تاریخ: ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۶:۱۴
بازدید: ۲۶۲
کد خبر: ۲۹۲۲۳۶
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

خداحافظی بازار با پژو ۲۰۶/ کدام محصول جای خودروی محبوب جوانان را می‌گیرد؟

‌می‌متالز - ایران خودرو روز گذشته از حذف پژو ۲۰۶ از سبد محصولات خود خبر داد. با این حال بعید به نظر می‌رسد که بازار به این زودی‌ها از خودرو محبوب داخلی دست بکشد. چراکه این شرکت خودروسازی قرار است ۲۰۶ را با شمایل جدیدی به بازار عرضه کند.

به گزارش می‌متالز، اسفند ماه سال گذشته ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم، در بازدید از ایران خودرو هشت فرمان به منظور بهبود وضعیت صنعت خودروسازی کشور صادر کرد. یکی از این فرامین، توقف تولید حداقل سه خودروی قدیمی و عرضه سه خودروی جدید به ازای آن تا پایان سال ۱۴۰۱ بود. در پی این دستور که به نوعی خطاب به رضا فاطمی‌امین، وزیر صمت، صادر شده بود، مرداد سال جاری، تولید خودرو‌های سمند و تیبا متوقف شد. حال که سال ۱۴۰۱ رو به اتمام است، تولید پژو ۲۰۶ نیز متوقف شد.

به نظر می‌رسد حذف پژو ۲۰۶ از فهرست خودرو‌های تولیدی ایران خودرو تصمیم دقیقه ۹۰ خودروسازان برای عمل به دستورات رئیس دولت بود. چراکه علت توقف تولید دو خودروی سمند و تیبا مشکلات متعدد فنی اعلام شده بود. اما چنین توضیحی برای توقف تولید پژو ۲۰۶ از طرف مسئولان خودروساز داده نشد و تنها گفته شد که این اقدام در جهت اجرای فرامین رئیس جمهور بوده است.

بازار با ۲۰۶ خداحافظی نمی‌کند

در این میان، پرسشی که مطرح می‌شود این است که باید به این زودی با یکی از خودرو‌های پرطرفدار و جوان‌پسند بازار خداحافظی کرد؟

برای پاسخ به این پرسش، می‌توان به اخباری که چندی پیش منتشر شد توجه کرد. پس از اینکه ایران خودرو اعلام کرد که پژو ۲۰۶ از سبد محصولاتش حذف خواهد شد، خبری منتشر شد که مشخص کرد بازار همچنان شاهد پژو ۲۰۶، اما با شمایل جدید خواهد بود.

در این رابطه، در وب سایت ایران خودرو محصولی با نام پژو ۲۰۷ تیپ ۵ وجود دارد و به نظر می‌رسد این شرکت خودروساز قصد دارد پژو ۲۰۷ را با داشبورد پژو ۲۰۶ روانه بازار کند. آن‌گونه که ایران خودرو اعلام کرده است، این پژو ۲۰۷ است که جایگزین ۲۰۶ می‌شود. این درحالی است که پیش از این خودروی TF۲۱ به عنوان جایگزین ۲۰۶ معرفی شده بود.

حذف پژو ۲۰۶ چه تاثیری در بازار دارد؟

حال این مساله مطرح می‌شود که آیا حذف ۲۰۶ از سبد محصولات ایران خودرو باعث ایجاد نوسانات جدید قیمتی در بازار آزاد می‌شود؟

عماد جعفری، کارشناس صنعت خودرو، گفت: توقف تولید پژو ۲۰۶ هیچ تاثیری در بازار نخواهد گذاشت. با اقدام ایران خودرو این تصور به وجود می‌آید که مردم به سمت خرید ۲۰۷ که جایگزین پژو ۲۰۶ شده است هجوم می‌برند و این تصور درست نیست.

وی افزود: باید به این نکته اشاره کرد که پژو ۲۰۷‌ای که ایران خودرو عرضه می‌کند، در واقع همان ۲۰۶ مدل پلاس است و در فرانسه شمایل ۲۰۷ به شکل دیگری است. در بازار ایران نیز تاکنون دو محصول ایران خودرو پرطرفدار بود و حال یک محصول آن تولید می‌شود و به نظر نمی‌رسد تاثیر چندانی در قیمت‌ها بگذارد.

جعفری تاکید کرد: مادامی که عرضه خودرو در بورس کالا به روش فعلی ادامه داشته باشد، اقدامات خودروسازان نمی‌تواند تاثیر چندانی در بازار خودرو داشته باشد.

هر جایگزینی موفق خواهد شد؟

آیا خودرو TF۲۱ می‌تواند جایگزین مناسبی برای پژو ۲۰۶ باشد؟

جعفری توضیح داد: مشخص نیست که خودروی جدید TF۲۱ به اندازه پژو ۲۰۶ پرطرفدار باشد یا خیر؟ چراکه باید ابتدا این خودرو وارد بازار شود. برای مثال، محصول جدید ریرا در ابتدای رونمایی بسیار امیدوارکننده به نظر می‌رسید. اما هنگامی که نسخه تست آن به خیابان‌ها آمد، مشخص شد که از نظر کیفی در سطح مناسبی قرار ندارد.

او یادآور شد: گرچه معلوم نیست که محصول جدید ایران خودرو با چه کیفیتی قرار است به بازار عرضه شود، اما باید به این نکته اشاره کرد که هر یک از دو خودروساز کشور، یعنی ایران خودرو و سایپا هر محصولی که روانه بازار‌ها کنند به دلیل انحصار موجود در صنعت خودروسازی موفق خواهد شد.

منبع: تجارت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده