تاریخ: ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۲:۰۴
بازدید: ۷۹
کد خبر: ۳۰۳۲۲۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
مدیر عامل شرکت صنعتی معادن و فلزات ایده پردازان شریف

عدم دسترسی به آمار و ارقام بزرگ ترین مشکل حوزه معدن است| در عناصر استراتژیک معدنی غفلت داریم

‌می‌متالز - بزرگ ترین مساله در حوزه معدن و صنایع معدنی عدم دسترسی به آمار و ارقام است. علاوه بر این که ما دسترسی آسان به آمار و ارقام نداریم و نمی‌توانیم آمار و رقمی درستی هم ارائه دهیم.

به گزارش می‌متالز، با این که در ایران پتانسیل‌های معدنی بسیار خوبی وجود دارد؛ اما متاسفانه ایران در حوزه آمار و ارقام بسیار ضعیف است و نمی‌توانند آمار دقیقی از میزان تولیدات مواد معدنی بیان کنند.

امیر بیژن یثربی، مدیر عامل شرکت صنعتی معادن و فلزات ایده پردازان شریف به بازار گفت: کشور ما عملا در کریدور کانی زایی جهان قرار گرفته است. از نظر تنوع مواد معدنی دارای ۶۸ منبع معدنی هستیم. همچنین از نظر تنوع ماده معدنی رتبه دوازدهم را در جهان داریم.

وی در خصوص این که تولید مواد معدنی در کشور ما چگونه است بیان کرد: اعتقاد من بر این است که هیچ کارشناس ارشد و خبره‌ای نمی‌تواند اعداد دقیقی را در این خصوص بیان کند. چرا که متاسفانه ما در حوزه آمار نه فقط در حوزه معدن و مواد معدنی کلا هرچیزی که با آمار ارتباط پیدا می‌کند مشکل داریم. البته این مورد از مسائل خیلی مهمی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

یثربی خاطر نشان کرد: وقتی ما می‌خواهیم وارد یک صنعت یا یکی از صنایع معدنی بشویم، تمام کار‌های فنی و مهندسی و تمامی سرمایه گذاری‌ها حکم می‌کند که اول از همه باید مطالعات بازار را انجام دهند. یعنی در واقع تحلیل بازار انجام گیرد. متاسفانه ما در کشورمان در حوزه آمار و ارقام کمی مشکل داریم. زیرا آمار و ارقام ما کامل نیست. اگر هم کامل باشد آمار و ارقام را به سختی در اختیار فعالان اقتصادی قرار می‌دهند.

برگزیده بنیاد ملی نخبگان در مورد این که اوضاع صادرات در بخش معدن و صنایع معدنی چگونه است، اظهار کرد: بزرگترین مساله در حوزه معدن و صنایع معدنی عدم دسترسی به آمار و ارقام است. علاوه بر این که ما دسترسی آسان به آمار و ارقام نداریم و نمی‌توانیم آمار و ارقامی بگیریم و این مساله واقعا برایمان سخت است. مساله بعدی آزاد سازی داده‌ها است.

ما در کشورمان آزاد سازی داده نداریم. درحالی که درکشور‌های پیشرفته دنیا، داده‌ها را به طور کامل در اختیار همه قرار می‌دهند حتی در وب سایت هایشان هم این آمار و ارقام قرار دارد.

یثربی تاکید کرد: ما در کشورمان آزادسازی داده نداریم. درحالی که درکشور‌های پیشرفته دنیا، داده‌ها را به طور کامل در اختیار همه قرار می‌دهند حتی در وب سایت هایشان هم این آمار و ارقام قرار دارد. تراز نامه ها، صورت‌های مالی و سایر موارد هم هست که همه این‌ها کمک می‌کند آمار و ارقام دقیقی به دست آورند.

وی افزود:، اما اگر بخواهیم به صورت کلی به وضعیت معدن و صنایع معدنی کشور نگاه کنیم در واقع ما یک کشور معدنی هستیم که در کنار معدن انرژی ارزان قیمت داریم. انرژی یعنی نفت، گاز و حتی ذغال سنگ حرارتی، گرچه ما ذغال سنگ حرارتی بسیار داریم، اما از آن برای تولید انرژی عملا استفاده نمی‌کنیم؛ بنابراین بهتر است بگویم ما صاحب نفت و گاز هستیم که انرژی را در کشور به فلز محتوا تبدیل کرده ایم.

او اضافه کرد: برای همین است که عناصر گروه پایه ما رشد بسیار بالایی داشتند و معادن مس، سنگ آهن، سرب و روی و منگنز بسیاری در کشور داریم. یعنی فلزات مختلفی در کشور داریم که با انرژی ارزان قیمت در کل تاریخ معدن کاری مورد بهره برداری قرار گرفته اند. البته برخی‌ها معتقدند انرژی اصلا در ایران ارزان نیست و من به این موارد کاری نداریم. مهم این است که ما انرژی را به فلز محتوا تبدیل کرده و در گروه عناصر پایه کار کرده ایم.

کشور ما در گروه عناصر استراتژیک چه فلزی و چه غیر فلزی متاسفانه مغفول واقع شده است. این مساله واقعیتی است در کشور ما که باید آن را بپذیریم.

وی افزود: کشور ما در گروه عناصر استراتژیک چه فلزی و چه غیر فلزی متاسفانه مغفول واقع شده است. این مساله واقعیتی است در کشور ما که باید آن را بپذیریم.

منبع: تحلیل بازار

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده