تاریخ: ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۱:۱۵
بازدید: ۱۵۱
کد خبر: ۳۰۳۲۳۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

تبعات خطرناک تداوم معدنکاوی در شاهوار/ حفظ جنگل ابر با کمک مردم

‌می‌متالز - معاون رئیس جمهور ضمن بیان اینکه شاهوار مهمترین منبع آب شرب مردم شاهرود است، گفت: معدنکاوی در شاهوار تبعات خطرناکی ایجاد می‌کند.

به گزارش می‌متالز، علی سلاجقه بابیان اینکه مجموعه بوکسیت تاش در زیر مجموعه منابع طبیعی قرار دارد، ابراز داشت: محیط زیست به لحاظ نظارتی از آن‌ها شکایت کرد، اما در دادگاه از همین جنبه شکایت محیط زیست عودت داده شد و لذا شورای تأمین شاهرود به موضوع ورود کرد و معدن تعطیل شد.

وی ضمن بیان اینکه شاهوار مهمترین منبع آب شرب مردم این شهرستان است، تصریح کرد: با توجه به اینکه اولویت دولت تأمین آب شرب مردم قید شده در صورت تداوم کار معدن آب شرب با افت مواجه و تبعات بسیاری ایجاد خواهد شد.

شاهوار منطقه امن خواهد ماند

رئیس سازمان محیط زیست با بیان اینکه این سازمان می‌کوشد تا نظارت خود را در فعالیت معدن بوکسیت شاهوار ادامه دهد، افزود: مردم خیالشان راحت باشد که این منطقه شاهوار از جمله مناطق امن خواهد ماند.

سلاجقه در ادامه ضمن بیان اینکه جنگل ابر شاهرود جزو مناطق حفاظت شده‌ای است که گونه‌های نادر و ارزشمندی از جمله سرخدار را در دل خود جای داده که به لحاظ صنعتی و دارویی گران قیمت و حائز اهمیت است، ابراز داشت: علیرغم ظرفیت‌های خوب خارج از شمارش منطقه با چند چالش اساسی مواجه است.

وی ضمن بیان اینکه موضوع دامداری و وجود دام در منطقه حفاظت شده ابر شاهرود باید سامان دهی شود، افزود: حضور دام در این منطقه باید کاهش یابد یا با برنامه ریزی مناسب اقدامات عملی در منطقه صورت گیرد.

آسیب خودرو‌های آفرودی در جنگل ابر

معاون رئیس جمهور همچنین در پاسخ به این پرسش که برنامه دولت برای حفاظت از جنگل ابر در آینده چیست؟ ابراز داشت: طی سنوات اخیر خودرو‌های آفرودی آسیب به منطقه وارد می‌کردند که این موارد توسط خود مردم سامان دهی شد تاجایی که تور‌های گردشگری کاملاً منظم در جا‌های مشخص با تورگردان‌های داخل روستا در حال فعالیت هستند.

سلاجقه ضمن بیان اینکه با حفاظت توسط خود شهروندان جنگل ابر جزو مناطق الگویی کشور خواهد بود، تصریح کرد: سازمان محیط زیست برای حفاظت از منطقه در توانمندسازی جوامع، تسهیل‌گری و آموزش به صورت مستمر در قالب طرح جامع ورود خواهد کرد.

وی ضمن بیان اینکه سیاست محیط زیست بر این منوال که طبق اصل پنجاهم قانون اساسی حفاظت توسط خود مردم انجام شود، افزود: منطقه حفاظت شده جنگل ابر یکی از مناطق الگوی نمونه کشور است که در صورت انجام این مهم می‌توانیم شاهد دستاورد‌های خوب برای کشور باشیم.

تقویت مشارکت مردم در مدیریت حفاظت از محیط زیست

رئیس سازمان محیط زیست درباره استفاده از ظرفیت‌های مردمی گفت: سازمان محیط زیست در موضوع حفاظت از جمله ساز و کار‌های اصلی به عنوان نهاد نظارتی و حاکمیتی عمل خواهد کرد.

سلاجقه بابیان اینکه اگر مردم در قالب طرح‌های جامع که سازمان ارائه می‌دهد همکاری کنند، تقابل مردم با محیط زیست به تعامل تبدیل خواهد شد، ابراز داشت: اگر لایحه حفاظت محیط زیست با مشارکت مردم در هیئت وزیران و دولت تصویب شود ظرفیت عالی خواهد بود که مردم بتوانند در مدیریت حفاظت محیط زیست مشارکت کنند.

وی بابیان اینکه یک چهارم استان سمنان جزو مناطق حفاظت شده است که این امر ظرفیت بالایی به شمار می‌رود، تصریح کرد: به دنبال این هستیم که در موضوع حفاظت از نظر تجهیزات و خودرو و پهبادی سعی کنیم برای سال جاری وضعیت کمبود‌ها جبران شود.

معاون رئیس جمهور در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار مهر که برنامه‌ای برای استخدام نیرو‌های تازه نفس به بدنه محیط زیست دارید؟ اضافه کرد: ۵۷۰ محیط‌بان و کارشناس برای سال جاری استخدام محیط زیست خواهند شد.

منبع: خبرگزاری مهر

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده