تاریخ: ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۲:۱۱
بازدید: ۱۳۶
کد خبر: ۲۹۲۵۹۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

اقدامات مهم گل گهر در کاهش ارزبری زنجیره تولید فولاد

‌می‌متالز - شرکت معدنی و صنعتی گل گهر امروز ۷۵ درصد از نیاز خود در تجهیزات و قطعات را با استفاده از پتانسیل داخلی تامین می‌کند که نتیجه آن کاهش ۳۰ یورویی ارز بری در تولید هر تن فولاد است.

به گزارش می‌متالز، بومی سازی و استفاده از تجهیزات ساخت داخل یکی از سیاست‌هایی است که در سال‌های اخیر در دستور کار شرکت‌های معدنی و صنایع معدنی قرار گرفت تا بتواند با کاهش وابستگی به واردات شاهد صرفه جویی ارزی باشند.

شرکت معدنی و صنعتی گل گهر یکی از شرکت‌هایی است که در بحث صرفه جویی ارزی عملکرد موفقی از خود به جای گذاشته است و با اجرایی کردن این سیاست توانسته تامین نقدینگی برای طرح‌های توسعه‌ای خود را محقق کند.

گل گهر با اجرای این سیاست موفق به بومی سازی ۷۵ درصد از قطعات مورد نیاز خود شد. البته گل گهر بخشی از این موفقیت را مدیون مهندسی معکوس است که در نتیجه آن توانست ارزبری زنجیره فولاد را با کمک سایر سازندگان و نقش افرینان زنجیره فولاد کشور از ۱۳۰ یورو به ۱۰۰ یورو به ازای هر تن تولید فولاد کاهش دهد.

اما گل گهر و سایر نقش افرینان زنجیره فولاد کشور چطور موفق شده اند ارزبری در هر تن از فولاد را به حدود ۱۰۰ یورو برساند؟ و با چه مکانیزمی هدفگذاری کاهش ارزبری زنجیره فولاد به ۴۰ یورو را تعریف نموده اند؟

بدون شک بخشی از این اقدام نتیجه توجه مدیران بر این برنامه و تلاش برای تحقق آن است.

تیم مدیریتی گل گهر که جوان گرایی در آن به خوبی قابل مشاهده است. نگاه مدیریتی حاکم بر گل گهر امروز توانسته این مجموعه را در بحث بومی سازی توانمند کرده و به صرفه جویی ارزی دست پیدا کند.

درواقع همین نگاه باعث شده تا گل گهر سطح همکاری‌های خود با شرکت‌های دانش بنیان را افزایش داده، در ریسک بومی سازی سهیم و عمده‌ای از نیاز‌های خود را به واسطه این همکاری تامین کند.

این نگاه باعث شد تا گل گهر مهندسی معکوس خود و همچنین واحد تحقیق و توسعه را هم گسترش دهد.

اما دستاورد دیگر این نگاه برای گل گهر چه بود؟

بی تردید کاهش ارز بری و صرفه جویی ارزی باعث شد تا این مجموعه معدنی و صنعتی تمرکز خود را بر بخش‌های دیگر از جمله ارتقای کیفی محصولات تولیدی متمرکز کند. درواقع گل گهر استفاده از توان داخلی را با ارتقای کیفی محصولات با هم پیش برد تا بتواند سهم خود در زنجیره ارزش فولاد را افزایش دهد.

گل گهر به عنوان بزرگترین تولید کننده مواد اولیه فولاد کشور، در تلاش است تا ارز حاصل از فرآیند‌های بومی سازی را به طرح‌های توسعه خود اختصاص دهد اتفاقی که منجر به توانمندسازی سازندگان داخلی می‌شود.

این برنامه اجرایی برای گل گهر به نوعی یک تیر و چند نشان است که در نتیجه آن علاوه بر کاهش ارز بری، سطح کیفی تولیدات خود را افزایش داده که می‌تواند در افزایش فروش داخلی و صادراتی موثر باشد و باعث شود محصولات این مجموعه به برند معتبر تبدیل شود.

بررسی کلی این موفقیت نشان می‌دهد که گل گهر با نگاه درست مدیران خود در مسیر توسعه پایدار قرار گرفته است که می‌تواند در آینده علاوه بر افزایش سهم بیش از ۳۰ درصدی خود در زنجیره ارزش، در بازار‌های صادراتی هم یکه تازی کند.

از سویی دیگر افزایش تولید و اجرای طرح‌های توسعه‌ای باعث می‌شود تا سهم گل گهر در اشتغالزایی نیز بیش از پیش شده و سوددهی «کگل» هم بیش از امروز شود.

آن طور که پیداست نگاه کارشناسی می‌تواند هدایت یک مجموعه را در مسیر درست قرار دهد که امروز گل گهر در حال تجربه آن است.

منبع: تیتر ۲۰

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده