تاریخ: ۰۴ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۰:۳۵
بازدید: ۲۶۸
کد خبر: ۲۸۹۵۳۲
سرویس خبر : آهن و فولاد
رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در اولین کنگره بین‌المللی تحول، تعالی و توسعه فولاد و معدن:

ضرورت برنامه ریزی راهبردی برای توسعه صنعت فولاد کشور

‌می‌متالز - رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گفت: صنعت فولاد کشور یکی از صنایع مادر و مهم کشور است و نیاز به تحول دارد. برای تحول به توسعه صنعتی نیاز داریم که این توسعه با برنامه‌ریزی راهبردی حاصل می‌شود.

به گزارش می‌متالز، بابک نگاهداری رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در اولین کنگره بین‌المللی تحول، تعالی و توسعه فولاد و معدن اظهار کرد: شاخص عملکرد صنعتی کشور نشان‌دهنده ارزش افزوده بالا و صادرات است که رتبه ایران در بین کشور‌های دنیا حدود ۵۵ است. وقتی ترکیب صادرات را می‌بینیم حدود ۱۰ درصد از صادرات، به صادرات صنعتی اختصاص پیدا می‌کند.

وی افزود: صنعت فولاد کشور یکی از صنایع مادر و مهم کشور است و نیاز به تحول دارد. برای تحول به توسعه صنعتی نیاز داریم که این توسعه با برنامه‌ریزی راهبردی حاصل می‌شود. از طرفی توسعه صنعتی باعث رشد اقتصادی شده و با تنوعی که در تولیدات در کشور ما وجود دارد؛ ارزش افزوده و رشد اقتصادی را به همراه خواهد داشت.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: اهمیت دوم توسعه صنعتی به نقشی برمی‌گردد که موجب افزایش اشتغال کشور و ارتقاء رفاه اجتماعی می‌شود. مجموعه کسب‌وکار‌هایی که با این توسعه ایجاد می‌شود دومین مقوله با اهمیت برای تصمیم‌سازان توسعه صنعت کشور است. ارتقاء توان دفاعی کشور و امنیت ملی نیز یکی از آثار مهم این توسعه است و به همین خاطر این موضوع باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی تصریح کرد: در برنامه هفتم توسعه برای صنعت فولاد کشور فرصت‌های بسیار متنوعی فراهم شده است. دو موضوع در این بین بسیار قابل توجه است که یکی از آن‌ها پلتفرم دانش‌بنیان است که در سال‌های گذشته شکل گرفته و باید تا ده سال آینده هدف خود را به سمت ارزش افزوده بالا و حل مشکلات پیش ببرد. نکته دیگر جانمایی در نظام جدید ژئوپلیتیک است چرا که بسیاری از کارشناسان معتقدند که آرایش جدیدی در حال شکل‌گیری در دنیا است و در صورتی که کشوری نقش خود را در ایجاد ارزش افزوده مشخص کند، بسیار موفق خواهد بود.

نگاهداری تأکید کرد: پیشنهاد می‌شود صنعت فولاد، نهاده‌های تولید را به قیمت واقعی عرضه کند تا با چالش تأمین انرژی به نحو بهتری روبرو شویم. حرکت به سمت کوره‌بلند و ایجاد واحد‌های کوچک، اکتشافات عمیق‌تر سنگ‌آهن، زمینه‌سازی برای معدن‌کاری خارجی، توسعه فناوری‌های نوین برای استفاده از منابع کم‌عیار در صنعت فولاد، توسعه صادرات محصولات با ارزش افزوده بالا با گسترش دیپلماسی تجاری و... از جمله طرح‌های پیشنهادی مرکز پژوهش‌های مجلس برای رشد صنعت فولاد کشور است.

شایان ذکر است؛ اولین کنگره بین المللی تحول، تعالی و توسعه زنجیره ارزش فولاد با رویکرد تولید ارزش‌آفرین با بکارگیری فناوری‌های نوین نسل چهارم صنعت امروز عصر در مرکز همایش‌های بین المللی صدا و سیما درحال برگزاری است. این کنگره در قالب دو پنل با موضوعات فلسفه توسعه، نقش راه جهش اقتصاد، صنعت فولاد و معدن و چگونگی ورود به فناوری‌های نوین نسل چهارم صنعت برگزار می‌شود.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده