تاریخ: ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۱:۱۳
بازدید: ۸۵
کد خبر: ۳۰۳۳۴۸
سرویس خبر : انرژی

آمریکا نفتکش‌های ایران را توقیف می‌کند؟ / واکنش نمایندگان ایران: پاسخ قاطع می‌دهیم

‌می‌متالز - در اوایل ماه جاری ارتش ایران یک کشتی ناشناس با پرچم جزایر مارشال را توقیف کرد. همزمان سناتور‌های آمریکایی خواستار توقیف محموله‌های نفتی ایران شدند. برخی نمایندگان مجلس ایران در واکنش به این درخواست اعلام کردند که ایران در صورت اقدام احتمالی آمریکا پاسخ قاطع می‌دهد.

به گزارش می‌متالز، پنجشنبه ۷ اردیبهشت ماه بود که پایگاه اطلاع‌رسانی ارتش جمهوری اسلامی ایران از توقیف یک فروند کشتی ناشناس در آب‌های عمان خبر داد. در جزئیات این ماجرا بیان شد که در اثر تصادف کشتی با یک شناور ایرانی دو نفر مفقود و چند نفر زخمی شدند؛ بنابراین بلافاصله پس از درخواست از سوی مرکز تجسس و نجات دریایی (MRCC)، نیروی دریایی ارتش ایران در قالب مرکز بین‌المللی امنیت دریایی مستقر در چابهار اقدام به رهگیری، شناسایی و توقیف این کشتی در دریای عمان کرد.

نیروی دریایی آمریکا در واکنش به این موضوع اعلام کرد که تداوم آزار و اذیت کشتی‌ها توسط ایران و مداخله در حقوق کشتیرانی آب‌های منطقه، تهدیدی برای امنیت دریایی و اقتصاد جهانی است. در دو سال گذشته نیز، ایران دست کم پنج کشتی تجاری را که در خاورمیانه تردد می‌کردند، به طور غیرقانونی توقیف کرده است.

همزمان سناتور‌های آمریکایی از هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات در مجلس سنا با نامه‌ای به جو بایدن، رئیس‌جمهوری این کشور، با اشاره به افزایش صادرات نفت تهران به‌رغم تحریم‌ها خواستار توقیف محموله‌های نفتی ایران شدند. به نظر می‌رسد درخواست آن‌ها بی‌ارتباط با توقیف نفتکش مارشال نباشد.

آمریکا به دنبال معرفی حیات سیاسی خود

ابراهیم عزیزی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، در واکنش به اظهارات سناتور‌های آمریکایی مبنی بر توقیف محموله‌های نفتی ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران و به ویژه مجلس به اقدامات آمریکا پاسخ متقابل می‌دهد.

او ادامه داد: مجلس دولت را نیز مکلف به رفتار تلافی‌جویانه می‌کند. همچنین وزارت امور خارجه و سایر دستگاه‌های مربوطه باید در این زمینه همکاری کنند و مصوبات تصمیمات متقابل را به اجرا بگذارند.

عزیزی افزود: آمریکا بار‌ها مورد اصابت تیر غیب قرار گرفته است و باید بپذیرد در مواجهه با ایران شکست خورده است. این کشور صرفا به دنبال معرفی حیات سیاسی‌اش است و هیچ کارایی دیگری ندارد.

وی عنوان کرد: هر نوع محموله‌ای که با پرچم و متعلق به آمریکا باشد بدون هیچ ملاحظه‌ای با برخورد قاطع روبه‌رو و توقیف می‌شود. بار‌ها به آمریکایی‌ها ثابت شده است که پاسخ ایران به‌مراتب کوبنده‌تر از آن‌هاست.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس توضیح داد: در مصداقی بارز می‌توان به حمله موشکی پایگاه‌های آمریکا در عراق اشاره کرد. دولت آمریکا خود می‌داند که ضربه زدن به این منطقه چقدر دشوار بود، اما ایران در کوتاه‌ترین زمان ممکن به آن حمله کرد.

مرتضی آقاتهرانی، دیگر نماینده مجلس، نیز در این باره گفت: قطعا ایران پاسخ قاطعی به این اقدام آمریکا می‌دهد و ایران زیر بار زورگویی‌های آمریکا نمی‌رود.

او در پاسخ به این سوال که منظور از پاسخ قاطع چیست و آیا دلارزدایی می‌تواند مصداق آن باشد؟ گفت: این دو موضوع متفاوت هستند، اما در هر صورت دلارزدایی اقدام مثبتی است که باید در دستور کار قرار بگیرد. به عبارتی یقه اقتصاد ایران نباید به دلار گره خورده باشد.

در گذشته نیز صحبت‌هایی از مانع‌زدایی برای صادرات نفت ایران شده بود. رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، در این باره اعلام کرده بود که چین مقصد اصلی صادرات غیرقانونی نفت ایران است؛ بنابراین آمریکا برای اعمال تحریم‌های بیشتر، قصد دارد پکن را وادار به توقف واردات نفت ایران کند.

با توجه به افزایش میزان صادرات نفت ایران به رغم تحریم‌ها مشخص است که توجهی به این مانع‌زدایی‌ها برای فروش نفت ایران نشده است. اما امروزه با توقیف نفتکش آمریکایی مارشال و واکنش نمایندگان سنا باید دید ممکن است تهدید‌ها علیه نفت جدی‌تر دنبال شود یا خیر؟

هر چه فروش نفت ایران با سخت‌گیری بیشتری همراه باشد، ارزآوری آن نیز محدودتر می‌شود. تحت تاثیر این ماجرا افزایش قیمت دلار اجتناب‌ناپذیر است.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده