تاریخ: ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۲:۰۸
بازدید: ۹۲
کد خبر: ۲۹۲۷۰۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

ایران قطب صادراتی شانگهای

‌می‌متالز - هیات تجاری اعزامی اتاق ایران به چین در جریان سفر رئیس‌جمهور ایران به این کشور، با مقامات منطقه تحقق همکاری اقتصادی و تجاری محلی سازمان همکاری شانگهای و چین (SCODA) در پکن دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش می‌متالز، مدیر روابط دوجانبه و چندجانبه معاونت بین‌الملل اتاق ایران، در این دیدار بر ضرورت تبادل اطلاعات، ظرفیت‌ها و زمینه‌های همکاری و تسهیل فعالیت‌های بخش خصوصی دو کشور تاکید کرد. نیلوفر اسدی گفت: پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای، ظرفیت‌ها و فرصت‌های جدیدی را پیش‌روی همکاری‌های اقتصادی دو کشور قرار می‌دهد که لازم است، نهاد‌های مربوطه با بهره‌گیری از آن‌ها این مسیر را هموار سازند.

وی افزود: بخش‌های اقتصادی و تجاری ایران و چین طی سال‌های اخیر به‌هم پیوستگی پیدا کرده، چرا که در بسیاری از بخش‌ها مکمل یکدیگر هستند. با این حال نیاز است ارتباطات دو کشور با توجه به کاهش محدودیت‌های ناشی از شیوع کرونا، رونق دوباره گیرد. ضمن اینکه لازم است در خصوص راهکار‌های عملیاتی برای کاهش هزینه‌های تجاری در حوزه حمل‌ونقل و انتقالات ارزی و چگونگی بهره‌برداری از ظرفیت‌های سازمان‌های چندجانبه، همکاری نزدیک بین مجموعه‌های متولی تجارت و سرمایه‌گذاری دوکشور صورت گیرد.

مدیر روابط دوجانبه و چندجانبه معاونت بین‌الملل اتاق ایران گفت: لزوم ایجاد بستر‌های همکاری برای تولید مشترک با شرکت‌های چینی و عرضه محصول نهایی در بازار‌های منطقه و کشور‌های شرق آسیا و همچنین، لزوم تسهیل سرمایه‌گذاری مشترک در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایران و واردات ماشین‌آلات و دانش فنی توسط طرف چینی، همراه با مزیت‌های فراوانی در جهت دسترسی به بازار‌های منطقه در دو کشور خواهد بود. در هر دو کشور، امتیاز‌های ویژه‌ای برای این همکاری و تولید مشترک وجود دارد که نیاز است شرکت‌های دو کشور از این مزیت‌ها، شناخت دقیق‌تری حاصل کنند.

اسدی در ادامه تاکید کرد: ایران بزرگ‌ترین بازار کالا‌های واسطه‌ای در خاورمیانه است و به بازار ۴۵۰میلیون نفری کشور‌های همسایه، به‌ویژه منطقه اکو دسترسی دارد و از موقعیت مناسبی برای گسترش تجارت و سرمایه‌گذاری برخوردار است و سرمایه‌گذاران کشور‌های عضو پیمان شانگهای می‌توانند از ایران به‌عنوان قطب صادراتی خود استفاده کنند. سرمایه‌گذاری در ایران و انتقال فناوری و سرمایه، روابط پایدار بلندمدت میان ایران و چین را تقویت کرده و مشکلات موجود بر سر راه تجارت دوجانبه را تا حد زیادی رفع خواهد کرد. لین چانگ هوا، معاون مدیرکل منطقه تحقق همکاری اقتصادی و تجاری محلی سازمان همکاری شانگهای و چین (SCODA) نیز در این دیدار با تاکید بر اهمیت سفر رئیس‌جمهور ایران و هیات همراه، برنامه‌های پیش‌بینی‌شده سازمان همکاری‌های شانگهای در چین را تشریح کرد. او گفت: در سال ۲۰۱۸، رئیس‌جمهور شی‌جین پینگ در هجدهمین نشست شورای سران کشور‌های سازمان همکاری شانگهای اعلام کرد که دولت چین از ساخت یک‌منطقه تحقق در چینگ‌دائو برای همکاری‌های اقتصادی و تجاری محلی بین چین و همکاری شانگهای حمایت می‌کند؛ بنابراین این مرکز با مساحت ۱۰۸کیلومتر مربع در چینگ‌دائو که شهر ساحلی باز است، شکل گرفته است.

لین چانگ هوا گفت: این منطقه در نزدیکی مرکز حمل‌ونقل دریایی، زمینی، هوایی و راه‌آهن چینگ‌دائو قرار دارد. این موقعیت جغرافیایی برتر در مرکز یک‌شبکه حمل‌ونقل یکپارچه دریایی، زمینی و هوایی قرار گرفته است. منطقه تحقق، در تلاش است چینگ‌دائو را در ساخت کریدور اقتصادی پل زمینی جدید اوراسیا و همکاری دریایی «کمربند و جاده» تقویت کند و ۱۰کیلومتر تا فرودگاه بین‌المللی چینگ‌دائو جیائودونگ، ۱۵کیلومتر تا بندر چینگ‌دائو کیانوان (یک بندر دریایی) و ۱۵کیلومتر تا مرکز حمل‌ونقل چندوجهی SCO (یک بندر راه‌آهن) فاصله دارد. همچنین تا مرکز شهر چینگ‌دائو نیم‌ساعت با ماشین فاصله دارد. چنین موقعیت مرکزی اتصالات حمل‌ونقل بین وجهی کارآمد از طریق زمین، دریا، هوا و راه‌آهن را تضمین می‌کند؛ بنابراین ایران به‌عنوان یکی از اعضای سازمان شانگهای، از بازار‌های هدف چین برای همکاری در این زمینه است و خدماتی به این منظور پیش‌بینی شده است. لین چانگ هوا افزود: چین با این پلتفرم می‌تواند همکاری در لجستیک بین‌المللی، تجارت مدرن، سرمایه‌گذاری دوطرفه، تجارت، مسافرت و تبادلات فرهنگی را گسترش دهد. چینگ‌دائو به دنبال ایفای نقش خود در ساخت کریدور اقتصادی پل زمینی جدید اوراسیا و همکاری دریایی «کمربند و جاده» به‌طور موثر است.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده