تاریخ: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۲:۲۴
بازدید: ۱۵۲
کد خبر: ۳۰۳۰۹۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

آمار بانک مرکزی درباره تخصیص ارز

‌می‌متالز - بانک مرکزی اعلام کرد، در راستای تامین کالا‌های اساسی موردنیاز کشور در سال جاری، با هماهنگی وزارت جهاد کشاورزی و تحت توافقات به‌عمل‌آمده، از ابتدای سال تا‌کنون بالغ بر ۵/ ۲میلیارد دلار بابت واردات گندم، ذرت، جو، کنجاله سویا، دانه‌های روغنی و روغن، برنج، کود و ... تامین ارز با نرخ مصوب صورت گرفته است که این مبلغ بیش از دوبرابر ارز تامینی در بازه زمانی مشابه سال گذشته است.

به گزارش می‌متالز، پیرو انتشار مطلبی با عنوان «سقف واردات نهاده‌های غذا کوتاه شد / منگنه واردات نهاده غذا» در روزنامه «دنیای اقتصاد»، مورخ ۲۴‌/ ۲‌/ ۱۴۰۲ توضیحاتی از سوی بانک مرکزی برای این رسانه ارسال شد که وفق قانون مطبوعات عینا در همان صفحه و با همان قلم درج می‌شود.

رشد دوبرابری تامین ارز کالا‌های اساسی

در این جوابیه آمده است: در راستای تامین کالا‌های اساسی موردنیاز کشور در سال جاری، با هماهنگی وزارت جهاد کشاورزی و تحت توافقات به‌عمل‌آمده، از ابتدای سال تا‌کنون بالغ بر ۵/ ۲میلیارد دلار بابت واردات گندم، ذرت، جو، کنجاله سویا، دانه‌های روغنی و روغن، برنج، کود و ... تامین ارز با نرخ مصوب صورت گرفته است، که این مبلغ بیش از دوبرابر ارز تامینی بابت کالا‌های موضوعه در بازه زمانی مشابه سال گذشته است که این ارز متناسب با اعلام اولویت‌ها از سوی وزارت جهاد کشاورزی تامین می‌شود و روند تامین ارز تداوم دارد.

حسب برآورد بهای جهانی کالا‌های اساسی، در سال پیش رو با کاهش قیمت مواجه خواهیم بود، که این امر به‌علاوه پیش‌بینی بهبود شرایط و متناسبا افزایش تولیدات کشاورزی، در مجموع منجر به تقلیل نیاز وارداتی و مصارف ارزی کشور در این زمینه خواهد شد. سال گذشته نیز از فروردین تا ۲۴ اسفند بابت ثبت سفارش‌های وزارت جهاد کشاورزی (شامل کالا‌های ذرت، کنجاله سویا، روغن، جو، گندم، دانه‌های روغنی، برنج، گوشت و ...)، معادل ۱۶میلیارد دلار تامین ارز انجام شد؛ که بیانگر افزایش ۲۸درصدی تامین ارز مورد‌نیاز واردات در این حوزه نسبت به مدت مشابه سال ماقبل است بر همین اسال فقط در سه ماه پایانی سال گذشته بیش از ۲/ ۴میلیارد دلار برای ثبت‌سفارش‌های وزارت جهاد کشاورزی تخصیص ارز صورت گرفت.

ضمن اینکه در سال گذشته تا تاریخ ۲۰ اردیبهشت ۱۳میلیارد و ۳۵۰میلیون دلار تخصیص ارز و ۵میلیارد و ۹۴۴میلیون دلار تامین ارز صورت گرفت در حالی که امسال در همین بازه تاکنون ۱۳میلیارد و ۸۶۴میلیون دلار تخصیص و ۷میلیارد و ۲۸۱میلیون دلار تامین ارز صورت گرفته است؛ بنابراین تامین ارز در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته یک‌میلیارد و ۳۰۰میلیون دلار افزایش یافته است.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده