تاریخ: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۹:۱۹
بازدید: ۱۲۴
کد خبر: ۳۰۳۱۹۱
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

کف قیمتی مس از دست رفت

‌می‌متالز - مس در معاملات روز سه‌شنبه کف قیمتی روز پنج‌شنبه گذشته را از دست داد و کمتر از ۸ هزار و ۱۰۰ دلار نیز معامله شد. کاهش قیمت مس در بازار‌های جهانی از یک ماه قبل آغاز شد و در صورت تداوم این روند، احتمالا قیمت هر تن مس به کمتر از ۸ هزار دلار برسد.

به گزارش می‌متالز، قیمت مس در بازار جهانی روز سه شنبه کف قیمتی روز پنج‌شنبه را شکست و از محدوده ۸ هزار و ۲۹۸ دلار تا کمتر از ۸ هزار و ۱۰۰ دلار کاهش یافت. موج نزولی قیمت مس از ماه گذشته با کاهش تقاضا از سوی چین و افزایش مجدد نرخ بهره آغاز شد تا هر تن مس از بالای ۹ هزار دلار تا نزدیک ۸ هزار دلار کاهش پیدا کند. پنج‌شنبه گذشته مس با ریزش قیمت ناگهانی تا ۸ هزار و ۳۰۰ دلار کاهش پیدا کرد در حالی که روز چهارشنبه هر تن مس در بازار‌های جهانی بالاتر از ۸ هزار و ۵۰۰ دلار نیز معامله شد.

پس از ریزش ناگهانی قیمت مس در روز پنج‌شنبه، افزایش تقاضا در روز جمعه و دوشنبه با افزایش ۱ درصدی قیمت در بازار‌های جهانی همراه بود تا فعالین بازار نسبت به حفظ کف قیمتی ۸ هزار و ۳۰۰ دلار امیدوار باشند تا اینکه سه شنبه مس دوباره در یک حرکت نزولی شدید تا کمتر از ۸ هزار و ۱۰۰ دلار کاهش پیدا کرد و کف قیمتی روز پنج شنبه را شکست. در صورت از دست رفتن این محدوده در هفته پیش رو احتمال افت قیمت مس تا کانال ۷ هزار دلار نیز وجود دارد. آل‌مونرو تحلیلگر بازار فلزات در این‌باره گفت:افزایش تقاضا فیزیکی در بازار مس همچنان ضعیف است و روند بازار در کوتاه مدت با توجه به شرایط اقتصادی جهانی احتمالا نزولی خواهد بود.

کاهش قیمت مس در روز‌هایی اتفاق می‌افتد که تحلیل‌گران منتظر افزایش قیمت مس تا کانال ۱۱ هزار دلار بودند. ولی مس تا کنون بر خلاف پیش‌بینی‌ها نه تنها رشد قیمتی خاصی در سال ۲۰۲۳ نداشت، بلکه کف‌های قیمتی را یکی پس از دیگری از دست داد.

کف قیمتی مس از دست رفت

تاثیر کاهش قیمت مس بر صادرات ایران

براساس آمار غیر رسمی، درآمد دلاری ناشی از صادرات مس و محصولات وابسته به آن در سال ۱۴۰۱ بالاتر از ۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار بود. با این حال بررسی‌ها نشان می‌دهد افت قیمت مس در شش ماه ابتدایی سال ۱۴۰۱ باعث کاهش درآمد‌های صادراتی بخش مس شد و انتظار می‌رفت با افزایش قیمت مس در سال جاری درآمد‌های صادراتی این بخش رشد کند، ولی حالا با کاهش قیمت مس در بازار‌های جهانی و در صورت تثبیت این روند اگر صادرات مس در سال ۱۴۰۲ نیز از نظر حجمی مانند سال گذشته باشد، احتمالا با کاهش درآمد‌های صادراتی همراه است.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده