تاریخ: ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۹:۱۹
بازدید: ۱۱۸
کد خبر: ۲۹۲۶۵۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

پیش بینی بورس دوشنبه ۱ اسفند ۱۴۰۱ / انتظار سهامداران برای رشد بازار

‌می‌متالز - شاخص کل با رشد هشت هزار و و ۶۱۱ واحدی (معادل ۰.۵۶ درصد)، سطح یک میلیون و ۵۳۳ هزار واحدی را فتح کرد و پایین‌تر از میانه کانال ۱.۵ میلیون واحدی در آخرین روز کاری بهمن ماه باقی ماند. اما این روند رو به رشد ادامه خواهد یافت؟

به گزارش می‌متالز، بورس تهران آخرین روز کاری بهمن ماه را متعادل و مثبت پشت سر گذاشت و شاهد رشد نماگر‌های اصلی تالار شیشه‌ای بودیم.

شاخص کل با رشد ۸۶۱۱ واحدی (معادل ۰.۵۶ درصد) عدد یک میلیون و ۵۳۳ هزار واحدی را ثبت کرد و پایینتر از میانه کانال ۱.۵ میلیون واحدی باقی ماند.

شاخص کل هم‌وزن که نماینده سهام متوسط و کوچک بازار است، شرایط مشابهی داشت و با رشد ۰.۴ درصدی همراه شد.

سرعت افزایش نرخ در بازار‌های موازی لحظه‌ای شده است و در این بین سهامداران بازار سرمایه باز هم عقب‌ماندگی مجددی را نسبت به بازار دلار و طلا را تجربه می‌کنند.

سوال اینجاست که آیا بازار سرمایه بالاخره در ادامه هفته رشد خواهد کرد یا خیر؟

عدم اقبال سرمایه‌گذاران به بورس تهران

بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی در بازار سرمایه حکم تایید به تداوم روند خروج سرمایه حقیقی‌ها از بازار سرمایه دارد.

در بازار امروز با وجود عرضه اولیه نماد «انتخاب» و انتظار‌ها برای سبز شدن شاخص ورود و خروج پول حقیقی‌ها، شاهد خروج ۲۷۲ میلیارد تومان دیگر از بازار سهام بودیم.

از سوی دیگر ارزش معاملات در پایان جریان معاملات یکشنبه، در میانه کانال ۳ هزار و ۵۰۰ میلیاردی قرار گرفت که به مراتب پایین‌تر از میانگین ارزش معاملات در ماه گذشته است.

تداوم ارزش معاملات به نسبت پایین در حالی است که نماد «خساپا» باز شده است و تکلیف عرضه خودرو در بورس کالا تا حد بسیار زیادی روشن شده است.

حجم معاملات نیز که در پایان دادوستد‌های روز یکشنبه معادل هفت میلیارد و ۵۵۰ میلیون برگه سهم ثبت شد، به طور مشخصی نسبت به میانگین حجم معاملات دی ماه به کمتر از نصف کاهش یافته است.

در حالی که بازار‌های موازی نظیر سکه و دلار آزاد رشد افسار گسیخته‌ای را تجربه می‌کنند، بورس تهران هنوز با خروج پول حقیقی‌ها مواجه است. این موضوع به وضوح بیانگر عدم اقبال سرمایه‌گذاران به بازار سرمایه است.

در چنین شرایطی کارشناسان معتقدند ممکن است در بازه‌های کوتاه مدت و میان مدت رشدی در بازار شاهد باشیم، اما رشد پایدار بازار نیازمند اقبال سرمایه‌گذاران حقیقی و پویایی بازار برای ایجاد روند‌ها است.

رشد در انتظار بازار سهام؟

در حالی که افزایش لحظه‌ای نرخ دلار تا آستانه کانال ۴۹ هزار تومان و سکه ۲۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی، جامعه را به شوک فرو برده است، برخی کارشناسان معتقدند رویه حاکم بر بازار سرمایه کمی با گذشته تفاوت دارد.

در گذشته با افزایش نرخ دلار نقشه بازار سهام، یکدست سبزپوش می‌شد، اما در حال حاضر حساسیت فعالان بورس به تغییرات دلار کاهش یافته است.

همچنین ایده دیگری بین فعالان مطرح است که بر اساس آن جهش‌های دلاری با تاخیر کوتاهی در بازار سرمایه نیز پیاده خواهد شد.

در این میان ترک‌هایی در سد دلار ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی فرزین دیده می‌شود و به نظر می‌رسد این نرخ دلار هم به سرنوشت دیگر نرخ‌های دستوری نظیر دلار چهار هزار و ۲۰۰ تومانی دچار شده است و نفس‌های آخر خود را می‌کشد.

حین معاملات امروز، خبری در رسانه‌ها منتشر شد که موج تقاضا را به سوی شرکت‌های فلزات اساسی و صادرات‌محور کشاند. بر این اساس شرکت فولاد مبارکه اعلام کرد ارز حاصل از صادرات خود را نه به قیمت دستوری نیمایی بلکه به قیمت رقابتی خواهد فروخت.

همچنین نشست امروز بانک مرکزی در رابطه با تصمیم‌گیری برای ارز حاصل از صادرات خروجی مثبتی برای بازار سرمایه داشت. بر این اساس قرار است شرکت‌های فولاد مبارکه، ملی مس و سایر شرکت‌های زیرمجموعه ایمیدرو ارز خود را در بازار دوم نیما و به قیمت رقابتی بفروشند؛ بنابراین با توجه به نکات بالا، رشد افسارگسیخته نرخ دلار در بازار آزاد و اخبار مثبت حول بازار سرمایه به نظر می‌رسد، معاملات روز دوشنبه با افزایش فشار تقاضا و قدرت خریداران مواجه شود.

منبع: تجارت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده