تاریخ: ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۸:۳۵
بازدید: ۱۵۲
کد خبر: ۳۰۳۲۳۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
مدیرکل محیط زیست اردبیل هشدار داد؛

تشدید کانون‌های گرد و غبار بر اثر غفلت معدن‌کاران در اردبیل

‌می‌متالز - مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل گفت: به دنبال برداشت مواد معدنی از معادن و رهاشدگی این مجموعه‌ها شاهد تشدید کانون‌های گرد و غبار در اطراف شهر‌ها هستیم.

به گزارش می‌متالز، حسن قاسم‌پور اظهار کرد: در قانون معادن که در ۲۴ ماده اصلاح شده، متأسفانه در چرخه استعلام عنوان ادارات حفاظت محیط زیست استانی و شهرستانی حذف شده در حالی که ضروری است محیط زیست در صدور مجوز معادن نظر کارشناسی خود را اعلام کند.

وی تصریح کرد: پیش از این در اکتشاف معادن و حراست از مراتع و جنگل‌ها از محیط زیست استعلام می‌شد که در قانون این بخش حذف شده، ولی تلاش ما بر این است تا با اصلاحیه‌ای که اخیراً به این قانون وارد شده، انتظار می‌رود در صدور مجوز‌ها نظر کارشناسی محیط زیست نیز مورد توجه قرار گیرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل به رهاشدگی معادن بعد از عملیات برداشت اشاره کرد و گفت: متأسفانه این شرایط و تخریب طبیعت شرایط سختی را به وجود آورده و عملاً این فضا‌ها به کانون تولید گرد و غبار تبدیل شده است.

قاسم‌پور ضرورت بازسازی و احیای این محدوده‌ها را بعد از برداشت معادن ضروری اعلام کرد و افزود: نباید صاحبان مجوز بعد از برداشت محصولات معدنی این مناطق را به حال خود رها کنند بلکه در قانون نیز بر احیا و مناسب‌سازی این فضا‌ها تاکید شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: متأسفانه در بررسی‌های محیط زیست بخش عظیمی از کانون‌های ریزگرد در محدوده این معادن رها شده شکل گرفته که آسیب‌های جدی را به محیط زیست وارد می‌کند.

قاسم‌پور در مورد آلایندگی واحد‌های تولیدی نیز اضافه کرد: در صدور مجوز این واحد‌ها محیط زیست در ۲ مرحله ورود پیدا می‌کند که مرحله اول مجوز اولیه استقرار واحد‌ها است که در مرحله نهایی با مهیا کردن شرایط قانونی، شاهد استقرار واحد‌های تولیدی در فواصل تعیین شده هستیم.

وی بیان کرد: بر اساس قانون باید استقرار واحد‌های صنعتی و تولیدی با رعایت فواصل مسکونی، مراکز آموزشی و… انجام شود که در این زمینه با حساسیت بیشتر و رعایت مقررات زیست محیطی مجوز‌های نهایی صادر می‌شود.

قاسم‌پور در ادامه سخنان خود اظهار کرد: با پایش واحد‌های صنعتی و تولیدی سعی بر این است تا استاندارد‌ها در فعالیت این مجموعه‌ها مورد توجه قرار گیرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل به هموطنان توصیه کرد تا با توجه به شرایط فصل بهار و زاد و ولد پرندگان و برخی حیوانات، سعی کنند در ورود به طبیعت زیبای بهاری شرایط مناسب را رعایت کرده و از تخریب، شکار و صید خودداری کنند.

منبع: خبرگزاری مهر

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده