تاریخ: ۲۸ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۷:۵۱
بازدید: ۱۷۶
کد خبر: ۲۹۲۴۴۱
سرویس خبر : انرژی
ماشین هم نداشته باشید، بنزین دارید؛

سهمیه بنزین اختصاصی برای هر ایرانی

‌می‌متالز - قرار است خانواده‌هایی که خودرو ندارند هم ماهانه ۱۵ لیتر بنزین به ازای هر عضو خانواده دریافت کنند.

به گزارش می‌متالز، کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی روز گذشته بخش‌هایی از لایحه بودجه پیشنهادی دولت برای سال آینده را بررسی و تغییراتی در آن اعمال کرد. یکی از این تغییرات تخصیص سهمیه بنزین به خانواده‌های فاقد خودرو است.

مالک شریعتی نیاسر، نماینده مردم تهران در مجلس در این باره اینگونه توضیح داد که دولت از ابتدای خرداد ماه سال آینده در صورت تحقق منابع، مجاز است به سرپرست خانوار‌های فاقد خودرو به ازای هر عضو خانواده ماهیانه ۱۵ لیتر بنزین سهمیه‌ای اختصاص دهد و امکان تبادل آن را در بازار فراهم کند.

البته افزایش پیدا نکردن قیمت بنزین در سال آینده مورد توافق نمایندگان مجلس هم قرار گرفت و آن‌ها هم مانند دولت تصویب کردند که قیمت بنزین افزایش نداشته باشد.

این مصوبه یعنی خانواده‌هایی که ماشین ندارند کارت سوخت باید داشته باشند و با توجه به اینکه همه کارت سوخت‌های صادر شده بر اساس پلاک و مشخصات خودرو است یعنی در سال آینده (اگر این طرح اجرا شود) بنزین برای خانواده‌های بدون خودرو باید بر اساس اطلاعات شخصی آن‌ها یعنی کارت ملی باشد. البته مشابه این طرح در گذشته به صورت پایلوت اجرا شده و سابقه داشته است.

طرح باز توزیع یارانه بنزین از اول اسفند ماه سال ۱۴۰۰ در جزیره کیش به صورت آزمایشی اجرا شد و همه شهروندان دارای کارت کیشوندی اعم از مالکان خودرو و افراد بدون خودرو واجد دریافت سهمیه بنزین ۲۰ لیتری شدند. بر اساس این طرح شهروندان جزیره کیش با کارت‌های بانکی خود در پمپ بنزین‌ها و با همان قیمت بنزین سهمیه‌ای می‌توانستند سوخت گیری کنند و افراد فاقد خودرو هم می‌توانستند سهمیه خود را به دیگران انتقال بدهند یا بفروشند.

با توجه به سابقه اجرای این طرح در جزیره کیش که به گفته مسوولان و مجریان طرح با رضایت کیشوندان مواجه شده بود اگر مصوبه اخیر کمیسیون تلفیق لایحه بودجه در صحن علنی مجلس به تصویب برسد ممکن است سهمیه سوخت از این به بعد به ازای هر فرد ایرانی و بر اساس کارت ملی او اختصاص داده شود.

منبع: شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران (ایبنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده