تاریخ: ۲۷ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۱:۵۱
بازدید: ۹۰
کد خبر: ۲۹۲۵۲۹
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

افزایش تمایل چین به مصرف قراضه‌های مس داخلی و کاهش واردات قراضه

‌می‌متالز - با افزایش کاربرد مس در تولید محصولات مختلف، مصرف مس در جهان رو به افزایش است. کشور چین، بزرگ‌ترین واردکننده و مصرف‌کننده قراضه مس در جهان محسوب می‌شود و به همین دلیل تاثیر بالایی بر تجارت و بازار قراضه مس می‌گذارد.

به گزارش می‌متالز، با افزایش کاربرد مس در تولید محصولات مختلف، مصرف مس در جهان رو به افزایش است. کشور چین، بزرگ‌ترین واردکننده و مصرف‌کننده قراضه مس در جهان محسوب می‌شود و به همین دلیل تاثیر بالایی بر تجارت و بازار قراضه مس می‌گذارد. گفتنی است مقدار صادرات قراضه مسی چین بسیار کمتر از حجم واردات آن است و تقریبا تمام حجم قراضه عرضه‌شده چین در همین کشور مصرف می‌شود. عرضه داخلی قراضه از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۱ به طور میانگین سالانه ۳۲.۶ درصد افزایش داشته است. با این حال با توجه به تقاضای بالای قراضه در این کشور، حجم زیادی از قراضه باید از طریق واردات تامین شود. با توجه به قانون محدودیت واردات قراضه و ترغیب به افزایش عرضه داخلی، واردات قراضه به چین درحال کاهش است.

مس، یکی از فلزات پرکاربرد در صنعت به شمار می‌رود که عمده مصرف آن در تولید سیم و مفتول مسی است. با افزایش کاربرد مس در تولید محصولات مختلف، مصرف مس در جهان رو به افزایش است. از آنجایی که منابع معدنی مس در جهان محدود هستند، بازیافت مس با توجه به روند افزایشی مصرف آن مورد توجه بیشتری نسبت به قبل قرار گرفته است.

یکی از ویژگی‌های مس که بازیافت آن را جذاب می‌کند، حفظ کیفیت آن پس از بازیافت است. مس به‌دست آمده از بازیافت قراضه، همچنان کیفیت خود را حفظ می‌کند و حتی می‌توان بار‌ها محصولات مسی را با حفظ کیفیت و ویژگی‌ها بازیافت کرد. به همین دلیل بازیافت قراضه‌های مسی از اهمیت زیادی برخوردار است. با توجه به افزایش قیمت مس در سال‌های گذشته، تجارت قراضه رونق بیشتری پیدا کرده است.

قراضه مس به دو صورت مستقیم و غیرمستقیم مصرف می‌شود. برای تولید نیمه‌ساخته‌های مسی از کاتد و قراضه به طور مستقیم استفاده می‌شود. در حالت غیرمستقیم از قراضه برای کنترل دمای مذاب مس در کوره‌های کانورتور استفاده می‌شود.

افت واردات قراضه به چین

کشور چین، بزرگ‌ترین واردکننده و مصرف‌کننده قراضه مس در جهان است. حجم واردات قراضه به چین در سال ۲۰۲۱ حدود یک میلیون و ۶۹۰ هزار تن بود که به تنهایی ۲۸.۹ درصد از واردات قراضه جهان را به خود اختصاص داده است. کشور‌های مالزی، آمریکا، ژاپن و تایلند، بزرگ‌ترین صادرکنندگان قراضه به چین طی سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۱ بوده‌اند.

در نمودار ۱، حجم واردات و صادرات قراضه چین از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۱ رسم شده است. میانگین مقدار واردات قراضه به چین در این ۱۰ سال حدود یک میلیون و ۶۹۰ هزار تن و میانگین صادرات حدود ۴۸۹ تن محاسبه شده است. همان طور که در نمودار قابل مشاهده است، از سال ۲۰۱۲ واردات قراضه روند نزولی داشته و سالانه حدود ۳۵۱ هزار و ۸۸۰ تن افت پیدا کرده است.

افزایش تمایل چین به مصرف قراضه‌های مس داخلی و کاهش واردات قراضه

از سوی دیگر با شیوع کرونا، حجم واردات تا سال ۲۰۲۰ به کمتر از ۶۴۳ هزار و ۴۹۰ تن و کمترین مقدار خود طی این ۱۰ سال رسید. در سال ۲۰۲۱ به دلیل افزایش قیمت جهانی مس و بازیابی بعد از کرونا، واردات قراضه حدود ۴۴.۲ درصد نسبت به سال ۲۰۲۰ افزایش پیدا کرد.

تغییرات نسبت ارزش واحد واردات قراضه به قیمت بورس فلزات لندن را می‌توان به تغییرات مس محتوی قراضه‌های وارداتی مرتبط دانست. در سال ۲۰۱۷، نسبت ارزش واحد واردات به قیمت «LME» به کمترین مقدار خود در این دوره رسید. پس از اجرای محدودیت واردات از سال ۲۰۱۷، نسبت ارزش واحد واردات به قیمت بورس فلزات لندن افزایش پیدا کرد. بر اساس ارزیابی‌های آتورپات، عیار مس محتوی در قراضه‌های وارداتی چین بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۷ به طور میانگین حدود ۴۸ درصد بود. پس از اعمال قانون محدودیت واردات قراضه، میانگین عیار مس محتوی قراضه‌های وارداتی سالانه حدود ۱۱ درصد افزایش یافت و در سال ۲۰۲۱، به حدود ۹۴ درصد رسید. با افزایش مس محتوی قراضه‌ها از سال ۲۰۱۷، حجم واردات قراضه چین با سرعت بیشتری کاهش پیدا کرد.

گفتنی است که صادرات قراضه مس چین بسیار کمتر از واردات آن بوده است و تقریبا تمام حجم قراضه عرضه‌شده در چین در همین کشور مصرف می‌شود. حجم صادرات قراضه چین در سال ۲۰۲۱، تنها ۱۳۳ تن اعلام شد که نسبت به حجم واردات بسیار ناچیز است.

دلیل اصلی حجم واردات بسیار زیاد چین نسبت به حجم صادرات آن، بازار مصرف بزرگ این کشور است. میانگین مقدار مصرف قراضه چین به طور مستقیم از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۱، حدود ۳۳۰ هزار و ۹۱۰ تن در هر سال و میانگین مصرف غیرمستقیم، حدود دو میلیون و ۱۰۳ هزار تن در هر سال بوده است. مقدار کل مصرف قراضه در سال ۲۰۲۱ در مقایسه با سال ۲۰۱۲، حدود ۱۵.۴ درصد افزایش داشته است.

عوامل موثر بر تغییرات عرضه داخلی

میانگین عرضه داخلی قراضه بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۱ در چین، حدود ۷۴۸ هزار و ۲۲۰ تن در هر سال محاسبه شده است. در نمودار ۲، عرضه داخلی قراضه با نرخ خوراک بازیافت و نسبت عرضه داخلی به مصرف قراضه رسم شده است. حجم عرضه داخلی قراضه تا سال ۲۰۱۷ روندی صعودی داشته است و پس از آن سالانه ۸۶ هزار و ۳۰ تن کاهش پیدا کرده است. به طور کلی، نسبت عرضه داخلی قراضه به مصرف از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۱ روند روبه‌رشدی را طی کرده است. در حالی که نرخ خوراک بازیافت در این دوره روند به نسبت کاهشی داشته است. مقایسه این دو نسبت نشان می‌دهد که حجم مصرف قراضه مسی در این دوره با روند کاهشی همراه بوده است. تغییرات شدید نرخ خوراک بازیافت و نسبت عرضه داخلی به مصرف قراضه در سال ۲۰۲۰ نیز تحت تاثیر کاهش قابل توجه مصرف قراضه در این سال است.

افزایش تمایل چین به مصرف قراضه‌های مس داخلی و کاهش واردات قراضه

نسبت عرضه داخلی قراضه مسی در چین به کل مصرف آن روند صعودی دارد. در سال ۲۰۲۱، حدود ۲۶.۴ درصد از مصرف کل قراضه چین با عرضه داخلی تامین شده است که این مقدار نسبت به سال ۲۰۱۲، حدود ۹.۴ درصد افزایش داشته است. عرضه داخلی قراضه طی این ۱۰ سال به طور میانگین سالانه ۳۲.۶ درصد افزایش داشته است.

با توجه به افزایش قیمت مس در سال ۲۰۲۱، تجارت قراضه در چین به عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده قراضه در جهان، اهمیت بیشتری نسبت به قبل پیدا کرده است. واردات قراضه به چین تحت تاثیر کرونا و قانون محدودیت واردات قراضه چین رو به کاهش است. از سوی دیگر، تمایل چین به بازیافت قراضه‌های داخلی در این سال‌ها افزایش داشته است. تغییرات قیمت مس، مقدار واردات قراضه و محدودیت‌های ناشی از کرونا، مهم‌ترین عواملی هستند که می‌توانند بر عرضه داخلی قراضه در چین تاثیر بگذارند.

باتوجه به رشد جمعیت در جهان، پیش‌بینی می‌شود تعداد کالا‌های مورد استفاده حاوی محصولات مسی افزایش یابد. با افزایش کالا‌های مورد استفاده، تعداد کالا‌های حاوی محصولات مسی که عمر مفید آن‌ها به پایان رسیده است و به قراضه تبدیل می‌شوند نیز افزایش خواهد یافت؛ بنابراین می‌توان گفت افزایش مقدار قراضه محصولات مسی بر اثر رشد جمعیت، موجب افزایش عرضه قراضه مس در سال‌های آتی خواهد شد.

منبع: فلزات آنلاین

عناوین برگزیده