تاریخ: ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۶:۳۱
بازدید: ۹۹
کد خبر: ۳۰۳۳۰۴
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
مدیرعامل شرکت تولیدی صنعتی کیان آلیاژ کاشان:

صنایع پایین‌دستی، موتور محرکه اقتصاد کشور هستند

‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت تولیدی صنعتی کیان آلیاژ کاشان، تولیدکننده شمش آلومینیوم آلیاژی گفت: صنایع پایین‌دستی همچون صنایع بالادستی در اقتصاد کشور از اهمیت بالایی برخوردار بوده و حتی می‌توان گفت آن‌ها عامل مهمی در بقای صنایع بالا‌دستی هستند. همچنین صنایع پایین‌دستی با تولید محصولاتی با ارزش افزوده بیشتر، گام‌های موثری در راستای مهار تورم و ارزش‌آفرینی برای کشور بر می‌دارند.

به گزارش می‌متالز، حسین مقابلی به معرفی شرکت تولیدی صنعتی کیان آلیاژ کاشان پرداخت و گفت: این واحد تولیدی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۰ شروع کرده و هم‌اکنون در کنار تولید شمش آلیاژی آلومینیوم به تولید شمش آلیاژی مس، سرب و روی نیز می‌پردازد. در حال حاضر شرکت تولیدی صنعتی کیان آلیاژ کاشان با شرکت‌های بزرگ خودروسازی کشور، سازندگان لوازم خانگی، صنایع پالایشگاهی، صنایع نظامی و تولیدکنندگان قطعات صنعتی همکاری دارد. لازم به ذکر است که این مجموعه برای آلیاژسازی شمش‌های خود، از ۱۰ عنصر نظیر سیلیس، مس، منگنز، منیزیم، روی، سرب و… بر اساس استاندارد‌های بین‌المللی (کره، ژاپن، فرانسه، ایتالیا، آمریکا و آلمان) بهره می‌برد.

وی در رابطه با میزان تولید محصولات و شرایط تولیدکنندگان بیان کرد: میزان تولید محصولات از ابتدای سال جاری تاکنون نسبت به مدت مشابه سال گذشته تغییری نداشته است. تولیدکنندگان به دلیل اینکه نقدینگی کافی برای خرید مواد اولیه به صورت نقدی را ندارند، به دنبال خرید اعتباری در بورس کالا هستند، اما با وجود رقابت کاذب در این تالار صنعتی و افزایش نجومی قیمت‌ها، گره‌ای از کار تولیدکنندگان باز نمی‌شود و آن‌ها به ناچار برای ادامه فعالیت خود، باید مواد اولیه را به هر قیمتی خریداری کنند؛ عدم ثبات قیمت‌ها در نهایت به ضرر مصرف‌کنندگان خواهد بود. البته نوسان قیمت مواد اولیه در طول سال وجود داشت، اما روند افزایشی قیمت‌ها که از انتهای سال گذشته شروع و به سال جدید نیز سرایت کرد، باعث برهم خوردن برنامه‌ریزی روند تولید شد؛ به همین دلیل صنعتگران هم جهت حفظ نیروی انسانی که برای رشد آن سرمایه‌گذاری‌های بسیاری کرده‌اند، مجبور به ادامه مسیر تولید به هر قیمتی هستند. در کنار نوسان قیمت مواد اولیه، افزایش بهای انرژی و افزایش حقوق و دستمزد نیروی انسانی نیز باعث کاهش حاشیه سود تولیدکنندگان می‌شوند؛ در صورتی که اگر صنعتگران سرمایه خود را در زمینه‌های دیگری همچون خرید ملک سرمایه‌گذاری می‌کردند، سود بیشتری به دست می‌آوردند.

مدیرعامل شرکت تولیدی صنعتی کیان آلیاژ کاشان در خصوص شرایط تولیدکنندگان ادامه داد: علی‌رغم اینکه چندین سال است که سال جدید حول محور رشد تولید و اشتغال‌زایی نام‌گذاری می‌شود، تمام وعده‌ها در حد شعار باقی مانده و دولت هیچ حمایتی از تولیدکنندگان به عمل نمی‌آورد. در حال حاضر دو ماه از سال ۱۴۰۲ سپری شده، اما بانک‌ها سیاست‌های انقباضی در پیش گرفته و تسهیلاتی در اختیار تولیدکنندگان قرار نمی‌دهند؛ بانک‌ها با این اقدامات به دنبال مهار تورم هستند، اما بالعکس شاهد رکود تولید هستیم. تولیدکنندگان به سبب قرارد‌هایی که با مشتریان دارند باید در مدت زمان مشخصی محصول را تحویل دهند، اما با فروش محصول، مقداری از سرمایه آن‌ها نزد مشتریان تا زمان تسویه حساب بلوکه می‌شود؛ به همین دلیل تولیدکنندگان نیازمند سرمایه در گردش بالا برای ادامه مسیر تولید هستند. عدم اعطای تسهیلات، سیاست‌های انقباضی دولت و نظرات غیرکارشناسی مسئولان سبب شده تا آینده خوبی در انتظار تولید و تولیدکنندگان نباشد. همچنین واسطه‌گرانی که در بازار حضور دارند به دلیل کسب سود‌های کلان، به تولیدکنندگان آسیب زده و مانع از آن می‌شوند که واحد‌های تولیدی با تمام توان خود مشغول به فعالیت باشند؛ با برقراری تعامل با سایر کشور‌ها، تثبیت قیمت‌ها و ایجاد اقتصادی پایدار می‌توانیم شاهد رشد تولید محصولات و توسعه واحد‌های تولیدی باشیم.

خام فروشی در پی عدم انجام سرمایه‌گذاری

مقابلی در پاسخ به این سوال که آیا برای کاهش وابستگی اقتصاد کشور به صنعت نفت، اقدامات لازم و سرمایه‌گذاری‌های بیشتر در حوزه معدن و صنایع فلزی صورت گرفته است، مطرح کرد: در اینجا باید به نکته‌ای اشاره کنم، متاسفانه در زمینه معدن نیز شاهد خام فروشی و عدم فرآوری مواد معدنی هستیم و مواد معدنی معادن ایران به کشور‌هایی همچون ایتالیا، چین و… صادر می‌شوند. یکی از دلایلی که موجب این امر شده، نبود زیرساخت‌های لازم جهت فرآوری مواد معدنی و تولید محصولاتی با ارزش افروده بالاتر است. لازم به ذکر است که بخش دولتی از سرمایه کافی برای سرمایه‌گذاری در حوزه معدن برخوردار نیست و بخش خصوصی نیز به دلیل بروکراسی‌های اداری طولانی، کاهش حاشیه سود و عدم صرفه اقتصادی، به حوزه معدن و تولید محصولات نهایی ورود پیدا نمی‌کند.

وی در رابطه با اقداماتی که این مجموعه در زمینه برند‌سازی انجام داده است، ابراز کرد: باید اذعان کنم که در حال حاضر تمایل مصرف‌کنندگان به خرید محصول باکیفیت کاهش یافته و تعداد تولیدکنندگان محصولات بی‌کیفیت افزایش یافته است، اما این مجموعه با داشتن گواهینامه‌ها و استاندار‌های معتبر بین‌المللی، همچنان در زمینه افزایش کیفیت محصولات سرمایه‌گذاری کرده و همواره تولید محصول باکیفیت را سرلوحه اقدامات خود قرار داده است. در کنار تولید باکیفیت، حفظ کیفیت محصول یکی از اقدامات این مجموعه برای مطرح کردن برند خود در بازار بوده است، زیرا اگر مشتریان از کیفیت محصولات راضی باشند، افراد بیشتری را ترغیب به خرید از مجموعه ما می‌کنند. همچنین بهره‌مندی از مهندسان متالورژ و تمرکز روی یک هدف مشخص باعث مطرح شدن برند این مجموعه در بازار‌های داخلی شده است، زیرا در برخی مواقع شاهد هستیم که تولیدکنندگان به دلیل حاشیه سود پایین، تغییر مسیر داده و در زمینه‌ای که تخصص کافی ندارند ورود پیدا می‌کنند.

مدیرعامل شرکت تولیدی صنعتی کیان آلیاژ کاشان در پاسخ به این سوال که آیا شرکت تولیدی صنعتی کیان آلیاژ کاشان در زمینه صادرات نیز فعالیت دارد یا خیر، عنوان کرد: این مجموعه در زمینه صادرات فعالیت ندارد، اما باید گفت که صادرات در برخی مواقع به دلیل اینکه قیمت فلزات در بازار‌های جهانی کمتر از بازار‌های داخلی است، مقرون به صرفه نیست و در مواردی نیز به دلیل محدودیت‌هایی، امکان صادرات محصولات وجود ندارد؛ همچنین رفع تعهد ارزی نیز یکی از چالش‌های دیگر صادرکنندگان است. به عنوان مثال اگر میزان تقاضای داخلی شمش آلومینیوم در کشور بیشتر از میزان تولید آن باشد، صادرات معنایی ندارد و امکان فروش محصولات در بازار‌های داخلی مهیاست؛ گفتنی است که گاهی اوقات صادرات شمش آلومینیوم اجتناب ناپذیر است، زیرا به دلیل کمبود مواد اولیه صادرات آن در قبال واردات پودر آلومینا انجام می‌شود. در رابطه با سرب و روی نیز به دلیل اینکه میزان مصرف داخلی کمتر از میزان تولید است، صادرات شمش صورت می‌پذیرد. البته صادرات شمش نیز به نوعی خام فروشی محسوب شده و این موضوع به نفع اقتصاد کشور نیست.

کوچک، اما مفید

مقابلی در خصوص نقش و اهمیت صنایع پایین‌دستی در مهار تورم، اظهار کرد: آلومینیوم صنعتی مادر بوده که در حدود ۲۰۰ صنعت پایین‌دستی به آن وابسته است. می‌توان گفت که صنایع پایین‌دستی عامل به حرکت در آمدن چرخ تولید صنایع بالا‌دستی هستند و اگر آن‌ها تولید نداشته باشند، صنایع بالادستی باید روبه خام فروشی بیاورند؛ به همین دلیل صنایع پایین‌دستی نیز با تولید محصولاتی با ارزش افزوده بیشتر، در اقتصاد کشور نقش مهمی را ایفا می‌کنند که قابل چشم‌پوشی نیست. صنایع پایین‌دستی به تسهیلاتی همچون ارز دولتی، یارانه انرژی، وام بانکی و… دسترسی ندارند و با کمترین سرمایه‌گذاری به رشد صنایع بالادستی کمک می‌کنند؛ در صورتی که اکثر صنایع بالادستی که متعلق به بخش دولتی هستند از حاشیه سود بالایی برخوردار نبوده و برای سرمایه‌گذاران مقرون به صرفه نیستند. همین موضوع باعث شده تا اکثر کشور‌ها تمایل به خصوصی‌سازی در صنایع داشته باشند، زیرا صنایع خصوصی با حداقل‌ترین امکانات، بیشترین میزان سوددهی و تاثیر‌گذاری بر اقتصاد را دارند.

منبع: فلزات آنلاین

عناوین برگزیده