تاریخ: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۱:۵۰
بازدید: ۱۵۱
کد خبر: ۳۰۳۰۸۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

بازگشت ۳۱۰۰ واحد صنعتی به عرصه تولید

‌می‌متالز - مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با اشاره به اینکه در دولت سیزدهم حدود ۳۱۰۰واحد تولیدی در حوزه صنعت به چرخه تولید برگشته و احیا شده اند، گفت: در سال گذشته حدود ۱۷۵۰واحد تولیدی راکد و نیمه‌راکد به چرخه تولید برگشتند. علی رسولیان اظهار کرد: در پایان سال ۱۳۹۹ حدود ۳۷۰۰میلیارد تومان برای تامین زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی کشور هزینه شد که این میزان در سال گذشته به ۱۲‌هزار میلیارد تومان افزایش یافت.

به گزارش می‌متالز، وی با اشاره به رشد ۱۵۵درصدی کمک‌های دولتی برای تامین زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی کشور گفت: با توجه به سهم ۹درصدی دولت در تامین زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی، پیش‌بینی شده است که امسال ۱۵‌هزار میلیارد تومان برای تامین زیرساخت‌های این شهرک‌ها هزینه شود.

معاون وزیر صنایع با اشاره به تخصیص اعتبارات مناسب در سفر‌های استانی دولت به منظور تامین زیرساخت‌های مناسب نظیر احداث پست برق، تصفیه‌خانه و ... گفت: بر اساس بند «م» تبصره ۱۵ قانون بودجه نیمی از مبلغ افزایش قیمت برق در شهرک‌های صنعتی برای تامین زیرساخت‌های برق در نظر گرفته می‌شود که تفاهم نامه اولیه با وزیر نیرو برای اجرایی شدن آن منعقد شده و امید است با عملیاتی شدن این مهم تعداد پست‌های برقی که با مشارکت شرکت شهرک‌ها در سال گذشته احداث شده از ۹۶پست برق در سال گذشته به ۱۱۶پست برق در سال‌جاری افزایش یابد. وی با اشاره به اینکه مهم‌ترین مشکل شرکت شهرک‌های صنعتی ساوه و زرندیه تامین آب و برق است، اظهار کرد: رویکرد سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در تامین آب موردنیاز، استفاده از پساب شهری و صنعتی است و آمادگی خریداری پساب توسط این سازمان با قیمت منطقه‌ای وجود دارد. او بیان کرد: مشکلاتی که صنایع در محدوده شهرک‌های صنعتی دارند، احصا و برای برطرف شدن آن‌ها حتی در حوزه مخابراتی و اینترنت برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری شده است.

رسولیان با تاکید بر افزایش تقاضا برای احداث و توسعه صنایع در شهرک‌های صنعتی ایران گفت: در دولت سیزدهم حدود ۵۸۰۰واحد صنعتی و تولیدی در شهرک‌های صنعتی کشور به بهره‌برداری رسیده است که ۱۴‌درصد رشد نشان می‌دهد. وی با اشاره به اینکه در دولت سیزدهم حدود ۳۱۰۰واحد تولیدی در حوزه صنعت به چرخه تولید برگشته و احیا شده اند، افزود: در سال گذشته حدود ۱۷۵۰واحد تولیدی راکد و نیمه‌راکد به چرخه تولید برگشتند و ۲۷۰۰واحد دیگر در برنامه افزایش ظرفیت تولید بودند که زیر ۵۰‌درصد ظرفیت فعالیت داشتند و با تلاش‌های صورت‌گرفته به بالای ۵۰‌درصد رسیدند. معاون وزیر صنایع در خصوص فعالیت صندوق ضمانت در شرکت شهرک‌های صنعتی نیز گفت: این صندوق صرفا ضمانت وام‌ها را تا حدود ۳میلیارد تومان انجام می‌دهد که مستقیما زیرمجموعه وزارت صنایع است و در برنامه هفتم توسعه پیشنهاد شده است که علاوه بر ارائه و ضمانت بتواند تامین مالی هم انجام دهد و به‌عنوان صندوق توسعه صنایع کوچک نقش‌آفرینی کند. معاون وزیر صنایع در سفر به ساوه از دو واحد تولیدی و صنعتی نگین سبز ساوه و فولاد پارسه بازدید کرد و از نزدیک در جریان نحوه تولید و مشکلات پیش‌رو قرار گرفت.

حدود ۱۲‌هزار میلیارد تومان برای توسعه زیرساخت شهرک‌های صنعتی کشور هزینه شد

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران گفت: در سال گذشته حدود ۱۲‌هزار میلیارد تومان برای توسعه زیرساخت شهرک‌های صنعتی کشور شامل اجرای شبکه برق، گاز، روشنایی، تکمیل خط انتقال آب، اجرای زیرسازی و آسفالت و... هزینه شده و در سال‌جاری نیز ۱۵‌هزار میلیارد تومان هدف‌گذاری شده است. او اظهار کرد: دولت ۹‌درصد منابع موردنیاز تامین زیرساخت‌ها را در اختیار شرکت شهرک‌های صنعتی قرار می‌دهد و مابقی توسط شرکت شهرک‌ها تامین می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه تامین زیرساخت مهم‌ترین مطالبه در مناطق تقاضامحور توسعه صنایع است، اظهار کرد: در سال گذشته ۵۳۰میلیارد تومان برای تامین زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی استان مرکزی هزینه شده که رشد ۸۰درصدی نسبت به مدت مشابه داشته است.

وی با بیان اینکه هزینه تامین زیرساخت‌ها به‌شدت افزایش پیدا کرده است، گفت: در سال گذشته قریب به ۱۲‌هزار میلیارد تومان هزینه زیرساخت در کشور تامین شده، در حالی که این میزان در پایان سال ۱۳۹۹ حدود ۳۷۰۰میلیارد تومان بوده و رشد قابل‌توجهی تا حدود سه‌برابر صورت گرفته است.

معاون وزیر صنایع با بیان اینکه در تامین زیرساخت‌ها تمرکز سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران بر منابع داخلی و نیز فعالان اقتصادی بوده است، تصریح کرد: برای رفع کمبود‌ها و محدودیت‌ها، فعالیت‌های مشارکتی صورت گرفته که احداث ۹۶پست برق مشارکتی در کشور نمونه‌ای از این دسته اقدامات بوده و ساوه، اراک و شهرک صنعتی مامونیه را نیز شامل شده است. وی افزود: براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی باید ما‌به‌التفاوت قیمت برق در شهرک‌های صنعتی، برای تامین زیرساخت‌های این شهرک‌ها اختصاص یابد و براساس تفاهم‌نامه با استفاده از این منابع و از طریق وزارت نیرو پست‌های ۶۳کیلوولت احداث و مشکل کمبود برق برطرف خواهد شد.

رسولیان در خصوص تامین آب موردنیاز صنایع نیز گفت: سال گذشته حدود ۲هزار لیتر بر ثانیه پساب برای تامین آب صنایع توسط سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران خریداری شده است و با وجود هزینه بالای خرید پساب، آمادگی لازم برای خرید پساب وجود دارد.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده