تاریخ: ۲۷ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۱۰
بازدید: ۸۳
کد خبر: ۲۹۲۴۵۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

چوب حراج بانک مرکزی به ذخایر طلا / عرضه بورسی ربع سکه هم قیمت را نشکست!

‌می‌متالز - از ۲۴ دی‌ماه ۱۴۰۱ که بانک مرکزی به بهانه کنترل قیمت سکه اقدام به عرضه ربع سکه در بورس کالا کرد تا کنون نه تنها قیمت ربع سکه ثابت نمانده بلکه به دو کانال بالاتر نیز افزایش پیدا کرده است!

به گزارش می‌متالز، در پی افزایش قیمت سکه، بانک مرکزی به بهانه تلاش برای کنترل قیمت‌ها، از شنبه ۲۴ دی‌ماه امسال تصمیم به عرضه ۵۰۰ هزار قطعه ربع سکه در بورس کالا گرفت.

در ابتدا نیز این اقدام بی‌تاثیر نبود تا جایی که انتشار این خبر باعث نوساناتی کاهشی در بازار سکه شد و ربع سکه با ۷۰۰ هزار تومان کاهش قیمت به فروش رسید.

اما این اهرم در نهایت نتوانست قیمت سکه را در طولانی مدت کاهشی کند تا جایی که این سکه در روز عرضه حدود هفت میلیون و ۷۵۰ هزار تومان قیمت داشت و اکنون با قیمت ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

همچنین از آنجا که سکه‌های بانک مرکزی ۳۰ درصد نوسان مثبت و منفی دارند و رقابتی به فروش می‌رسند، حتی به قیمت ۱۶ میلیون تومان نیز در بورس کالا فروخته شده‌اند.

این در حالی است که تعداد زیادی از خریداران حتی از میزان ضرری که کرده‌اند در آن لحظه اطلاعی نداشته‌اند؛ اگر چه شائبه‌هایی هم مبنی بر تلاش برای پروژه‌کردن ربع سکه در بورس و سیگنال به بازار آزاد وجود دارد.

در مجموع می‌توان گفت که نه تنها بانک مرکزی تا کنون از طریق افزایش عرضه نتوانسته است قیمت سکه را کنترل کند بلکه به ذخایر طلای کشور هم چوب حراج زده است!

هرچند که استقبال زیادی هم از این عرضه‌ها نشده است و تا کنون کمتر از نیمی از تمام سکه‌های در نظر گرفته شده به فروش رسیده است.

چند گرم طلا عرضه شد؟

طبق تحقیقات وزن هر قطعه ربع سکه ۲/۰۳۳ گرم است و بنابراین با در نظر گرفتن این مساله که ۵۰۰ هزار عدد از این سکه قرار است در بورس عرضه شود می‌توان نتیحه گرفت حدود یک تن طلا برای این عرضه مصرف خواهد شد.

این به معنای چوب حراج بانک مرکزی بر پشتوانه طلای کشور به بهانه کنترل قیمت است؛ اگرچه بیشتر به نظر می‌رسد بانک مرکزی از این طریق به دنبال جذب نقدینگی هم بوده است!

دخالت مستقیم در بازار نتیجه‌بخش است؟

به طور کلی هم در بازار سکه و هم در بازار دلار دولت سعی دارد با ورود مستقیم به بازار، افزایش عرضه و سیاست‌های تثبیتی قیمت‌ها کنترل کند.

اما کارشناسان معتقدند برطرف کردن مشکلات این بازار‌ها در بطن آن‌ها نهفته نیست بلکه باید ابتدا بحران‌های مربوط به تورم را برطرف کرد.

بر اساس گزارش‌های بانک مرکزی در حال حاضر تورم نقطه‌ای به بالاتر از ۵۰ درصد رسیده است و در نتیجه انتظارات تورمی و خرید و فروش مردم در بازار‌ها را تحت تاثیر قرار داده است.

همچنین دولت در سال جاری با کسری بودجه مواجه است و این مورد خود باعث به وجود آمدن وضعیتی نابسامان نه تنها در بازار‌ها بلکه در تمام ابعاد اقتصادی شده است؛ بنابراین افزایش عرضه در نهایت دردی از افزایش افسارگسیخته قیمت سکه درمان نخواهد کرد.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده