تاریخ: ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۵:۳۸
بازدید: ۱۴۸
کد خبر: ۲۹۲۱۴۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
جعفری در مراسم اختتامیه رویداد توسعه ایده‌های فناورانه گل گهر اعلام کرد:

در حال تدوین الگویی برای حضور دانش بنیان‌ها در توسعه زنجیره معدن هستیم

‌می‌متالز - رئیس هیات عامل ایمیدرو اعلام کرد: در حال تدوین الگویی با همکاری نهاد‌ها و استفاده از بنگاه‌های بزرگ برای حضور شرکت‌های دانش بنیان در توسعه زنجیره بخش معدن و صنایع معدنی (اکتشاف، استخراج و فرآوری) هستیم.

به گزارش می‌متالز، وجیه الله جعفری در مراسم اختتامیه رویداد توسعه ایده‌های فناورانه گل گهر ضمن بیان این مطلب گفت: امروز ذخایر مختلف معدنی در پهنه‌های کشور وجود دارد که نیازمند شناسایی دقیق با استفاده از دانش فنی و فناوری‌های جدید است.

وی افزود: همچنین، برای بهره وری مطلوب از ذخایر اکتشاف شده، باید به صورت بهینه و با کمترین قیمت تمام شده و درنتیجه بهره وری بالا، استخراج و فرآوری کنیم. به گفته جعفری، در این حوزه نیز نیازمند فناوری‌های جدید هستیم تا به جای مطرح شدن موضوع باطله، با استحصال مناسب، آن را به یک عنصر جدید و قابل استفاده در صنایع تبدیل کنیم.

امکان صرفه جویی ارزی یک تا ۵۰۰ میلیون دلار با تولید عناصر استراتژیک

رئیس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به اینکه فرآوری مواد معدنی، نیازمند فناوری‌های جدید است، گفت: ایمیدرو از سال گذشته با همکاری شرکت‌های بزرگ، وزارت صمت و معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، طرح عناصر راهبردی و استراتژیک با تمرکز بر ۱۴ عنصر معدنی استراتژیک که روی آن‌ها کار نشده یا کمتر کار شده و به واردات وابسته هستیم، در دستور کار قرار گرفته است.

وی افزود: در حال حاضر، سالانه حدود یک میلیون دلار واردات مواد اولیه داریم، اما با تولید ۱۴ عنصر معدنی مورد نظر، سالانه می‌توانیم بین یک تا ۵۰۰ میلیون دلار صرفه جویی ارزی داشته باشیم. علاوه بر آن، این امر اشتغال قابل توجهی نیز ایجاد می‌کند. اجرای این طرح نیازمند ورود نیروی انسانی خبره و شرکت‌های دانش بنیان است.

نسل چهارم صنعتی در ایمیدرو

جعفری با اشاره به اینکه توجه به اصول مهمی مانند توسعه بومی سازی، ضایعات صفر، کربن صفر و ... هستیم نیازمند ورود به نسل چهار و برنامه ریزی برای نسل پنج هستیم، تصریح کرد: در ایمیدرو، نهادینه سازی نسل چهارم انقلاب صنعتی در حال انجام است و امیدواریم این فرآیند با حضور متخصصان و نیرو‌های توانمند دانشگاهی و شرکت‌های دانش بنیان فراهم شود.

وی ادامه داد: در این حوزه، سیاست‌های مورد نظر وزیر صنعت، معدن و تجارت مورد توجه است. یکی از اقدامات ما این است که حلقه اتصال این رویه را برقرار کنیم. تاسیس مرکز ایمینو که سال‌های گذشته شکل گرفت و طی ۲ سال اخیر قوام یافت، پس از شناسایی ایده‌های برتر در جشنواره اینوماین، این مرکز اقدام به حمایت از ایده‌ها می‌کند.

سامانه کارلینک برای توسعه بومی سازی

رئیس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه ایمیدرو با راه اندازی سامانه کارلینک و با حمایت و هدایت وزارت صنعت و بخش خصوصی، اقدام به حمایت از راهبرد بومی سازی قطعات و تجهیزات زنجیره فولاد کرده است، گفت: در این سامانه، شرکت‌های سازنده، شرکت‌های دانش بنیان و مصرف کنندگان ثبت نام می‌کنند. در این زمینه، شرکت‌های بزرگ همچون فولاد مبارکه، گل گهر، چادرملو و. پیشران هستند.

وی افزود: معتقدیم با نگاه دولتی، نمی‌توان نیاز‌های این بخش را به طور کامل تامین کرد و حضور بخش خصوصی در این زمینه‌های توسعه‌ای ضروری است. شرکت گل گهر در زمینه بومی سازی، اقدامات ارزنده‌ای همچون شبیه سازی دامپتراک ۶۰ تنی انجام داده است. مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران، ایمینو و یونیدرو در این زمینه کمک می‌کنند.

ارائه توانمندی‌های ۲۵ شرکت دانش بنیان در دایان

جعفری با اشاره به برگزاری ۵ رویداد همرسانی (دایان) شرکت‌های متقاضی و شرکت‌های دانش بنیان طی امسال توسط مرکز ایمینو، گفت: در این رویدادها، ۲۵ شرکت توانمندی‌های خود را برای شرکت‌های بخش معدن و صنایع معدنی مطرح کرده اند.

وی ادامه داد: موضوعات دیگر در حال پیگیری از سوی ایمیدرو، هوشمندسازی معادن، ایجاد پایگاه داده اطلاعات، موضوع فن بازار، برگزاری جشنواره اینوماین، تور‌های فناورانه برای شرت‌های بزرگ با حضور شرکت‌های دانش بنیان، تشکیل کنسرسیوم‌هایی با حضور شرکت‌های بخش معدن و صنایع معدنی و ... است.

منبع: ایمیدرو

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده