تاریخ: ۲۷ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۱:۵۲
بازدید: ۱۸۲
کد خبر: ۲۹۲۴۵۴
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

واکنش بهمن موتور به جریمه ۱۳ هزار میلیاردی: باید تشویق شویم؛ نه تنبیه!

‌می‌متالز - سازمان تعزیرات حکومتی گروه خودروسازی بهمن موتور را بابت گران‌فروشی، ۱۳ هزار میلیارد و ۸۶۰ میلیون تومان جریمه کرد. اما بهمن موتور در واکنش به این جرایم به تجارت‌نیوز گفت: «باید تشویق شویم؛ نه تنبیه!»

به گزارش می‌متالز، شانزدهم بهمن بود که رئیس سازمان تعزیرات حکومتی اعلام کرد: یک شرکت خودروساز به دلیل گران‌فروشی به مبلغ ۱۴ هزار میلیارد تومان جریمه و نیز برگشت پول‌هایی که بابت فروش خودرو از مردم گرفته محکوم شده است.

البته سازمان تعزیرات اسمی از شرکت خودروساز نبرد و در پاسخ به پیگیری‌ها نیز گفت: به این شرکت خودروساز زمان داده شده است تا به رای داده شده اعتراض کنند. اگر اعتراضی از سوی خودروساز نبود، نامش را اعلام می‌کنیم.

حال با گذشت حدود ۹ روز از اعلام سازمان تعزیرات مبنی بر جریمه خودروساز متخلف، نام آن افشا شد.

براساس رأی جدید سازمان تعزیرات حکومتی شرکت بهمن موتور به دلیل گران‌فروشی مشمول پرداخت جریمه ۱۳ هزار میلیارد و ۸۶۰ میلیون تومانی شده است.

در این حکم تخلف شرکت بهمن موتور به صورت قطعی گران‌فروشی تشخیص داده شد و این شرکت مطابق ارزش تخلف که معادل ۹۲۴ میلیارد تومان است به سه برابر ارزش تخلف به میزان دو هزار و ۷۷۲ میلیارد تومان محکوم شده است.

واکنش بهمن موتور به جریمه ۱۳ هزار میلیارد

اما واکنش بهمن موتور به این جریمه چه بود؟

پیگیری‌ها از روابط عمومی این گروه خودروسازی نشان می‌دهد که بهمن موتور همچنان به این حکم اعتراض دارند. طبق اطلاعاتی که این شرکت در سایت کدال منتشر کرد، مدیر شرکت بهمن موتور اعتقاد دارد که حکم صادرشده مغایرت کامل رای مذکور با قوانین و مقررات کشور دارد و جهت ابطال رای نیز پیگیری‌هایی صورت می‌گیرد.

روابط عمومی این شرکت گفت: خودروسازی مانند بهمن که همواره سعی در عرضه خودرو‌های باکیفیت و قیمت منصفانه دارد قاعدتاً باید تشویق شود و نه تنبیه.

همچنین این شرکت اعلام کرد که بهمن موتور هنوز هیچ اقدامی در رابطه با پرداخت جریمه نکرده است.

چرا خودرو‌های چینی در ایران گران هستند؟

همان‌طور که اشاره شد، علت جریمه ۱۳ هزار میلیاردی بهمن موتور گران‌فروشی معرفی شده است. حال این پرسش مطرح می‌شود که آیا تنها بهمن موتور است که انگشت اتهام گران‌فروشی به سمت آن گرفته شده است یا سازوکار قیمت‌گذاری محصولات سایر خودروسازان بدین شکل است؟

برای پاسخ به این پرسش ابتدا به این نکته اشاره کرد که محصولات اکثر خودروسازان با قیمت نسبتاً بالایی به بازار عرضه می‌شود. برای مثال، در اواخر سال گذشته تیگو ۸ پرو با قیمت یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان رونمایی شد. این در حالی است که به‌عنوان مثال در بازار عربستان در همان مقطع این محصول ۶۹ هزار ریال (عربستان) قیمت داشت. بدین ترتیب در همین یک مورد خودرو چینی سه برابر بازار منطقه قیمت‌گذاری شد.

گرچه سازوکار قیمت‌گذاری خودرو‌های چینی به صورت دقیق مشخص نیست، اما کارشناسان معتقدند فروش خودرو‌های مونتاژی با قیمت بالا به دلیل مدیریت بازار و میزان عرضه‌ای است که خود شرکت‌های مونتاژکننده انجام می‌دهند. مصرف‌کننده نیز چاره‌ای جز خرید این خودرو‌ها ندارد. چراکه محدودیت عرضه این خودرو‌ها به بازار زیاد و واردات خودرو نیز ممنوع است.

در این میان، برخی معتقدند که نمی‌توان گفت که مقصر افزایش قیمت خودرو‌های چینی در کشور خودروسازان هستند. این شرکت‌ها، هزینه‌های هنگفتی را برای واردات CKD، تولید خودرو کامل، ترخیص خودرو می‌پردازند. هنگامی که هزینه تمام‌شده مونتاژ و عرضه خودرو بالاست، شرکت‌ها نیز ناچاراً قیمت محصولاتشان را %۸ افزایش می دهند.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده