تاریخ: ۲۷ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۲:۳۹
بازدید: ۱۷۱
کد خبر: ۲۹۲۴۵۳
سرویس خبر : آهن و فولاد

تکانه‌های زلزله ترکیه بر بازار سرد فولاد/ حذف یک‌سوم تولید فولاد

‌می‌متالز - یک‌سوم فولاد ترکیه در کارخانه‌های مستقر در مناطق آسیب‌دیده تولید می‌شد؛ این در حالی است که ترک‌ها یکی از ۱۰ تولیدکننده بزرگ فولاد جهان هستند. مجموع این قضایا می‌تواند پیامد‌های نامطلوبی برای بازار جهانی فولاد داشته باشد.

به گزارش می‌متالز، صنعت فولاد ترکیه متاثر از زمین‌لرزه‌های اخیر تضعیف شده و از آنجایی ترکیه در فهرست ۱۰ تولیدکننده بزرگ فولاد خام جهان قرار دارد، تاثیر جریاناتی که در روز‌ها و ماه‌های آتی در صنعت فولاد این کشور برقرار خواهد بود، به فراتر از مرز‌های آن رخنه خواهد کرد.

با این حال هنوز پس از گذشته بیشتر از ۱۰ روز از وقوع دو زمین‌لرزه مهیب بازار جهانی محصولات فولادی افت‌وخیز چشمگیری را تجربه نکرده است. البته گفتنی است زلزله در روزگاری اتفاق افتاد که بازار جهانی فولاد نیز چندان گرم نبود و تقاضا برای محصولات فولادی به ویژه از سوی چین به عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده فولاد جهان قوت زیادی نداشت و همین سردی بازار به کاهش تولید فولاد خام جهان در سال ۲۰۲۲ میلادی نسبت به سال‌های پیش از آن انجامیده بود.

فولاد ترکیه پس از زلزله

ویسل یایان، دبیرکل انجمن فولادسازان ترکیه، در گفتگو با بلومبرگ شرایط کنونی صنعت فولاد مناطق زلزله‌زده را توصیف کرده و گفته که تجهیزات مستقر در اسکندرون و عثمانیه مناطقی که به مرکز زمین‌لرزه‌ها نزدیک بودند و در همین حال تولید یک‌سوم فولاد ترکیه را بر عهده داشتند، آسیبی ندیده‌اند؛ با این حال هر چند واحد‌های تولیدی برقرار هستند، اما کارگر‌ها و یا اعضای خانواده‌های آن‌ها فوت کرده‌اند و آن‌هایی هم که زنده مانده‌اند در تقلا برای کنار آمدن با شرایط موقت زندگی هستند.

یاین همچنین از اعزام ماشین‌آلات و تجهیزات کارخانه‌های فولادی برای کمک به عملیات امداد و نجات گفته و اضافه کرده جرثقیل‌ها و دیگر تجهیزات کلیدی نیاز به تنظیم دوباره برای ورود به جریان تولید دارند.

علاوه بر گفته‌های یایان خبر‌های روز‌های پس از وقوع دو زلزله حاکی از تخریب بندر اسکندرون ترکیه و وقوع آتش‌سوزی مهیب در آن حاکی از توقف به کار بندر است؛ این در حالی است که اسکندرون اهمیت زیادی در واردات و صادرات فولاد، انتقال مواد خام و به ویژه قراضه فولاد دارد.

یایان در گفته‌هایش به این گزاره‌ها هم اشاره می‌کند که کارخانه‌های تولید فولاد در مناطق زلزله‌زده دست‌کم تا پایان فوریه یا حتی اواسط ماه مارس بسته می‌ماند و در نتیجه فولادسازان دیگر نقاط ترکیه باید تقاضای داخلی را نسبت به صادرات در اولویت قرار دهند تا تعادل بازار داخل برهم نخورد.

ترکیه ظرفیت تولید سالانه ۵۵ میلیون تن فولاد خام را دارد؛ با این حال تولید آن در سال ۲۰۲۲ میلادی ۳۵ میلیون و ۱۳۴ هزار تن بود.

ضرر ۸۴ میلیارد دلاری به اقتصاد

هنوز اخباری حاکی از افزایش یا کاهش قیمت‌های جهانی محصولات فولادی متاثر از کاهش تولید ترکیه در ۱۰ روز اخیر منتشر نشده و همچنان تاثیر اوضاع کنونی صنعت فولاد ترکیه بر منطقه و جهان مبهم است؛ با این حال بلومبرگ‌اکونومیکز تخمین زده با توجه به پیامد‌های حادثه ممکن است ۵.۵ درصد از تولید ناخالص داخلی کشور خرج هزینه‌های عمومی شود.

یک گروه تجاری دیگر ضرر اقتصادی زلزله‌های ترکیه را ۸۴ میلیارد دلار برآورد کرده است. این هزینه شامل آسیب وارد بر ساختمان‌ها و خسارت وارد بر درآمد ملی کشور می‌شود. افزون بر این‌ها کنفدراسیون شرکت‌ها و تجارت ترکیه ضرر ناشی از کاهش شمار نیروی کار در این کشور را ۲.۹ میلیارد دلار برآورده کرده است.

کدام کارخانه‌های تولید فولاد در مناطق زلزله‌زده قرار دارند؟

اسامی واحد‌های فولادی مستقر در مناطق آسیب‌دیده از زلزله به شرح زیر است:

ایزدِمیر یکی از واحد‌های متعلق به اردمیر، بزرگ‌ترین گروه تولیدکننده فولاد در ترکیه است. ایزدِمیر خود بزرگ‌ترین تولیدکننده محصولات طویل و تخت این کشور است که سالانه ۵.۸ میلیون تن تولید دارد.

توشالی دِمیر سِلیک و توشالی تویو سلیک که حاصل سرمایه‌گذاری مشترک ترک‌ها با شرکت ژاپنی توکیوکوهان است.

توسلیک در زیرمجموعه هلدینگ توشالی است.

ام‌ام‌کی متالورجی، یکی از واحد‌های متعلق به مجموعه روسی آهن و فولاد مگنیتوگورسک است.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده