تاریخ: ۲۸ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۳:۲۹
بازدید: ۱۵۱
کد خبر: ۲۹۲۴۶۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کارشناس اقتصادی:

توسعه روابط ایران و چین، اثر تحریم‌ها را خنثی می‌کند

‌می‌متالز - یک کارشناس اقتصادی گفت: توسعه روابط با چین می‌تواند نیاز‌های کشور را تامین و اتکای ما را به غرب کم کند و اثر تحریم‌ها را بکاهد به این شرط که با برنامه روشنی در تعاملات شرکت کنیم.

به گزارش می‌متالز، روز جمعه، «وحید شقاقی شهری» درباره سفر رئیس‌جمهوری به چین، اظهار داشت: قدرت سیاسی و اقتصادی آمریکا در قرن بیستم عملا با حضور چین و در آینده با حضور کشور‌های هند، اندونزی و ... شکسته خواهد شد.

وی افزود: تمام افرادی که نگاه راهبردی به مسائل سیاسی و اقتصادی دارند، اذعان دارند که در قرن بیست و یکم جهان چند هژمونی خواهد بود و دیگر دنیای تک هژمونی را نداریم و بازیگران جدیدی به این عرصه اضافه شدند و این بازیگران بیشتر هم خواهد شد.

این کارشناس اقتصادی، گفت: در نیمه اول قرن بیست و یکم رشد اقتصادی و سیاسی چین شتاب بیشتری خواهد داشت و در نیمه دوم قرن بیست و یکم هند و اندونزی و حتی برخی از کشور‌های اروپای شرقی حرفی برای گفتن خواهند داشت.

وی تصریح کرد: اقتصاد چین هم اکنون تنگاتنگ آمریکا حرکت می‌کند و شتاب رشد آن نیز در سال‌های گذشته بالا بوده است و تلاش کرده که در دنیای چند هژمونی روابط اقتصادی و سیاسی را با دیگر اقتصاد‌های نوظهور گسترش دهد.

شقاقی افزود: چین و هند در آینده تلاش می‌کنند برای خود جهان و کلوپی از کشور‌های دوست و همکار تشکیل دهند.

وی گفت: بریکس که شورای همکاری تجاری با عضویت برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی است با این هدف شکل گرفته که در مقابل سازمان‌های بین‌المللی که آمریکا رهبری می‌کند قرار بگیرد و موازنه ایجاد کند.

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: یکی از کشور‌هایی که چین برای ایجاد موازنه برای خود تعریف کرده ایران است، زیرا هم جایگاه ژئوپلوتیکی خوب و مهمی دارد، هم اینکه وسعت و جمعیت بالایی دارد و منابع نفتی، گازی و معدنی دارد که در مسیر تعاملات چین اثرگذار است.

وی افزود: از سوی دیگر تعامل با چین برای ما نیز از این منظر مهم است که ایران نیازمند این است که برخی از نیاز‌های اقتصادی و سیاسی خود را در شرایطی که تحت فشار جهان غرب است تامین کند.

شقاقی گفت: ارتباط با چین اگر با تامل و عقلانیت پیش برود می‌تواند منافع زیادی از منظر کاهش شدت تحریم‌های اقتصادی و گسترش چانه‌زنی معادلات جهانی وهم در تامین برخی از مواد و کالا‌های مصرفی، سرمایه‌ای و واسطه‌ای و هم برای دور زدن تحریم‌ها داشته باشد.

منبع: اگزیم نیوز

عناوین برگزیده