تاریخ: ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۱:۴۴
بازدید: ۹۲
کد خبر: ۲۹۲۰۸۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
رئیس سازمان نظام مهندسی معدن استان زنجان:

ارزش افزوده بالای مواد معدنی مورد توجه قرار گیرد

‌می‌متالز - رئیس سازمان نظام مهندسی معدن استان زنجان گفت: ارزش افزوده مواد معدنی در برخی موارد حتی با ارزآوری نفت برابری می‌کند و این نکته بسیار حائز اهمیت است و باید به آن توجه شود.

به گزارش می‌متالز، امیراعلم طاهریون با اشاره به وضعیت فعالیت معادن در استان زنجان، اظهار کرد: وضعیت براساس شاخص‌های مدنظر خوب است. اقتصاد معدن جزو شاخص‌های اصلی و کمکی برای کشور است؛ اگر با دقت به موضوع نگاه کنیم متوجه می‌شویم که ارزش افزوده مواد معدنی در برخی موارد حتی با ارزآوری نفت برابری می‌کند و این نکته بسیار حائز اهمیت است و باید به آن توجه شود.

وی تصریح کرد: ۳۸۰ معدن دارای پروانه در استان فعال است و از محل پرداخت حقوق دولتی می‌توانند کمک‌حال استان باشند که در این رابطه مقرر شده است بررسی‌های دقیق انجام شود تا بدانیم آیا همه حق و حقوق دولت براساس برداشت، پرداخت شده است یا نه، البته تا حد زیادی این کار انجام می‌شود، ولی قطعا حق دولت بیشتر از وصولی‌های ثبت شده فعلی است.

این فعال در حوزه معدن در استان زنجان با بیان اینکه عمده‌ترین مشکل بهره‌برداران با معارضان محلی است، افزود: در این رابطه کلینیک معدن در استان راه‌اندازی شده است. برای رفع این قضیه جلساتی با بخش‌داران، معارضان و معدن‌کاران برگزار می‌کنیم و پیشنهاد کار‌های کارشناسانه ارائه می‌شود که مورد توجه طرفین قرار می‌گیرد. تاکید بر این است که به جای درگیری مستقیم، اجرا و تصمیم‌گیری در خصوص جلوگیری از فعالیت مجاز یا غیر مجاز معدن‌کار کارشناسی از طریق کلینیک انجام شود که این کارشناسی توسط نظام مهندسی معدن صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: در این رابطه اقداماتی صورت و راه‌کار‌های حل موضوع به صورت کارشناسی در راستای رفع موانع تولید، همراه با رضایت‌مندی روستائیان انجام می‌گیرد، همچنین سعی می‌شود در این کارشناسی از بهره‌برداری‌های غیرمجاز، غیراصولی با آگاه کردن روستائیان جلوگیری شود و فرهنگ قانون‌مداری و درست کار کردن برای بهره‌برداران اولویت و مدنظر باشد.

طاهریون با تاکید بر توجه به اقتصاد معدن همراه با بهره‌مندی از دانش نوین معدن‌کاری، گفت: شرط بعدی این است که از فروش مواد اولیه و خام فروشی جلوگیری شود؛ چراکه با فعال شدن صنایع جانبی معدن علاوه بر اشتغال‌زایی، شاهد ایجاد ارزش افزوده و پایه‌گذاری صنایع جانبی و خوشه‌ای در این صنعت می‌شویم.

وی با بیان اینکه آن چیزی که برای اقتصاد معدن و افق معادن در نظر گرفته شده و اتفاق خواهد افتاد بسیار روشن است، تصریح کرد: فعال شدن معادن غیرفعال، توجه ویژه دولت در امر اکتشاف و استفاده از منابع سرمایه‌گذاری در امر نوسازی و بهینه‌سازی معادن از جمله مواردی است که باعث خواهد شد شاهد شکوفایی اقتصاد در این حوزه باشیم.

این مسوول با اشاره به نیاز مبرم صنایع به مواد اولیه و بالا رفتن قیمت برخی از اقلام معدنی، اذعان کرد: این موارد عاملی برای فعال‌سازی معادن غیرفعال شد؛ یعنی این معادن به سمت اقتصادی شدن و شروع فعالیت حرکت کردند. مواد معدنی که در گذشته مشخص و مورد استفاده نبود با پیشرفت علم و بروز ضریب دانش و تکنولوژی مورد استفاده جایگزین (جدید) قرار گرفته است. بخاطر همین همان مواد باطله در شرایط فعلی جزو ذخایر محسوب می‌شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن زنجان در ادامه به سندسازی معادن در استان نیز اشاره کرد و افزود: سندسازی در رابطه با موقعیت باطله‌های دپو شده و مقدار برداشت از معادن است و قدم خوبی در شفاف شدن اطلاعات در این بخش برداشته شده است. یکی از مواردی که به آن تاکید می‌شود احصای دقیق مواد معدنی استخراجی است.

وی با تاکید بر اینکه برای بهبود وضعیت در این حوزه توجه به ورود افراد واجد شرایط به حوزه معدنکاری حائز اهمیت است، گفت: بحث شرایط و صلاحیت بهره‌برداران مورد بررسی قرار می‌گیرد و اجازه ورود هر شخصی برای انجام عملیات معدن‌کاری داده نخواهد شد؛ با این کار آن‌هایی که واقعا مستحق انجام و فعالیت در معدن‌کاری هستند می‌توانند وارد حوزه معدن‌کاری شوند و از غیرفعال شدن و غیراصولی کار کردن، همچنین انحراف از فعالیت‌های فنی و معدنی جلوگیری می‌شود.

طاهریون با بیان اینکه تامین عمده قطعات ماشین‌آلات معدنی وابسته به تولیدات خارجی است، اظهار کرد: انتظار می‌رود دولت نسبت به آزاد کردن واردات ماشین‌آلات اقدام کند؛ ولی در این برهه هم با مشکلاتی در خصوص نبود تعیین کد برای برخی ماشین‌آلات بخاطر نبود شناختی که وجود داشت مواجه شدیم که این امر باعث توقف ورود تعدادی ماشین‌آلات در گمرک شد تا تعیین و تکلیف شوند؛ البته با مساعدت مسوولان در حال حاضر این مشکل در حال رفع است.

در حال حاضر ۳۶۰ معادن فعال و ۶۰ معدن غیرفعال در استان زنجان وجود دارد.

منبع: خبرگزاری دنشجویان ایران (ایسنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده