تاریخ: ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۲:۰۶
بازدید: ۱۱۵
کد خبر: ۲۹۲۵۹۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
حسین اکبری، مدیر امور معدن شرکت سنگ آهن گهرزمین؛

گهرزمین مشغول استخراج از معدنی با ۶۴۰ میلیون تن ذخیره/ اکتشاف با جدیت نوآوری پیگیری می‌شود

‌می‌متالز - حجم سنگ آهن برداشته شده از معدن ۳ رقمی بالغ بر ۱۲۰ میلیون تن از ذخیره ۶۴۰ میلیون تنی معدن است. درباره معدن ۳ باید گفت که نیاز به تکمیل حفاری دارد و کلاس ذخیره باید افزایش پیدا کند، در بعضی از ناحیه‌ها همچنان کلاس ذخیره استنباطی است و باید در کلاس قطعی قرار بگیرد.

به گزارش می‌متالز، حسین اکبری، مدیر امور معدن شرکت سنگ آهن گهرزمین تشریح کرد: شرکت در حال حاضر از ذخایر معدن شماره ۳ گلگهر استخراج می‌کند که پروانه آن متعلق به ایمیدرو بوده و گهرزمین تنها مشغول است. البته حجم سنگ آهن برداشته شده از معدن ۳ رقمی بالغ بر ۱۲۰ میلیون تن از ذخیره ۶۴۰ میلیون تنی معدن است. درباره معدن ۳ باید گفت که نیاز به تکمیل حفاری دارد و کلاس ذخیره باید افزایش پیدا کند، در بعضی از ناحیه‌ها همچنان کلاس ذخیره استنباطی است و باید در کلاس قطعی قرار بگیرد؛ بنابراین برنامه حفاری تعریف شده است (از زمان مدیریت جدید تا به حال حدود ۱۸ هزار متر حفاری صورت گرفته است) تا به ۴۰ هزار متر حفاری در سال برسیم. برنامه ریزی‌ها صورت گرفته و این اقدام در حال انتخاب پیمانکار است.

اکتشاف با جدیت نوآوری پیگیری می‌شود

وی با اشاره به ایجاد یک واحد جدید در زمینه اکتشافات بیان کرد: این واحد با وجود اینکه برخی محلول‌های اکتشافی را در دست داشت، عملیات اکتشاف را با جدیت، پبشرفتگی و نوآوری دنبال کرد. شرکت در حال حاضر ۹ هزار نقطه را نمونه برداری ژئوشیمی انجام داده است، تفسیر عکس‌های ماهواره‌ای و تفسیر اطلاعات ژئوشیمیایی که منجر به ۳۰ هدف معدنی در یکی از مناطق با ظرفیت کشور که تا به حال از نظر اکتشافی به دلیل توپوگرافی، وضعیت خشن منطقه‌ای و هم به دلیل دور افتادگی و عقب ماندگی مغفول مانده بود و کاملا از دیدگاه اکتشافات جدید هیچ اقدامی در آن انجام نشده بود. این مهم را شرکت گهرزمین با استفاده ازز مشاوران، متخصصین داخالی و نیرو‌های خود شرکت محقق کرد و نتتایج مثبت آن را در عملکرد گهرزمین شاهد هستیم. معتقدم که در منطقه محروم جنوب استان کرمان در زمینه توسعه معادن اتفاقات خوبی خواهد افتاد.

باید مسوولین به بحث زیرساخت اهتمام بخشند

اکبری اظهار داشت: توسعه نیافتگی زیرساخت در زمینه‌های معدنی تمام فعالین حوزه را با مشکل مواجه کرده است، در تمام شرکت‌های صنعتی با قطعی برق اولین بخشی که با مشکل مواجه می‌شود تولید است. بیکاری نیروی انسانی، توقف دستگاه‌های تولیدی و توقف خط تولید زیان مالی و اجتماعی زیادی را به بخش‌های صنعتی وارد می‌کند. شرکت‌های بزرگی مانند گهرزمین، گلگهر و ملی مس زیرساخت‌های (انتقال آب و نیروگاه برق) را خود تولید می‌کنند. اما برخی از زیرساخت‌ها اکتشافی (داده‌های ژئوشیمی داده‌های ژئوفیزیکی) است در صورت نقصان در این زیرساخت‌ها می‌توانیم در خود گهرزمین تولید کنیم. ولی باید متولییان و سیاست‌گذاران با جدیت به این موضوعات اهتمام بخشند تا مشکلات زیرساختی که اکتشافات کشور را با چالش مواجه می‌کند، مرتفع کنند.

در سال آینده انتقال‌ها با نوارنقاله صورت می‌گیرد

مدیر امور معدن شرکت سنگ آهن گهرزمین عنوان کرد: حجم استخراج از معدن گهرزمین سالانه بین ۱۲ تا ۱۵ میلیون تن بوده که تا به حال ۱۲۰ میلیون تن سنگ آهن استخراج شده است. ۶۳۰ تا ۶۴۰ میلیون تن هم باطله سنگی استخراج شده است. معدن وسعت زیادی دارد و طراحی آن در حال به روزرسانی است، بحث انتقال مواد با نوارنقاله و IPCC با جدیت در حال پیگیری بوده و شرکتی از کشور‌های دیگر با همراهی متخصصان داخلی طراحی آن را برعهده داشته‌اند و امید است که در سال آینده این سیستم به عنوان اولین در کشور و بزرگترین معدن در دنیا کلنگ زنی شود تا بتوانیم باطله را با نوارنقاله حمل کنیم. این طرح در کم شدن هزینه حمل و نقل و مصرف سوخت بسیار تاثیرگذار است.

به دنبال رسیدن به حجم جابه جایی در معدن به ارقام بالاتر هستیم

وی در پایان گفت: از دیگر طرح‌های شرکت می‌توان به ارتقای حجم استخراج از ۱۵ میلیون تن به ۱۸ میلیون تن است همچنین استخراج باطله به ۶ برابر خواهد رسید. شرکت به دنبال رسیدن به حجم ۸۰۰ میلیون تن جا به جایی و حمل مواد در سال است. از طرفی در بحث اکتشافات رقمی بالغ بر ۴۰ میلیارد تومان در بحث حفاری هزینه شده است و تمام برنامه طرح ریزی شده سال قبل محقق شد. برای سایر کار‌های اکتشافی رقمی بالغ بر ۶۰ میلیارد تومان علاوه بر فعالیت‌های حفاری هزینه شده است.

منبع: بورس نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده