تاریخ: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۵۹
بازدید: ۱۴۴
کد خبر: ۳۰۳۱۳۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

بدبینی فعالان بازار درباره آینده بازار سنگ آهن/ رکود در بازار دریایی چین

‌می‌متالز - تازه‌ترین گزارش از بازار جهانی فولاد از ثبات نسبی قیمت سنگ آهن در بازار دریایی چین حکایت دارد.

به گزارش می‌متالز، براساس جدیدترین شماره نشریه متال بولتن، با توجه به رکود بازار، قیمت سنگ آهن دریایی ثابت باقی ماند. در این راستا، معاملات فیوچرز ماه سپتامبر برای سنگ آهن در بورس کالای دالیان با کاهش نسبت به قیمت توافقی روز قبل ۶۹۸٫۵ یوآن یا ۱۰۰ دلار به ازای هر تن انجام شدند. همچنین معاملات ماه ژوئن در بورس سنگاپور با افزایش ۱٫۵ دلاری قیمت به ازای هر تن در مقایسه با قیمت توافقی قبل ۹۸٫۵۵ دلار به ازای هر تن انجام شدند.

به گفته یک فولادساز در شهر پکن، میزان فعالیت کوره‌های بلند در کارخانه‌های چینی کاهش یافته است.

همچنین به نقل از یک منبع چینی، به دنبال کاهش تولیدات، حجم ذخایر میلگرد در کارخانه‌های فولادی چین شروع به ریزش کرده، این درحالی است که تقاضا در مقایسه با هفته گذشته، بیش از ۵۰۰ هزار تن افزایش یافته است.

به گزارش منابع بازار، حجم کاهش تولیدات فولادی محدود بود، زیرا مناطق جنوبی چین تولیدات خود را کاهش دادند، اما کارخانه‌های فولادی مرکز و جنوب چین از این رویه پیروی نکردند. حتی ما شاهد ادامه فعالیت کوره‌های بلند در حال تعمیر یک کارخانه فولادی در استان شانکسی هستیم.

در همین حال، بسیاری از فعالان بازار درباره بازار سنگ آهن بدبین هستند، زیرا میزان عرضه کاهش یافته است و حجم تقاضا مشخص نیست.

علاوه بر این، یک خریدار مستقر چین گفت: پیش‌بینی شده بود فصل بارانی در جنوب چین پیش از ماه مه فرا برسد و تا ماه سپتامبر ماندگار شود که این موضوع ممکن است بر فعالیت ساخت‌وساز تاثیر بگذارد و تقاضای فولاد و سنگ آهن را بیش از این کاهش دهد.

شاخص سنگ آهن در بازار دریایی چین به شرح ذیل است:

فاین ۶۲ درصد، cfr چینگ‌دائو: معادل ۱۰۲٫۵۸ دلار به ازای هر تن، ۰٫۱ دلار به ازای هر تن افزایش یافت.

فاین ۶۲ درصد کم آلومینیوم، cfr چینگ‌دائو: معادل ۱۰۵٫۱۴ دلار به ازای هر تن، ۰٫۱۲ دلار به ازای هر تن افزایش یافت.

فاین ۵۸ درصد، cfr چینگ‌دائو: معادل ۹۲٫۱۶ دلار به ازای هر تن، ۰٫۱۵ دلار به ازای هر تن کاهش یافت.

فاین ۶۵ درصد، مبدا برزیل، cfr چینگ‌دائو: معادل ۱۱۷٫۱۰دلار به ازای هر تن، ۰٫۱ دلار به ازای هر تن نسبت به قبل افزایش یافت.

قیمت‌های بندری

در همین حال، فاین پیلبارا در استان شاندونگ و شهر تانگ‌شان در بازه قیمتی ۷۶۵ تا ۸۰۵ یوآن به ازای هر wmt معامله شد. این محصول در روز قبل در بازه ۷۶۵ تا ۸۱۰ یوآن به ازای هر wmt معامله می‌شد.

آخرین آمار قیمت این محصول، معادل بازه قیمتی ۱۰۱ تا ۱۰۷ دلار به ازای هر تن در بازار دریایی است.

بورس کالای دالیان

همچنین پر معامله‌ترین قرارداد فیوچرز ماه سپتامبر برای سنگ آهن با قیمت ۶۹۷ یوآن (۱۰۰ دلار) به ازای هر تن منعقد شد که این نرخ در مقایسه با قیمت توافقی روز قبل، حاکی از کاهش ۱٫۵ یوآنی قیمت به ازای هر تن است.

منبع: فولادبان

عناوین برگزیده