تاریخ: ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۶:۲۶
بازدید: ۱۷۰
کد خبر: ۳۰۳۳۰۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

۳ محور اصلاحی ساختار بودجه/ بودجه باید دید کلان داشته باشد

‌می‌متالز - کارشناس سازمان برنامه و بودجه با دسته‌بندی چالش‌های اساسی برای اصلاح ساختار بودجه، این اشکالات را بررسی و به ارائه راهکار‌های حل آن پرداخت.

به گزارش می‌متالز، امیر باقری معاون آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی سازمان برنامه و بودجه ضمن اشاره به اشکالات و معضلات بودجه عمومی کشور، گفت: سازمان برنامه و بودجه اگر ۱۰۰ میلیارد تومان پول در خزانه باشد، با فرض ۲۰۰ میلیارد تومان به طراحی برنامه‌های کشور می‌پردازد که این موضوع سبب ناترازی‌های جدی خواهد شد. بودجه از محل دچار اشکال است، این ۳ محور شامل تدوین و تصویب و اجرا است که همواره با ضعف مواجه است.

وی ادامه داد: ۳ سوال اصلی که مطرح می‌شود این است که آیا بودجه نقش اصلی خود را ایفا می‌کند؟ سوال دوم این است که آیا همین وظیفه را خوب انجام می‌دهد و این وظیفه آثار منفی ندارد؟ سوال اخر این است که آیا می‌شود اجرای بودجه بهتر از این شود؟

دسته‌بندی چالش‌های بودجه در ۳ محور

باقری ادامه داد: تدوین و تصویب و نظارت و اجرا به عنوان سه رکن اصلی است. در اصلاح ساختاری بودجه سه دسته موضوع وجود دارد؛ نخست مواردی که چالش هستند، اما به اندازه کافی قانون در خصوص آن وجود دارد و نکته این است که به سمت اجرای این قوانین برویم. دوم، مجموعه مواردی است که می‌توانند به مجلس بروند و در خصوص آن‌ها قانون تصویب شود. سوم، موارد دیگری هستند که در تعامل مجلس و دولت به نتیجه نمی‌رسند، مانند اصلاحات صندوق تامین اجتماعی که آنقدر آثار و تبعات اجتماعی دارد که بعید است در تعامل مجلس و دولت به توافق برسد و باید با رهنمود‌های سران قوا حل و فصل شود.

این کارشناس سازمان برنامه و بودجه، گفت: بودجه باید دید کلان داشته باشد، همچنین از دیگر چالش‌های بودجه می‌توان به این نکته اشاره کرد که به عنوان مثال اثرگذاری مجلس بر بودجه تا کجا باید باشد؟ مجلس تا چه میزان حق دارد سقف بودجه را جابجا کند؟ همچنین نکته دیگر مدیریت دارایی‌ها است، جایگاه صندوق توسعه و نقش آن در اقتصاد، مدیریت تعهدات دولت و … از دیگر چالش‌های بودجه است. اگر سیاست‌های کلی برنامه هفتم در دستور کار قرار گیرد، نیاز به هیچ حکم جدیدی نداریم.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده