تاریخ: ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۱:۵۳
بازدید: ۱۰۲
کد خبر: ۳۰۳۳۶۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

بیشترین کالا‌های وارداتی در فروردین ۱۴۰۲/ ذرت دامی در رتبه نخست واردات است

‌می‌متالز - جزئیات کالا‌های وارداتی گمرکی در فروردین امسال اعلام شد. بر اساس این گزارش ذرت دامی رتبه اول در کالا‌های وارداتی را به خود اختصاص داده است.

به گزارش می‌متالز، ارزیابی‌ها نشان می‌دهد در فروردین امسال ۲۰ نوع کالا سهم ۳۴ درصدی در واردات دلاری کشور داشته‌اند. در ادامه، جزئیات این بررسی نشان می‌دهد واردات «ذرت دامی» با ۲۲۳ میلیون دلار بیشترین میزان خروج ارز از کشور را به خود اختصاص داده‌است.

کارنامه واردات فروردین امسال؛ ذرت دامی اول شد، گوشی هوشمند پنجم

در اولین ماه سال جاری بیش از یک میلیون و ۸۲۹ هزار تن کالای غیرنفتی به ارزش ۳ میلیارد و ۸۶ میلیون دلار از مبادی مختلف وارد گمرکات کشور شده است که این میزان در مقایسه با فروردین سال گذشته ۹.۳ درصد افزایش در ارزش و ۱۸ درصد کاهش در وزن واردات را نشان می‌دهد.

بر اساس آمار و اطلاعات گمرگ کشور و بررسی‌های صورت‌گرفته، ۲۰ قلم کالا به لحاظ ارزش دلاری، بیشترین سهم را از واردات فروردین به خود اختصاص داده‌اند. ارزیابی این موضوع می‌تواند مشخص کند طی این مدت، واردکنندگان بیشتر چه نوع کالا‌های مصرفی و واسطه‌ای و سرمایه‌گذاری را تقاضا داشته است.

عمده اقلام وارداتی فروردین ماه

مطابق آمار منتشر‌شده، ۲۰ قلم کالای وارد شده به کشور از حیث ارزش دلاری سهم حدودا ۳۴ درصدی از کل واردات کشور در اولین ماه سال داشته‌اند. همچنین سهم وزنی این کالا‌ها از واردات در مدت مذکور حدود ۶۶ درصد برآورد شده است.

در این میان عمده اقلام وارداتی به کشور در یک ماهه ابتدای امسال شامل «ذرت دامی»، «دانه سویا تراریخته»، «قطعات تولید اتومبیل سواری»، «برنج کامل سفیدشده»، «تلفن‌های هوشمند»، «جو (به استثنای بذر)»، «جعبه دنده اتوماتیک»، «سایر ماشین‌ها» و «دستگاه‌های مکانیکی»، «تراکتور»، «ماشین‌های بافندگی» و… بوده است.

در فروردین کدام کالا‌ها بیشترین ارز را از کشور خارج کرده‌اند؟

این ارزیابی نشان می‌دهد رتبه نخست واردات فروردین سال جاری از منظر مبلغ و وزن به واردات «ذرت دامی» اختصاص یافته است؛ به‌گونه‌ای که واردات این قلم کالا با وزن ۵۵۴ هزار تن، موجب خروج ۲۲۳ میلیون دلار ارز از کشور شده است.

«ذرت دامی» یکی از مهم‌ترین نهاده‌های غذایی جهت خوراک دام و طیور است و بخشی از تغییرات هزینه‌ای تولیدکننده وابسته به قیمت این نهاده است. برآورد‌های صورت‌گرفته، از رشد وزنی ۲۷ درصدی و افزایش ۴۸ درصدی ارزش دلاری این محصول نسبت به فروردین سال گذشته حکایت دارد.

جزئیات این گزارش همچنین حکایت از این دارد که «دانه سویا تراریخته» به ارزش ۱۵۲ میلیون دلار، «قطعات تولید اتومبیل سواری (به جز لاستیک)» به ارزش ۱۱۰ میلیون دلار و «برنج کامل سفیدشده» به ارزش ۸۹ میلیون دلار، رتبه‌های دوم تا چهارم واردات کشور و خروج ارز در فروردین را به خود اختصاص داده‌اند.

ارزش واردات گوشی هوشمند در فروردین ۱۴۰۲ حدود ۷۱ میلیون دلار برآورد شده است. بر اساس گزارش گمرگ، گوشی‌های هوشمند به‌عنوان پنجمین کالای با ارزش مالی بالا در اولین ماه سال ثبت شده و واردات آن ارزش دلاری فراوانی را رقم زده است.

از سوی دیگر مشاهده می‌شود در میان ۲۰ نوع کالای وارد شده، اقلام «موتورسیکلت» با ارزش ۲۰ میلیون دلار، «روغن دانه آفتابگردان، روغن گلرنگ یا زعفران کاذب» با ارزش ۱۹.۵ میلیون دلار و «چای سیاه (تخمیر شده)» با ارزش ۱۹.۴ میلیون دلار در جایگاه آخر این رده‌بندی قرار می‌گیرند.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده