب رئیس کمیسیون معادن اتاق بازرگانی، آقای فرهادی نسب کارشناس معدن بحث وبررسی شد.


 از آخرین اخبار واگذاری بفرمایید؟


محتشمی پور: اکنون از کل استان‌ها بیست و شش استان تعیین تکلیف شدند بقیه در مرحله تکمیلی هستند. تا ده روز آینده کل مزایده‌ها را تعیین تکلیف خواهیم کرد. حدود هزار معدن تا کنون تعیین تکلیف شده است. حدود هزار معدن دیگر هم در چند روز آینده مشخص خواهد شد.

این معادن چه دسته‌ای را تشکیل می‌دهند؟


محتشمی پور: ما بیش از دوازده هزار معدن داریم که متولی ندارند. کمتر از دوازده هزار معدن دیگر داریم که متولی دارند. ما اکنون درباره معادن بدون متولی صحبت میکنیم. عمده این معادن از مصالح ساختمانی هستند. معادن فلزی از لحاظ تعداد کمتر، اما بزرگ‌تر هستند.

این مسیر به نظر شما خوب است یا خیر؟


غرقی: این منظومه‌ای از چالش‌ها است. اولین چالش که ما می‌بینیم عدم وجود اطلاعات کامل است. این اطلاعات بخشی بارگذاری نشده بخشی هم تولید نشده است. یک بخشی از اطلاعات از سازمان نقشه برداری در دهه‌های گذشته انجام شده و اطلاعات در چندین سازمان پراکنده است، اولین کاری که باید انجام شود باید این اطلاعات جمع آوری و بارگذاری شود. سازمان زمین شناسی ما با بودجه پنج یا شش میلیون دلار عدد ناچیزی نسبت به کشور‌های معدن خیز دارد. سازمان زمین شناسی باید تقویت شود.

شما چه تغییری در سامانه ایجاد کرده اید؟


محتشمی پور:اساساً کشف اطلاعات خودش یکی از مهم‌ترین مسائل بود. ما امسال بیشتر تمرکزمان روی پرونده‌های الکترونیک بود. این پرونده‌ها در سامانه حد نگار معدن ثبت می‌شوند. ما به روز باید پرونده‌های معادن را پایش کنیم. ما بیست و چهار هزار محدوده معدن داریم. ما چندین هکتار محدوده معدن بلوکه شده داریم. دوازده هزار و ششصد محدوده معدنی بدون متولی داریم. ما باید اهلیت سنجی انجام دهیم و آن را اصلاح کنیم. فعالیت معدنی باید حرفه ای‌تر شکل بگیرد. اطلاعات پایه باید از منابع حاکمیتی تجمیع شود. ما هم با سازمان انرژی اتمی هم وزارت نفت توانستیم توافقات مان را انجام دهیم و سطح همکاری‌های خود را افزایش دهیم. سازمان زمین شناسی اولویت‌ها را تعیین کرده و سه استان را تمام کرده و وارد استان چهارم شده است.

نکات خود را می‌فرمایید؟


فرهادی نسب کارشناس معدن: بخشی از صحبت‌های مسوولان کمی از حقیقت دور است و از لحاظ کیفی ما هنوز نتوانستیم به شفافیت برسیم. ما در این زمینه وضعیت مطلوبی نداریم. خیلی از مجوز‌هایی که ما سال‌های قبل دادیم هنوز مجوز و پروانه ندارند. ما اکنون متاسفانه در استان اصفهان بعد از دو سال و نیم ماده بیست و چهار اجرا شده است. ما نقشه راه مناسبی برای معدن در کشور نداریم. فشار بیشتری بر این موضوع باید باشد. ما سال نود و چهار تفاهم نامه‌ای امضاء کردیم که تا یک سال پیش مفقود بود. من خواهش میکنم تکلیف این مشخص شود. این تفاهم نامه مهم است.

نظر شما چیست؟


غرقی: من فکر میکنم این تفاهم نامه یک امر فرای قانون است. ما قانون معادن را داریم و در آنجا به صراحت مشخص شده است که چه کاری باید انجام شود.

درست است؟


محتشمی پور: من بحث کیفیت را گفتم که تا پایان سال آینده کار دارد. این کار سال‌ها باید انجام میشد، اما نشده است. من باید پیگیری کنم و اطلاعات را بیان کنم. ما حجم عظیمی کار در قسمت حاکمیتی داریم. در این توافقنامه دو دستگاه توافق کردند که یک سری کار را انجام دهند و طبیعی است که آن‌ها نمی‌توانند از قانون پیروی نکنند. خیلی از مشکلات سال گذشته ما اکنون وجود ندارد. ما این مسأله را با رئیس جمهور هم مطرح کردیم. ما نقاط حساس منابع طبیعی را نمی‌دانیم، اما برای محیط زیست برای ما مشخص است.

چرا مزایده‌ها باطل شده است؟


فرهادی نسب: ما متاسفانه این مزایده‌ها را چند بار بدون دلیل باطل کردیم. من احساس میکنم که حاکمیت با این موضوع به درستی برخورد نمی‌کند و در مورد آن قاطعیتی وجود ندارد. متأسفانه ما به اطلاعات واقعی و درست دسترسی نداریم. در این مزایده‌ها و محدوده‌ها برخی از منابع تملک در آمدند، اما هنوز راکد هستند.

غرقی: اصلاح فرآیند‌ها از همه چیز مهم‌تر است. ما باید اهلیت داشته باشیم. ما باید روی تکمیل اطلاعات و اصلاح آن تمرکز داشته باشیم و بر ماده بیست و چهار عمل کنیم.

فرآیند واگذاری ادامه می‌یابد؟


محتشمی پور: ما فرآیند واگذاری را ادامه خواهیم داد. تک تک معادن تایید محیط زیست را دارند و در این بار نگرانی وجود ندارد. فرآیند بضاعت هم ادامه خواهد داشت. آخرین مهلت واگذاری اسفند است. سرعت خیلی مهم نیست.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده