تاریخ: ۲۸ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۲:۵۳
بازدید: ۱۴۵
کد خبر: ۲۹۲۴۵۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

بازدهی بازار‌ها در آخرین هفته بهمن ماه ۱۴۰۱ / بازدهی بازار سکه دو رقمی شد!

‌می‌متالز - در آخرین هفته بهمن ماه بازدهی همه بازار‌ها غیر از بورس مثبت بود. این هفته بازدهی بازار سکه دو رقمی شد و نزدیک به سه میلیون تومان افزایش قیمت داشت. بازار سهام نیز تحت تاثیر ترس حقیقی‌ها قرار گرفت و بر همین اساس، سهامداران شاهد خروج ادامه‌دار پول حقیقی‌ها از بازار سرمایه بودند.

به گزارش می‌متالز، بازار‌های مالی و سرمایه‌ای در آخرین هفته بهمن‌ماه تحت تاثیر اخبار بین‌المللی قرار گرفتند؛ طی این هفته قیمت دلار و سکه در بازار آزاد افزایش قابل توجهی داشت، اما بازار سهام ریزش کرد. بیشترین بازدهی هفتگی به ترتیب مربوط به بازار سکه، طلا و دلار بود و بازار سهام نیز بازدهی منفی ثبت کرد.

در هفته چهارم بهمن‌ماه در بازار سهام معاملات در حالی رقم خورد که بازار تحت تاثیر ترس حقیقی‌ها قرار گرفته بود. به همین منظور سهامداران شاهد خروج ادامه‌دار پول حقیقی‌ها از بازار سرمایه بودند.

قیمت دلار

صرافی ملی روز پنجشنبه ۲۰ بهمن‌ماه، قیمت دلار را ۴۲ هزار و ۹۸۵ تومان اعلام کرد. این در حالی است که قیمت این اسکناس آمریکایی روز گذشته ۲۷ بهمن ۴۴ هزار و ۶۳۷ تومان اعلام شد.

این اسکناس آمریکایی هزار و ۶۵۲ تومان افزایش قیمت داشته است. بازدهی این بازار برخلاف کاهش ۱/۴۵ درصدی سومین هفته بهمن‌ماه، این هفته ۳/۸۴ درصد بازدهی مثبت داشت.

قیمت دلار در آخرین هفته بهمن‌ماه گران‌تر شد. این اسکناس آمریکایی در آخرین معامله نقدی روز گذشته به پله هفتم کانال ۴۰ هزار تومانی رسید.

در یک ماه گذشته، یعنی از آخرین هفته دی‌ماه تا ۲۷ بهمن‌ماه قیمت دلار ۱۱/۳۱ درصد رشد داشته است. این مقدار رشد قیمت، معادل افزایش چهار هزار و ۸۲۰ تومانی قیمت دلار در یک ماه بهمن است.

تحلیلگران بازار معتقدند نهاد پولی کشور، طی ۴۰ روزی که فرزین سکان بانک مرکزی را در دست گرفته است، تلاش زیادی کرده تا قیمت را در کف کانال ۴۰ هزار تومانی نگه دارد. آن‌ها می‌گویند، اما قیمت دلار بدون توجه به حرف‌درمانی راه خود را رفته و از زور و دستور پیروی نمی‌کند.

قیمت طلا

قیمت طلا در روز پنجشنبه، ۲۰ بهمن‌ماه ۱۴۰۱، دو میلیون و ۱۱۱ هزار تومان بود. این در حالی است که هر گرم طلا در روز گذشته با قیمت دو میلیون و ۲۰۱ هزار تومان معامله شد. طلا در هفته سوم بهمن‌ماه بازدهی منفی داشت.

قیمت سکه

بازدهی بازار سکه در هفته سوم بهمن‌ماه منفی بود. این بازار هفته گذشته بازدهی منفی ۰/۸۲ درصدی را پشت‌سر گذاشت، اما سکه این هفته بیشترین بازدهی را در میان بازار‌های مالی و سرمایه‌ای به خود اختصاص داد.

سکه امامی هفته قبل با قیمت ۲۴ میلیون و ۶۴۴ هزار تومان معامله می‌شد. این قطعه از سکه در آخرین هفته بهمن‌ماه افزایش دو میلیون و ۹۵۲ هزار تومانی داشت و به قیمت ۲۷ میلیون و ۵۹۶ هزار تومانی رسید.

قیمت طلا و سکه در آخرین هفته بهمن‌ماه همچنان رشد داشت. حتی عرضه ربع سکه در بورس کالا نیز نتوانست افسار قیمت فلز زرد را بکشد.

درست یک ماه قبل، پیش فروش عرضه ربع سکه آغاز شد، اما شکست خورد؛ با این حال دولت همچنان بر فروش سایر قطعات سکه با همان شیوه ربع سکه‌ها تاکید داشت. از ۲۴ دی‌ماه بانک مرکزی به بهانه کنترل قیمت سکه اقدام به عرضه ربع سکه در بورس کالا کرد. این اقدام نه تنها نتوانست قیمت در بازار فلز زرد را کنترل کند، بلکه پرش‌های بیش از یک میلیون تومانی قیمت را در برخی روز‌ها به همراه داشت.

هر چند استقبال زیادی هم از این عرضه‌ها نشد و تا کنون تنها کمتر از نیمی از تمام سکه‌های در نظر گرفته شده به فروش رسیده است. به نظر می‌رسد این سیاست بانک مرکزی چوب حراج به ذخایر طلای کشور بود تا مدیریت بازار.

در یک ماه گذشته قیمت سکه امامی ۲۵/۴۵ درصد رشد داشت. این مقدار رشد، معادل افزایش پنج میلیون و ۵۹۸ هزار تومانی قیمت این قطعه از سکه طی یک ماه بهمن بوده است.

بازدهی بازار‌ها در آخرین هفته بهمن ماه ۱۴۰۱ / بازدهی بازار سکه دو رقمی شد!

بورس

بررسی معاملات این هفته بازار نشان می‌دهد، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان هفته چهارم بهمن روی عدد یک میلیون و ۵۲۴ هزار واحدی ایستاد و افت ۲.۱۴ درصدی را تجربه کرد.

در سوی دیگر بازار نیز شاخص هم‌وزن نیز همانند شاخص کل رفتار کرد و ۲.۲ درصد کاهش داشت. این در حالیست که دلار رشد ۵.۳۴ درصدی و سکه افزایش ۱۱.۹۸ درصدی را در این هفته به خود دیدند.

بیشترین بازدهی هفتگی

بازار هفته چهارم در حالی به کار خود خاتمه داد که غگز با افزایش ۲۱ درصدی بیشترین بازدهی را میان نماد‌های بورسی کسب کرد. سدشت و حآسا نیز دیگر نماد‌های بورسی بودند که عملکرد خوبی را در این هفته ثبت کرده و سود خوبی را نصیب سهامداران خود کردند. به این ترتیب این دو سهم با جهشی که در این هفته ثبت کردند، برای مقاومت‎‌های ۳۵۷۲ و ۱۲۲۷ تومانی خود خط و نشان کشیدند.

بازدهی بازار‌ها در آخرین هفته بهمن ماه ۱۴۰۱ / بازدهی بازار سکه دو رقمی شد!

کمترین بازدهی هفتگی

هفته چهارم بازار سرمایه خالی از نماد‌های کم‌بازده نبود. به طوری که آواپارس با افت ۲۰ درصدی بدترین عملکرد این هفته را از آن خود کرد. گفتنی است شرکت توانسته ۱۷ تومان سود به ازای هر سهم شناسایی کند و P/E معادل ۱۳.۰۲ محقق کند.

غدیس نیز در بین نماد‌های بورسی عملکرد غیر قابل قبولی ثبت کرد و سهامداران خود را ناامید کرد. به طوری که سهم در این هفته ۱۸ درصد افت قیمت داشت و به دو هزار و ۴۰ تومان رسید. حمایت و مقاومت پیش روی سهم ۱۶۹۲ و ۲۵۹۰ تومان است.

بازدهی بازار‌ها در آخرین هفته بهمن ماه ۱۴۰۱ / بازدهی بازار سکه دو رقمی شد!

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده