تاریخ: ۰۴ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۴۷
بازدید: ۱۲۳
کد خبر: ۲۸۹۵۰۸
سرویس خبر : مسکن و ساختمان

شرط بازگشت سازنده‌ها به بازار مسکن

‌می‌متالز - نشانه‌هایی از بازگشت سازنده‌ها به بازار معاملات مسکن به شکل «عرضه جدید نوسازها» وجود دارد. اما بررسی فایل‌های نوساز اخیرا عرضه‌شده به بازار مسکن پایتخت حکایت از قیمت‌های پیشنهادی فوق العاده تند و بیش از محدوده مورد انتظار و متعارف قیمت در معاملات هفته‌های گذشته دارد.

به گزارش می‌متالز، اگرچه طی یکی دو هفته اخیر به تدریج بر تعداد فایل‌های نوساز عرضه‌شده برای فروش در بازار مسکن شهر تهران افزوده شده است، اما هنوز نمی‌توان این موضوع را یک «روند» در بازار مسکن تلقی کرد؛ کمااینکه از یکسو عرضه جدید نوساز‌ها هنوز معدود و اندک است و از سوی دیگر قیمت‌های پیشنهادی سازنده‌ها «قیمت نفروختن» است. بررسی فایل‌های نوساز موجود در بازار مسکن نشان می‌دهد قیمت‌های پیشنهادی فروشنده‌ها بعضا تا ۳۰‌درصد بالاتر از قیمت نوساز‌های معامله‌شده در آذر ماه است و این در حالی است که میانگین رشد قیمت ماهانه مسکن در سال‌جاری زیر ۵‌درصد بوده است. به این ترتیب قیمت‌های جدید اعلامی از سوی سازنده‌هایی که حاضر به فروش در بازار مسکن شده اند، آن قدر دور از حد قابل قبول برای بازار است که بعید است حتی یک معامله در این سطوح قیمتی انجام شود. به عنوان مثال در محله‌هایی از منطقه ۵ که قیمت هر مترمربع از واحد‌های نوساز باید بین ۷۰ تا ۸۰ میلیون تومان باشد، قیمت‌هایی بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیون تومان برای آپارتمان‌های نوساز اعلام شده است. حتی در محله‌های ارزان‌قیمت که حداکثر ارزش واحد‌های نوساز مترمربعی ۵۰ میلیون تومان است، قیمت‌های ۶۰ میلیون تومانی و بیشتر پیشنهاد شده که بسیار بعید است با اقبال خریداران روبه‌رو شود.

به نظر می‌رسد شرط بازگشت سازنده‌ها به بازار معاملات مسکن این است که بتوانند واحد‌های خود را به بالاتر از ارزش واقعی بفروشند و بعید است با این شرط، کسی اقبالی به خرید این واحد‌ها نشان دهد.

شرط بازگشت سازنده‌ها به بازار مسکن

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده