تاریخ: ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۰:۰۶
بازدید: ۱۵۱
کد خبر: ۲۹۶۴۵۴
سرویس خبر : مسکن و ساختمان
صندوق بین‌المللی پول خبر داد

قیمت جهانی مسکن در سراشیبی

‌می‌متالز - بازار‌های جهانی مسکن پس از سال‌ها رشد مداوم روند کاهشی را در پیش گرفته اند. نمودار هفته منتشر شده توسط صندوق بین‌المللی پول بیانگر کاهش گسترده قیمت مسکن تعدیل شده بر اساس تورم در سه‌ماه اخیر در دو‌سوم از اقتصاد‌هایی است که سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) داده‌های مربوط به آن‌ها را دنبال می‌کند.

به گزارش می‌متالز، بر اساس تازه‌ترین گزارش از صندوق بین‌المللی پول، این تحولات بیانگر این است که چگونه بازار‌های مسکن با افزایش نرخ‌های بهره سازگار می‌شوند، زیرا بانک‌های مرکزی در تلاش برای مهار تورم هستند. نرخ‌های سیاستی با بازگشت به سطوح قبل از بحران مالی جهانی، به طور متوسط ۴‌درصد در سراسر اقتصاد‌های بزرگ افزایش یافته است. به عنوان مثال، در ایالات متحده، فدرال رزرو نرخ هدف را از نزدیک به صفر در سال گذشته به محدوده ۵/ ۴ تا ۷۵/ ۴‌درصد افزایش داده است، که بالاترین سرعت افزایش نرخ بهره در دو دهه اخیر است. این تغییر به نوبه خود منجر به افزایش شدید میانگین نرخ ثابت وام مسکن ۳۰ ساله شده است که در اواخر سال گذشته به بالاترین میزان در دو دهه گذشته یعنی ۱/ ۷ درصد رسیده است. نرخ بهره در کنار رشد درآمد و افزایش تقاضا و عوامل مختلف عرضه مانند هزینه‌های ساخت وساز و مقررات نقش مهمی در افزایش قیمت مسکن ایفا می‌کند. مشاهده شده است که هر یک درصد افزایش در نرخ‌های واقعی بهره، سرعت رشد قیمت مسکن را حدود دو‌درصد کاهش می‌دهد. قبل از چرخه انقباضی اخیر، نرخ بهره در روند کاهشی قرار داشته است. پایین بودن نرخ‌ها به طور منطقی منجر به افزایش تقاضا برای مسکن شده است. اکنون این روند برعکس شده است. هر‌درصد افزایش در نرخ وام مسکن، پرداخت سود ماهانه را برای خریداران مسکن متوسط ایالات متحده به میزان ۱۰۰ دلار افزایش می‌دهد، تاثیرات آن می‌تواند برای خریداران مسکن در کشور‌هایی که نرخ وام مسکن با نرخ قابل تنظیم، غالب است، وحشتناک‌تر باشد.

اینکه کاهش قیمت مسکن تا چه زمانی ادامه خواهد داشت به این امر بستگی دارد که آیا افزایش نرخ بهره توسط بانک‌های مرکزی فشار‌های تورمی را کاهش داده است یا خیر؟ آخرین چشم انداز اقتصاد جهانی منتشرشده توسط صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی می‌کند که تورم امسال کمتر از ۲۰۲۲ برای حدود ۸۵‌درصد از کشور‌ها باشد. انتظار می‌رود تورم جهانی از تقریبا ۹‌درصد در سال گذشته به حدود ۵/ ۶‌درصد در سال‌جاری کاهش یابد و در سال آینده با کاهش بیشتری هم همراه باشد. همین‌طور انتظار می‌رود که اگر بانک‌های مرکزی سرعت افزایش نرخ بهره را کند یا این روند را متوقف کنند، قیمت مسکن با ثبات بیشتری همراه باشد.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده