تاریخ: ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۲:۲۰
بازدید: ۱۰۲
کد خبر: ۳۰۳۲۴۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

نماینده مهریز یزد، پرداخت ۲ درصد عوارض قانونی معادن را خواستار شد

‌می‌متالز - نماینده حوزه انتخابیه مهریز یزد در مجلس شورای اسلامی گفت: مدیران معادن ۲ درصد عوارض قانونی خود را برای توسعه متوازن و اجرای طرح‌های مختلف مورد نیاز در این شهرستان پرداخت کنند.

به گزارش می‌متالز، محمدرضا صباغیان، جمعه شب در جلسه کارگروه توسعه مهریز به اهمیت اجرای قانون معادن اشاره کرد و افزود: یکی از مطالبات قانونی مردم، اجرای دقیق و تحقق آن در شهرستان است.

وی اضافه کرد: اگر این قانون در سطح حوزه انتخابیه و جا‌هایی که دارای معادن هستند اجرایی شود نقش مهمی در توسعه و کمک به عمران و آبادانی و تحقق اهداف مختلف فرهنگی و اجتماعی دارد.

نماینده مردم مهریز، بافق، بهاباد، خاتم، مروست و ابرکوه در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: ۲ بانده شدن راه تنگچنار به شهر مهریز از دیگر مطالبات مهم شهروندان است و امیدواریم امسال با قوت پیگیری و اقدام مناسب صورت گیرد.

صباغیان یادآور شد: پیگیری تخصیص اعتبار لازم برای جابه‌جایی پاسگاه بین راهی شهید مدنی از دیگر موارد مهمی است که هرچند در این خصوص تاکنون اقداماتی صورت گرفته، ولی کافی نیست و باید با همکاری مسوولان مشکل حل شود.

نماینده حوزه انتخابیه مهریز در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: بهسازی و آسفالت راه روستایی منشاد به زردین و بخش شدن دهستان بهادران از جمله مطالبات مهم و همیشگی مردم منطقه است.

صباغیان یادآور شد: حل مشکل عمرانی تقاطع غیر هم سطح تنگچنار نیز که به علت تردد زیاد هنوز مشکل دارد باید با همکاری مسوولان مرتبط در استان پیگیری و اقدام به عمل آید.

در این جلسه علیرضا مرادیان معاون عمرانی و تعدادی از مسوولان شهرستان مهریز در خصوص ضرورت پیگیری طرح‌های عمرانی و فرهنگی منطقه در شهر و مناطق روستایی به طرح دیدگاه‌های خود پرداختند که نماینده مجلس قول پیگیری داد.

شهرستان مهریز در حالی از وجود صنایع و معادن زیادی بهره‌مند است که سهم این واحد‌ها در توسعه امور عمرانی و فرهنگی منطقه بسیار ناچیز است و مردم و مسوولان، انجام مسوولیت اجتماعی این حوزه در این بخش را خواستار هستند.

از جمله راه‌های مهم توسعه هر منطقه، جلب همکاری و استفاده مناسب از بخش صنعت و معدن و انجام مسوولیت اجتماعی توسط آنهاست که به رغم اهمیت موضوع و وجود قانون در این خصوص، آن طور که شایسته هست به این مقوله توجه نمی‌شود.

طی سال‌های اخیر بار‌ها مردم و مسوولان شهرستان مهریز از صاحبان صنایع و معادن متعددی که در شهرستان وجود دارد همکاری در تامین برخی هزینه‌ها در امور فرهنگی و عمرانی را خواستار شدند، اما به نتیجه مطلوب منجر نشده است.

بر اساس آخرین آمار موجود هم‌اکنون ۲۷ معدن در این شهرستان وجود دارد که از این تعداد ۲۲ مورد آن فعال است و اکثر آن‌ها در بخش شن و ماسه و سنگ فعالیت دارد و در معادن مهریز در حومه شهر و برخی مناطق بخش مرکزی تاکنون طبق آمار موجود زمینه اشتغال ۴۶۳ نفر فراهم شده و برای ارتقای آن با همت بخش‌خصوصی و پیگیری اقدام صورت می‌گیرد.

واحد‌های معدنی یزد با تامین ۳۳ درصد خوراک فولاد کشور در رتبه اول قرار دارد و هشتمین استان صادرکننده محصولات غیرنفتی محسوب می‌شود و در یزد بیش از ۵۰ نوع اندیس معدنی مانند سنگ آهن، سرب و روی، اورانیوم، خاک‌های صنعتی، باریت وجود دارد و در سه هزار و ۷۰۰ واحد تولیدی و صنعتی آن بیش از ۸۰۰ نوع محصول تولید می‌شود.

هم‌اکنون سه هزار و ۷۰۰ پروانه صنعتی با سرمایه گذاری اسمی ۸۰هزار میلیارد ریال و با حدود یکصد هزار اشتغال صنعتی در استان وجود دارد و یزد با ۱.۳ درصد جمعیت کشور، به لحاظ تولید صنعتی ۴.۴ درصد سهم تولید این بخش را در اختیار دارد؛ ۴۷ درصد اشتغال استان مربوط به صنعت و معدن است در حالی که میانگین این عدد در کشور ۳۲ درصد است.

در این بخش سهم صنعت کشور در سال‌های ۹۵ و ۹۶ از ۳۱.۹ درصد به ۳۲ درصد افزایش یافت، این رقم در یزد از ۴۵.۴ درصد به ۴۶.۶ درصد رسید.

مرکز شهرستان مهریز در ۳۰ کیلومتری جنوب شهر یزد قرار دارد.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) یزد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده