تاریخ: ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۹:۳۴
بازدید: ۷۰
کد خبر: ۲۹۲۶۶۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
یک کارشناس بازار سرمایه:

بورس همواره با یک اختلاف زمانی به رشد قیمت دلار واکنش می‌دهد

‌می‌متالز - سید محسن موسوی گفت: زمستان سرد اقتصاد ایران به این دلیل به بازار سهام سرایت کرد که شاهد سیاست‌گذاری‌های اشتباه و ناهماهنگی بین سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف بودیم که اجازه تداوم صعود را به بورس نداد، اما اگر به صورت تاریخی هم به روند بازار‌ها بنگریم، بورس همواره با یک اختلاف زمانی به افزایش انتظارات تورمی و رشد قیمت دلار واکنش می‌دهد و پیش‌بینی می‌شود که این موضوع در ادامه نیز تکرار شود و حتی سرمایه‌گذاران بزرگ دولتی نیز پول‌های خود را به بازار سهام وارد کنند.

به گزارش می‌متالز، سید محسن موسوی، کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه وقوع برخی اتفاقات و تاثیر منفی آن بر بازار سرمایه همیشه مربوط به بحث‌های اقتصادی و اجتماعی نیست به بورسان گفت: این اتفاقات بر مبنای تصمیم گیری و برنامه ریزی درست نیست، بنابراین مانع از رشد شاخص و سهام میشود.

وی افزود: عدم ثبات در برنامه ریزی‌ها و پیش‌بینی پذیر نبودن اقتصاد از دلایل دیگری است که تاثیر بسیار منفی بر بازار سرمایه دارد و می‌توان اینگونه بیان کرد که یک بی‌اخلاقی اقتصادی، عامل نوسان منفی بازار سهام می‌شود.

موسوی در پاسخ به این سوال که آیا کاهش چشمگیر ارزش معاملات بازار، نشان از پایان روند صعودی دارد یا خیر؟ گفت: این موضوع نشان‌دهنده عدم تمایل فروشندگان به فروش سهام در قیمت‌های کنونی است که این نگاه منطقی‌تر به نظر می‌رسد، زیرا بازار سهام اکنون جذاب‌ترین و خوش قیمت‌ترین بازار برای سرمایه‌گذاری است و انتظار می‌رود که با فاصله‌ای نه چندان طولانی به مسیر صعودی بازگردد.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه عنوان کرد: زمستان سرد اقتصاد ایران به این دلیل به بازار سهام سرایت کرد که شاهد سیاست‌گذاری‌های اشتباه و ناهماهنگی بین سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف بودیم که اجازه تداوم صعود را به بورس نداد، اما اگر به صورت تاریخی هم به روند بازار‌ها بنگریم، بورس همواره با یک اختلاف زمانی به افزایش انتظارات تورمی و رشد قیمت دلار واکنش می‌دهد و پیش‌بینی می‌شود که این موضوع در ادامه نیز تکرار شود و حتی سرمایه‌گذاران بزرگ دولتی نیز پول‌های خود را به بازار سهام وارد کنند.

وی اظهار کرد: حساسیت‌های بازار بسیار بالا است، اما به طور قطع بازار سرمایه می‌تواند روند مثبت داشته و جایگاه ویژه‌ای را در بین سرمایه گذاران به دست بیاورد.

وی تاکید کرد: با توجه به کمبود درآمد‌های دولت و کسری بودجه احتمالا سنگینی که در سال آینده وجود دارد، دولت به فکر یک درآمدزایی پایدار می‌گردد که برای مثال می‌توان به داستان مولدسازی دارایی‌ها اشاره کرد. برای تحقق این اتفاق، دولت راهی به جز بورس ندارد و احتمالا به زودی از سمت دولت شاهد دعوت دوباره مردم به بورس باشیم.

موسوی در خاتمه تصریح کرد: فارغ از اتفاقات چند سال گذشته، پول‌ها در صورت نبود بازاری برای سرمایه‌گذاری به سمت بورس خواهند آمد و بهتر است سرمایه‌گذاران این بار این موضوع را پیشخور کنند تا شاهد اتفاقی همچون سال ۹۹ نباشیم.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده