تاریخ: ۲۷ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۳۶
بازدید: ۵۹۰
کد خبر: ۲۹۲۳۲۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

سنگ آهن از سقوط نرخ در امان ماند

‌می‌متالز - قیمت سنگ‌ آهن دریایی آسیایی در روز سه شنبه ۱۴فوریه با بهبود تقاضا برای محصولات فولادی در چین افزایش یافت. میزان فروش محصولات طویل فولادی همچون تیرآهن در بنادر شمالی این کشور در این روز افزایش یافت و این موضوع محرک بازار سنگ آهن شد. به این ترتیب پلتس، بهای هر تن سنگ آهن عیار ۶۲‌درصد وارداتی به بنادر شمالی چین را با ثبت رشد روزانه ۹/ ۱دلاری برابر ۱۲۳دلار و ۷۵سنت ارزیابی کرد.

به گزارش می‌متالز، فعالان این بازار از زیان واردات سنگ آهن با عیار بالا و متوسط به چین خبر می‌دهند. در این شرایط وضعیت برای واردات سنگ آهن با عیار پایین تا حدی بهتر بوده و تجار از واردات این محصول متحمل زیان نمی‌شوند. اگرچه اخباری مبنی بر بهبود موردی تقاضا برای محصولات فولادی در چین منتشر می‌شود؛ اما فولادسازان چینی همچنان با زیان در تولید مواجه هستند، بنابراین ترجیح می‌دهند مواد اولیه با عیار پایین و نرخ ارزان‌تر خریداری کنند. پلتس در گزارش خود از روند بازار آهن و فولاد چین برای روز چهاردهم فوریه به بهبود بازار فروش مسکن دوم در برخی مناطق چین اشاره کرد. این موضوع می‌تواند نشان دهنده بهبود چشم انداز بازار ملک در این کشور باشد. با این حال، دیگر منابع پلتس تاکید داشتند که میزان فعالیت ساخت وساز در چین در شرایط کنونی نسبت به زمان مشابه در سال قبل افت داشته و بهبود این بخش با محرک‌های حمایتی دولت، نیاز به زمان بیشتری دارد.

قیمت زغال سنگ استرالیا برای مشتریان آسیایی در روز ۱۴فوریه به دلیل افزایش تمایل به خرید افزایش یافت. پلتس، پریمیوم هر تن زغال سنگ صادراتی فوب استرالیا را با ثبت رشد روزانه ۵دلاری برابر ۱۸۵دلار به‌ازای هر تن ارزیابی کرد. یک تاجر هندی به افزایش تقاضا برای زغال استرالیا خبر داد. وی می‌گوید میزان موجودی زغال اغلب واحد‌های فولادی به‌شدت کاهش داشته، بنابراین این بازار با رشد تقاضا مواجه شده است که این موضوع از افزایش بهای زغال حمایت می‌کند. تاجر دیگری با اشاره به افزایش عرضه زغال سنگ با مبدا ایالات‌متحده، به ادغام این محصول با کیفیت‌های مختلف و از مبادی مختلف از سوی فولادسازان با هدف کاهش هزینه تولید در پی صعود نرخ زغال سنگ متالورژیک استرالیا خبر داد. زغال سنگ متالورژیک تحویل بنادر چین نیز در روز ۱۴فوریه با رشد نرخ مواجه شد و پلتس، پریمیوم این محصول را با ثبت رشد روزانه یک‌دلاری برابر ۳۳۶دلار به‌ازای هر تن ارزیابی کرد.

در حالی که محدودیت عرضه از رشد بهای زغال سنگ صادراتی استرالیا به بنادر چین حمایت کرد، بهای این محصول در بازار داخلی چین تغییری نداشت. فعالان این بازار منتظر آغاز دور جدید کاهش بهای زغال داخلی هستند و فعلا از خرید اجتناب می‌کنند. قیمت قراضه وارداتی ترکیه از مسیر دریا در روز ۱۴فوریه و در پی فروش یک محموله ۴۵‌هزار تنی با مبدا ایالات‌متحده آمریکا با نرخ ۴۱۸دلار به ازای هر تن سقوط کرد. این افت نرخ در حالی در این بازار رقم خورد که همچنان بخشی از فعالان این بازار در پی بروز زمین لرزه روز ششم فوریه از فعالیت دست کشیده اند. اما احتمالا ظرف روز‌های آینده بر میزان تجارت بخش فولاد، به‌خصوص از سوی واحد‌های فولادی واقع در مناطق ازمیر و مرمره افزوده می‌شود. در پی تایید فروش یک محموله قراضه با نرخ ۴۱۸دلار به ازای هر تن، پلتس بهای هر تن قراضه وارداتی به ترکیه برای روز سه شنبه را با ثبت کاهش روزانه ۵/ ۹دلاری برابر ۴۱۸دلار به‌ازای هر تن ارزیابی کرد. البته برخی تجار قراضه آمریکایی بر این باورند که این فروش با تخفیف قراضه به روال معمول تبدیل نخواهد شد. در این شرایط تنها تاجرانی حاضر به فروش کالای خود با این نرخ هستند که برای دریافت وجه آن عجله داشته باشند. اما با توجه به بهبود فصلی بازار داخلی قراضه در آمریکا از ماه مارس، بعید است که سایر تجار حاضر به فروش کالای خود با این نرخ باشند.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده