تاریخ: ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۱:۳۵
بازدید: ۱۲۷
کد خبر: ۲۹۱۹۹۶
سرویس خبر : آهن و فولاد

تداوم ارزان‌فروشی فولاد

‌می‌متالز - در حالی که معاون وزیر صمت جریان افزایشی تولید فولاد ایران را برآمده از توانمندی این صنعت می‌داند، اما شماری از تولیدکنندگان فعال در زنجیره فولاد این اتفاق را بستری برای فروش فولاد به قیمت‌های غیرواقعی و ارزان در پی مازاد عرضه معرفی می‌کنند.

به گزارش می‌متالز، براساس آمار انجمن جهانی فولاد از تولید فولاد دنیا در سال ۲۰۲۲ میلادی، در این سال یک میلیارد و ۸۷۸ میلیون و ۵۳۷ هزار تن فولاد خام در جهان تولید شد و سهم ایران از این وزن، ۳۰ میلیون و ۵۹۳ هزار تن بود.

در حالی ایران به این حجم از تولید فولاد رسید که وزن تولید فولاد خام ایران در سال ۲۰۲۱ میلادی ۲۸ میلیون و ۳۲۰ هزار تن بود، یعنی دو میلیون و ۲۷۳ هزار تن کمتر از سال ۲۰۲۲.


حرکت خلاف جهت ایران


محمدجواد حاجی‌حسینی، معاون حقوقی و امور مجلس وزارت صمت، اخیراً این رشد دو میلیون تنی را تحسین کرد و گفت: در حالی که بر اساس آمار‌های جهانی، تولید فولاد دنیا در سال ۲۰۲۲ حدود ۴.۲ درصد کاهش یافته، تولید ایران در این سال، رشد هشت درصدی را تجربه کرده است.

او تاکید داشت که این افزایش تولید حاصل توانمندی تولیدکنندگان است، اما به این نکته توجه نداشت که با وجود نزولی شدن رشد جهانی تولید فولاد چرا باید تولید ایران همچنان صعودی باشد؟

به عبارت دیگر در شرایطی که حتی چین در جایگاه بزرگ‌ترین تولیدکننده، صادرکننده و مصرف‌کننده فولاد جهان ۲۰۲۲ میلادی را با کاهش تولید به پایان رسانده و وزن تولید خود را از بیش از یک میلیارد و ۳۴ میلیون تن در سال ۲۰۲۱ میلادی به یک میلیارد و ۱۳ میلیون تن کاهش داده، چرا ایران در جایگاه دهمین تولیدکننده بزرگ جهان همچنان مسیر افزایش تولید را پیش گرفته است؟

کاهش تولید البته تنها به چین اختصاص نداشته و دیگر کشور‌هایی که پس از چین و پیش از ایران جایگاه دو تا ۹ تولیدکنندگان بزرگ فولاد جهان را به خود اختصاص داده‌اند نیز ۲۰۲۲ میلادی را با کاهش تولید سپری کردند. گویا بازار برای حفظ تعادل به این کاهش عرضه نیاز داشته و ایران با عملکرد متفاوت تعادل بازار را به هم ریخته است.


خطر کوچک شدن بازار فولاد


مهرداد اکبریان، رئیس انجمن سنگ آهن ایران، گفت: ابهامی که در مورد افزایش تولید فولاد ایران برخلاف دیگر تولیدکنندگان بزرگ جهان وجود دارد این است که آیا رشد تولید هم‌راستا با رشد تقاضا در بازار بوده است و آیا صنایع مصرف‌کننده محصولات فولادی مانند خودرو، لوازم خانگی، ساختمان و… سال گذشته میلادی را با رشد تولید و عرضه پشت سر گذاشتند؟ اگر این گونه باشد پس رشد تولید فولاد را می‌توان به جا قلمداد کرد.

وی افزود: همچنین این رشد در حالی اتفاق افتاده که ایران در ۲۰۲۲ میلادی در زمینه صادرات فولاد هم عملکرد موفقی نداشته است. در نتیجه این‌ها تولید بدون حضور موفق در بازار ما را با خطر کوچک شدن بازار فولاد ایران روبه‌رو می‌کند و فولاد ایران با قیمت‌های واقعی در بازار جهانی به ویژه در معامله با کشور‌های همسایه عرضه نمی‌شود.

در حالی که معاون حقوقی و امور مجلس وزارت صمت و شماری از تولیدکنندگان رشد تولید فولاد را اقدامی شایسته تلقی می‌کنند، علاوه بر رئیس انجمن سنگ آهن شماری دیگر نیز بار‌ها نسبت به پیامد‌های منفی مازاد تولید و ارزان‌فروشی فولاد ایران در بازار‌های جهانی هشدار داده‌اند.

منبع: صدای بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده