تاریخ: ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۷:۱۷
بازدید: ۱۱۸
کد خبر: ۲۹۲۶۴۳
سرویس خبر : مسکن و ساختمان

خریدوفروش غیرقانونی امتیاز نهضت ملی مسکن/ وزارت راه: مردم فریب مشاوران املاک را نخورند

‌می‌متالز - مقام مسوول وزارت راه و شهرسازی با اشاره به این‌که خریدوفروش امتیاز نهضت ملی مسکن غیرقانونی است، گفت: مردم فریب مشاوران املاک را نخورند.

به گزارش می‌متالز، خلیل محبت‌خواه مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران یادآور شد: بنابر گزارش‌های واصله مردمی و مراجع نظارتی، تعدادی از مشاوران املاک در سطح شهرستان‌های استان اقدام به خریدوفروش غیرقانونی امتیاز طرح‌های اقدام ملی مسکن و نهضت ملی مسکن می‌کنند که این امر با توجه به ناآگاهی برخی خریداران امتیاز‌ها و در نهایت درگیری پروژه‌ها با پرونده‌های حقوقی و قضایی ناشی از این تخلفات و جرائم موجب تضرر مردم می‌شود.

وی افزود: قانون پیش‌فروش ساختمان و آئین‌نامه اجرایی طرح اقدام ملی مسکن مشخص کرده است تمامی امور مربوط به این دو طرح (اقدام ملی و نهضت ملی مسکن) باید مطابق با دستورالعمل و نمونه قرارداد‌های ابلاغی وزارت راه و شهرسازی باشد، ازاین‌رو خریدوفروش‌های امتیاز این طرح‌ها توسط مشاوران املاک غیرقانونی و اقدامی مجرمانه است، به همین منظور از شهروندان درخواست دارم فریب مشاوران املاک سودجو را نخورند.

وی همچنین از مسوولان وزارت صمت خواست با توجه به ممنوعیت خریدوفروش امتیاز طرح‌های یادشده، هماهنگی لازم برای جلوگیری از هرگونه تبلیغات محلی و خریدوفروش توسط مشاوران املاک را فراهم آورند.

اوایل سال گذشته اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی درباره خریدوفروش امتیاز طرح ملی مسکن گفته بود: گلایه بسیار سنگینی از اتحادیه مشاوران املاک داریم؛ وزیر محترم راه و شهرسازی در یک برنامه زنده اعلام می‌کند که خریدوفروش امتیاز واحد‌های طرح ملی مسکن غیرقانونی است.

وی ادامه داد: همان لحظه رئیس اتحادیه مشاوران املاک روی خط می‌آید و می‌گوید "خیلی هم قانونی است و ما انجام می‌دهیم و هیچ مشکلی هم وجود ندارد. "، خیلی عجیب است وزیر مملکتی می‌گوید معامله امتیاز طرح ملی مسکن غیرقانونی است، اما در بنگاه‌ها این امتیاز ۲۰۰ میلیون تومان خریدوفروش می‌شود، وزیر راه و شهرسازی باید بتواند بنگاه‌های املاک را سر خط بیاورد.

معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی طی اطلاعیه‌ای در فروردین سال ۹۹ اعلام کرد:

«ثبت‌نام اولیه طرح ملی مسکن ارزش معاملاتی ندارد و خریدوفروش آن غیرقانونی است و ثبت‌نام در سامانه به‌معنای عضویت یا تخصیص واحد نیست و چه‌بسا پس از بررسی شرایط قانونی فرد ثبت‌نام‌کننده غیر واجد شرایط تشخیص داده شود و به این ترتیب مدارک آن از جمله کد رهگیری و... فاقد هر گونه ارزش است، بنابراین، خرید و فروش آن فقط باعث از بین رفتن سرمایه خریدار است.

امتیاز این قبیل افراد باطل می‌شود، همچنین واگذاری و انتقال امتیاز مسکن ملی به غیر تحت هر یک از عناوین حقوقی، غیرمعتبر و ممنوع است و بر اساس مقررات پیگرد قانونی دارد. در صورت مبادرت به واگذاری امتیاز به غیر، علاوه بر اقدام قانونی علیه افراد متخلف، امتیاز آن‌ها باطل می‌شود و افراد خریدار نیز از هیچ حقوقی بهره‌مند نخواهند شد. برگه پرینت ثبت‌نام اولیه طرح اقدام ملی مسکن ارزش معاملاتی ندارد و خریدوفروش آن غیرقانونی است.»

علاوه بر خریدوفروش امتیاز واحد‌های طرح اقدام ملی و نهضت ملی مسکن توسط مشاوران املاک برخی سایت‌های فعال در حوزه خدمات از جمله دیوار در برهه‌ای اقدام به انتشار آگهی فروش امتیاز طرح‌های حمایتی دولت کرده بودند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده