تاریخ: ۲۷ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۷:۵۰
بازدید: ۷۳
کد خبر: ۲۹۲۵۳۰
سرویس خبر : انرژی

چین در حوزه انرژی نیاز شدیدی به ایران دارد

‌می‌متالز - رئیس سازمان توسعه و تجارت گفت:چین در حوزه انرژی نیاز شدیدی به ایران دارد و موضوعات مربوط به معدن یکی از اولویت‌های اصلی دولت در تعامل با چین است.

به گزارش می‌متالز، برنامه امروز میز اقتصاد به بررسی اجرای توافق همکاری مشترک جامع ایران و چین باحضور پیمان پاک رئیس سازمان توسعه تجارت و آقای صفری معاون دیپلماسی وزارت امور خارجه پرداخت.

سوال، توافق جامعه ایران و چین در چه زمینه‌ای است؟

پیمان پاک: توافق ۲۵ ساله یک روابط راهبردی میان ایران و چین است، تفاوت این سفر این است که شرکت، هیت‌های تجاری و مذاکرات در حوزه صنعت و معدن به امضا رسید که ۳ و نیم میلیون دلار در ۱۹ قرداد میان ایران و چین امضا شد.

همچنین در حوزه خودرو، لوکوموتیو و واحد‌های صنعتی میان ایران و چین به امضا رسید انتظار می‌رود اجرای سند همکاری راهبردی ۲۵ ساله نقش برجسته‌ای داشته باشد. هدف از این پیمان سرمایه‌گذاری میلیارد‌ها دلاری چین در بخش‌های نفت و گاز ایران در ازای عرضه آن به پکن است.

چین دو هزار ۵۰۰ میلیارد دلار صادرات دارد که سهم کشور ما از این عدد ۱۳ الی ۱۴ میلیارد دلار است، چین در حال حاضر بزرگترین شریک تجاری ایران است، اما در اولین سال ریاست جمهوری رییسی تنها ۱۶۲ میلیون دلار سرمایه گذاری کرد.

سوال، میزان صادرات دو واردات به چین به چه صورت است؟

پیمان پاک: بر اساس اطلاعات ثبت شده توسط گمرک ایران برای ۱۰ ماهه نخست سال جاری صادرات تهران به پکن ۱۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار بود در حالی که ۱۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار کالا از چین وارد شده است. چه میزان این قراداد‌های میان ایران و چین اجرایی می‌شود؟ تمامی قراداد‌های بخصوص در بخش صنعت، فولاد و ... در حال انجام است و رئیس جمهور هم در این زمینه به تمامی بازرگانان تاکید خاص کرده است.

این سفر می‌تواند رشد اقتصادی بالایی داشته باشد یا حتی امید به رشد اقتصادی، ولی تضمین دولت چین نیز مهم است اینکه دولت چین حاضر است در کنار تبادلات میلیارد دلاری با ایالات متحده سهم تجاری میلیون دلاری با ایران را نیز حفظ کند البته در قاب دوربین و لبخند این امر محال به نظر نمی‌رسد، ولی در عمل نیازمند همت بیشتر دولت چین است.

این سفر ارزیابی انتقال کالا صادرات و واردات میان دو کشور است، دو طرف بر تسریع در اجرای برنامه همکاری جامع و ادامه افزایش همکاری‌ها در زمینه‌های تجاری، کشاورزی، صنعتی، انرژی تجدیدپذیر، زیرساختی و ... توافق کردند.

سوال، توافق ایران و چین با توجه به حضور شما در این سفر چگونه ارزیابی می‌شود؟

صفری: ۸ ماه پیش دو وزیر دو کشور توافق ۲۵ ساله را شروع کردند که در این سند مفاد‌های مختلفی در این زمینه و قرارداد فعال شده است باید این موضوع قرار داد ۲۵ ساله اجرایی شود، وزرا این سفر در زمینه‌های مختلف در حوزه‌های کاری خودشان به بحث و تبادل پرداختند طرف چینی، تمایل خود را به مشارکت در تولید و افزایش کالا‌های باکیفیت در ایران به منظور نیل به رشد تجاری پایدار دوجانبه و افزایش حجم صادرات به چین ابراز کرد.

ایران از چین برای ایجاد کانال سبز برای صادرات محصولات کشاورزی و غذایی ایران به چین پرداختند دو طرف بر تقویت ارتباط به منظور پیشبرد همکاری در زمینه توسعه تجارت الکترونیک توافق کردند.

سوال، اجرای جاده ابریشم به کجا رسید؟

یکی از مقصد اصلی کسور ما چین است حداقل ۴ الی ۵ میلیارد دلار صادرات کشور ما به چین افزایش می‌یابد، توافقات خوبی انجام شد.

سوال، عضویت ایران در شانگ‌های به چه صورت است؟

۴۹ سندی که درباره عضویت ایران در سازمان شانگ‌های در مجلس ما تصویب می‌شود باید در مجلس ۸ کشور دیگر عضو نیز تصویب شود. با عضویت ایران در سازمان شانگهای، تمام کشور‌های آسیای مرکزی به دریا‌های آزاد راه پیدا می‌کنند.

سوال، دولت ۱۳ در بحث شانگ‌های به کجا رسیده است آیا توسعه اقتصادی مطلوبی برای کشور دارد؟

پیمان پاک: در حوزه حمل و نقل باید گسترش پیدا کنیم ما در حوزه گمرکات اقدامات خوبی شده است به طوری که ظرفیت ترانزیت افزایش یافته است، حوزه در بازار کشور‌های مختلف دارای سود است اگر سیستم دریایی فعال نشود قطعا ضعف در این بخش داریم که کماکان در این ضعف در این حوزه دیده می‌شود.

قرارداد‌های تجاری نقش و اهمیت بسیاری دارد، اما توجه کمتری به آن شده است؛ زیرا اکثریت تجار بر اساس اعتماد مبادلات خود را انجام می‌دهند و جایگاه ویژه‌ای برای قرارداد و وکلا در نظر نمی‌گیرند.

چین در حوزه انرژی نیاز شدیدی به ایران دارد و موضوعات مربوط به معدن یکی از اولویت‌های اصلی دولت در تعامل با چین است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده