تاریخ: ۲۹ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۳:۵۸
بازدید: ۱۵۴
کد خبر: ۲۹۲۴۸۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

تعطیلی گسترده کارخانه‌ها در پاکستان به دلیل کمبود ارز خارجی

‌می‌متالز - تعدادی از بزرگ‌ترین شرکت‌های پاکستان از شرکت‌های تولید خودرو گرفته تا لاستیک ماشین و منسوجات، طی ماه‌های گذشته کارخانه‌های خود را به‌خاطر نبود مواد خام اولیه یا ارز خارجی تعطیل کرده‌اند.

به گزارش می‌متالز، تعدادی از بزرگ‌ترین شرکت‌های پاکستان طی ماه‌های گذشته به‌خاطر نبود مواد خام اولیه یا ارز خارجی و یا هر دو، فعالیت خود را متوقف کرده‌اند.

کارخانه شرکت سوزوکی موتور در پاکستان تعطیلی تولید خود را تا ۲۱ فوریه تمدید و اعلام کرد کمبود قطعات همچنان ادامه دارد.

شرکت تایر و لاستیک قندهار که لاسیک خودرو تولید می‌کند کارخانه خود را از سیزدهم فوریه تعطیل و اعلام کرده با موانع بسیاری برای واردات مواد خام اولیه و گرفتن مجوز تحویل آن‌ها از بانک‌ها مواجه است.

این‌ها فقط دو نمونه از شرکت‌هایی هستند که کارخانه‌های خود را به‌خاطر کمبود مواد اولیه یا منابع مالی یا حتی کاهش تقاضا تا مدت نامعلومی تعطیل یا فعالیت خود را موقتاً متوقف کرده‌اند. این شرکت‌ها شامل تولیدکنندگان کود‌های شیمیایی، فولاد و منسوجات هم می‌شوند.

۳.۱۹ میلیارد دلار ذخایر ارز خارجی پاکستان بدان معناست که این کشور توانایی واردات ندارد؛ بنابراین هزاران کانتینر در بنادر آن سرگردان هستند، تولید متوقف شده و اشتغال هم در خطر قرار گرفته است. تورم در پاکستان که به بالاترین رقم طی نیم قرن گذشته رسیده، بسیاری از کالا‌ها را از دسترس مردم خارج کرده‌است.

طبق گفته طاهر عباس، رئیس تحقیقات و سرمایه‌گذاری در شرکت عارف حبیب، این تعطیلی‌ها رشد اقتصاد کشور را تحت تأثیر قرار داده و بیکاری را افزایش می‌دهد. وی گفت چنین تعطیلی‌هایی در میان شرکت‌های ثبت‌شده بی‌سابقه بوده‌است.

انجمن خودروسازان پاکستان اعلام کرد شرکت‌های خودروسازی هوندا و تویوتا هم مانند سوزوکی هفته‌هاست تولید خود در این کشور را متوقف کرده‌اند. بدین ترتیب فروش خودرو در پاکستان ۶۵ درصد کاهش یافته و به پایین‌ترین رقم طی ۳ سال گذشته رسیده است.

انتظار می‌رود رشد اقتصاد پاکستان تا بین ۱ تا ۱.۲۵ درصد در سال مالی جاری نسبت‌به ۶ درصد سال گذشته کاهش یابد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده