تاریخ: ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۳۶
بازدید: ۱۴۶
کد خبر: ۲۹۲۰۶۴
سرویس خبر : قراضه و بازیافت

ژاپن بازار قراضه کره جنوبی را تکان داد/ قیمت قراضه ژاپن قد کشید + دلایل

‌می‌متالز - تازه‌ترین گزارش از بازار جهانی فولاد از رشد قیمت پیشنهادی قراضه فولادی ژاپن به کره جنوبی به دلیل محدودیت بازار فروش حکایت دارد.

به گزارش می‌متالز، براساس جدیدترین شماره نشریه متال بولتن، رشد قیمت پیشنهادی عرضه‌کننده کلیدی قراضه در جهان (ژاپن) به افزایش قیمت قراضه در بازار کره چنوبی در هفته اخیر منجر شد، این درحالی است که میزان فروش داخلی قراضه در کره جنوبی ثابت بود.

در این راستا، تازه‌ترین گزارش از تجارت قراضه در بازار آسیایی فولاد از «افزایش قیمت پیشنهادی ژاپن به کره جنوبی پس از مزایده کانتو»، «کاهش تمایل خرید قراضه وارداتی به دلیل ذخیره بالا» و «بازار آرام تجارت قراضه سنگین در چین به دلیل تفاوت قیمت‌های پیشنهادی خریداران و فروشندگان» حکایت دارد.

بازار قراضه کره جنوبی

با وجود اینکه شاهد افزایش قیمت قراضه در مزایده «کانتو» ژاپن بودیم، اما یک کارخانه در کره جنوبی، اولین محموله را خریداری کرد.

برهمین اساس، پس از اینکه «توکیو استیل»، خریدار اصلی قراضه ژاپنی، اعلام کرد قیمت خرید خود را ۲ هزار و ۵۰۰ یوآن (۱۹ دلار) به ازای هر تن افزایش می‌دهد، به بازار قدرتی مازاد تزریق شد. در این راستا، این شرکت برای قراضه H۲، تحویل به شرکت واقع در شهر اوتسونومیا، ۵۳ هزار و ۵۰۰ یوآن به ازای هر تن پرداخت کرد.

در همین حال، یک صادرکننده ژاپنی در این باره بیان کرد: درحال حاضر دیگر کارخانه‌های ژاپنی برای قراضه H۲ بیش از ۵۴ هزار یوآن به ازای هر تن پرداخت می‌کنند. تقاضا ثابت است، اما تولید قراضه به اندازه کافی نیست.

البته شنیده شده است که در آغاز هفته، یک معامله برای حجم پایین قراضه H۲ ژاپنی با قیمت ۵۲ هزار یوآن به ازای هر تن فوب ژاپن منعقد شده که تقریبا معادل ۵۵ هزار یوآن به ازای هر تن cfr کره جنوبی است.

علاوه بر این، پس از نتایج مزایده، قیمت‌های پیشنهادی به حداقل ۵۷ هزار یوآن به ازای هر تن cfr کره جنوبی افزایش یافت. همچنین گفته می‌شود که خریداران کره جنوبی قادر به خرید محصول تا سقف قیمت ۵۶ هزار یوآن به ازای هر تن cfr هستند.

براساس ارزیابی فست‌مارکتز، قیمت قراضه فولادی H۲، مبدا ژاپن، cfr بندر اصلی کره جنوبی بین ۵۵ هزار تا ۵۶ هزار یوآن (۴۲۰-۴۲۸ دلار) به ازای هر تن گزارش شد. این محصول در هفته گذشته با قیمت ۵۵ هزار یوآن به ازای هر تن معامله می‌شد.

همچنین پیشنهادات قیمتی قراضه HMS ۱,۲ (۸۰:۲۰) با شیوه معاملاتی cfr کره جنوبی در هفته گذشته در بازه ۴۴۰ تا ۴۵۰ دلار به ازای هر تن شنیده شد، اما طبق گفته یک مقام یک کارخانه در کره جنوبی، به دلیل بهبود تجارت داخلی، کسی به این بازه قیمت تمایل نشان نمی‌دهد.

نماینده یک کارخانه دیگر در کره جنوبی مطرح کرد: قیمت گزارش شده برای HMS در حدود ۴۳۵ تا ۴۴۰ دلار به ازای هر تن بود در حالی که سطح قیمتی معقول برای خرید یک محموله HMS ۱,۲ (۸۰:۲۰)، ۴۴۰ دلار به ازای هر تن cfr بود.

بازار قراضه تایوان

به گفته فعالان، بازار واردات قراضه کانتینری به تایوان «آرام» گزارش شد به طوری که خریداران به دلیل بالا بودن حجم ذخایر در کارخانه‌های فولادی، تمایل به خرید بسیار پایین بود.

در این راستا، خریداران در نیمه ابتدایی هفته، چندین محموله قراضه HMS ۱,۲ (۸۰:۲۰)، مبدا آمریکا و با شیوه معاملاتی cfr تایوان بین ۴۲۰ تا ۴۲۳ دلار به ازای هر تن انجام دادند.

با این حال، بسیاری از کارخانه‌ها به دلیل شرایط نزولی بازار، از ارائه پیشنهاد قیمتی دست کشیدند. پیشنهادات قیمتی اخیر کارخانه‌ها برای قراضه کانتینری آمریکا در بازه ۴۲۰ تا ۴۲۵ دلار به ازای هر تن cfr تایوان بود.

یک منبع خرید در بازار تایوان در این باره اظهارداشت: ما شنیدیم که حجم بالایی از محموله‌های قراضه در بنادر آماده ترخیص هستند و این این محموله‌ها فقط مربوط به محصولات وارداتی نیستند، ضمن اینکه سطح منابع قراضه داخلی نیز بالاست به طوری که بسیاری از کارخانه‌های فولادی شروع به محدود کردن میزان خرید قراضه داخلی در طول این هفته کردند. من فکر می‌کنم دلیل اصلی این قضیه، بازار ضعیف فروش محصولات نهایی فولاد است.

ارزیابی روزانه فست‌مارکتز نشان می‌دهد: قیمت قراضه HMS ۱,۲ (۸۰:۲۰)، مبدا آمریکا، cfr بندر اصلی تایوان ۴۲۰ دلار به ازای هر تن گزارش شد که این نرخ نسبت به ۷ فوریه (۱۸ بهمن ماه ۱۴۰۱) ثابت ماند درحالی که این محصول در هفته قبل در بازه قیمتی ۴۱۵ تا ۴۲۰ دلار به ازای هر تن معامله می‌شد.

البته پیشنهادات قیمتی کارخانه‌ها برای قراضه H۱,H۲ (۵۰:۵۰) با شیوه معاملاتی cfr تایوان در طول هفته، ۴۴۵ تا ۴۵۰ دلار به ازای هر تن بود و این درحالی است که قیمت پیشنهادی خریداران وجود نداشت.

همچنین به گفتته یک تاجر در بازار ژاپن، برخی تاجران این محصول را به قیمت ۴۴۰ دلار به ازای هر تن cfr تایوان ارائه دادند.

بازار قراضه چین

تازه‌ترین گزارش‌ها حاکی از آن است که در یک هفته اخیر، قیمت قراضه HS صادراتی ژاپن به چین در بازار اسپات ثابت باقی ماند. در این میان، تفاوت بالای میان قیمت پیشنهادی خریداران و فروشندگان از منعقد شدن معاملات جلوگیری کرد. برهمین اساس، قیمت‌های پیشنهادی قراضه HS ژاپن با شیوه معاملاتی cfr چین در طول هفته، در بازه ۴۸۰ تا ۴۹۰ دلار به ازای هر تن شنیده شدند.

البته پیشنهادات قیمتی خریدارانی که به خرید محموله علاقه‌ای نداشتند، در بازه ۴۲۰ تا ۴۳۰ دلار به ازای هر تن cfr بود.

همچنین فعالان اصلی بازار سقف بازه قیمتی معقول این نوع قراضه را در بازه ۴۴۰ تا ۴۶۰ دلار به ازای هر تن cfr چین برآورد کردند.

براساس ارزیابی هفتگی فست‌مارکتز، شاخص قیمت قراضه فولادی، cfr شرق چین ۴۵۰٫۶۳ دلار به ازای هر تن گزارش شد که این نرخ نسبت به هفته قبل، افزایش ۰٫۴۲ درصدی نشان می‌دهد. این محصول در هفته گذشته با قیمت ۴۴۸٫۷۵ دلار به ازای هر تن معامله می‌شد.

علاوه بر این، قیمت قراضه مذاب سنگین داخلی، تحویل به کارخانه چین بین ۳ هزار و ۱۵۰ تا ۳ هزار و ۳۰۰ یوآن (۴۶۴-۴۸۶ دلار) به ازای هر تن بود که این نرخ حاکی از رشد ۱٫۲۶ درصدی نسبت به هفته قبل است. این محصول در هفته گذشته بین ۳ هزار و ۲۰ تا ۳ هزار و ۳۵۰ یوآن به ازای هر تن معامله می‌شد.

در همین راستا، یک تحلیل‌گر بازار در پکن اشاره کرد: کارخانه‌های چین در خرید قراضه داخلی فعال بودند، زیرا بسیاری از آن‌ها حجم ذخایر پایینی داشتند. درحال حاضر که انبار‌های قراضه پس از جشن فانوس به فعالیت عادی خود ادامه می‌دهند، حجم تجارتی در بازار داخلی به طرز قابل‌توجهی افزایش یافت.

منبع: فولادبان

عناوین برگزیده