تاریخ: ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۱۳
بازدید: ۱۱۲
کد خبر: ۳۰۳۳۸۸
سرویس خبر : انرژی

عذر دولت افغانستان پذیرفتنی نیست

‌می‌متالز - وزیر نیرو گفت: براساس معاهده ۱۳۵۱ هیرمند بین ایران و افغانستان در خصوص رودخانه هیرمند، افغانستان متعهد به تحویل به‌هنگام حقابه ایران است.

به گزارش می‌متالز، علی اکبر محرابیان، با اشاره به شرایط تامین آب سیستان و معاهده هیرمند اظهار کرد: همان‌گونه که رئیس جمهور بر قوانین بین‌المللی و متن دقیق معاهده هیرمند اشاره کردند، دولت مصمم است در همه شئون حق مردم کشور را بگیرد و موضوع حقابه هم به عنوان مصداق حق مردم با جدیت دنبال می‌شود تا به طور کامل براساس معاهده موجود وصول شود. وزیر نیرو با اشاره به وجود آب در سد کجکی در بالادست روخانه مرزی هیرمند تاکید کرد: در افغانستان وجود آب در سد بالادست مورد وثوق اطلاعات ما و داده‌های جهانی است و موضوع وجود آب در سد کجکی نیز مورد تایید حاکمان افغانستان قرار گرفته است.

وی افزود: اگر معاهده هیرمند فی مابین ایران و افغانستان به طور دقیق بررسی شود، مشخص خواهد شد، تنها عامل تاثیر‌گذار بر تعیین حقابه میزان نزولات جوی و جریان آب ورودی از بالادست سد کجکی است و تنها این متغیر بر تعیین سهم ایران از حقابه سالانه اثرگذار است. وزیر نیرو با اشاره به متن معاهده هیرمند تاکید کرد: براساس معاهده بین ایران و افغانستان درخصوص رودخانه هیرمند، افغانستان متعهد به پرداخت به‌هنگام حقابه ایران است و آن‌ها مکلف هستند در تحقق این امر، هرگونه مانع سیاسی و فنی ایجادشده را رفع کرده و حقابه مردم را در مرز دو کشور به ایران تحویل دهند.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده