تاریخ: ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۱:۱۲
بازدید: ۴۶
کد خبر: ۳۰۳۴۲۵
سرویس خبر : انرژی
راه‌آهن رشت‌-‌آستارا، محور گفتگو‌های مقامات ایران و روسیه شد

امضای ۱۰ تفاهم‌نامه نفتی بین تهران و مسکو

‌می‌متالز - جواد اوجی وزیر نفت و الکساندر نواک معاون اول نخست وزیر ساکن در کرملین یعنی ولادیمیر پوتین، روز چهارشنبه در کوشک وزارت نفت، ۱۰تفاهم‌نامه در راستای افزایش همکاری‌های انرژی امضا کردند. در این نشست از شرکت‌های پایین دستی تا گزاره‌هایی مثل انتقال فناوری هم تعریف شده‌است.

به گزارش می‌متالز، وزیر نفت، ایران و روسیه را دو کشور تحریم شده دانست که می‌توانند به کمک همدیگر در مقابل تحریم‌ها و نظم نوین جهانی نیز رشد کنند. الکساندر نواک، اما درباره تحریم‌های نفتی هیچ نگفت، به عقیده او راه‌آهن آستارا و رشت یکی از مهم‌ترین تفاهم‌نامه‌های بین ایران و روسیه است که جابه‌جایی روزانه ۱۰۰‌تن را در خود جای داده ا ست. همچنین بر استفاده دو کشور از ارزی غیر‌از دلار نیز گفتگو شد.

تصمیمات همسو در اوپک

وزیر نفت در نشست خبری در حاشیه نمایشگاه نفت از امضای ۱۰ قرارداد و تفاهم‌نامه بین شرکت‌های ایرانی و روسی خبر داد. وزیر نفت گفت: در حوزه شرکت‌های دانش بنیان، گمرک و... نیز قرارداد‌هایی امضا شد. در این نمایشگاه بیش از ۱۵۰۰ شرکت ایرانی و بیش از ۲۰۰شرکت خارجی حضور دارند و شرکت‌های روسیه نقش پررنگی در نمایشگاه امسال دارد. به عقیده وزیر نفت، ایران و روسیه ظرفیت‌های خوبی در نفت و گاز دارند: «تصمیمات همسو در اوپک‌پلاس داریم و در دولت سیزدهم پیرو جلسات روسای‌جمهور در توسعه روابط به ویژه نفت و گاز و صنایع نفت و پتروشیمی تفاهم‌نامه‌ها و قرارداد‌های خوبی به امضا رسیده‌است.» او گفت: ایران و روسیه از کشور‌های بزرگ منطقه بوده که هر دو تحریم هستند و ظرفیت خوبی برای همکاری مشترک دارند و با پشتیبانی یکدیگر می‌توانیم این تحریم‌ها را بی اثر کنیم.

به گفته اوجی در حوزه توسعه میادین نفتی و گازی قرارداد‌های خوبی با شرکت‌های توانمند روسی داریم و بعضی از قرارداد‌ها پیشرفت خوبی داشته و برخی قرارداد‌ها به تولید رسیده‌است. او با اشاره به اینکه ۱۰ میدان نفتی و گازی دیگر نیز در این سفر مقدمات توسعه آن توسط شرکت‌های روس حل وفصل شده و وارد فاز قراردادی شده‌است، افزود: در حوزه شرکت‌های دانش بنیان، گمرک و... نیز قرارداد‌هایی امضا شد. وزیر نفت تاکید کرد: ایران و روسیه در اوپک‌پلاس نظرات مشابه دارند و با تصمیمات خوب تنظیم‌بازار نفت روند خوبی گرفته‌است. در کمیته مشترک قیمت نفت نیز چند ماهی است جلسات مشترکی داریم و در مورد قیمت نفت در منطقه به تفاهم می‌رسیم. اوجی تاکید کرد: با شرکت گس‌پروم روسیه نزدیک به ۴۰‌میلیارد دلار تفاهم‌نامه داریم که وارد فاز قراردادی شده و در چند ماه آینده قرارداد‌های آن امضا خواهد شد.

دسترسی به آب‌های گرم

معاون نخست‌وزیر روسیه در ابتدای صحبت از احداث راه‌آهن رشت-آستارا خبر داد و گفت: احداث راه‌آهن رشت - آستارا یک تحول بزرگ در کل مسیر‌های مواصلاتی بین دو کشور ایجاد خواهد کرد. الکساندر نواک معاون اول نخست وزیر روسیه در نمایشگاه نفت تهران گفت: بر این باورم که اگر این قطعه مفقوده اجرایی شود یک تحول بزرگ در کل مسیر‌های مواصلاتی بین دو کشور صورت خواهد گرفت. به گفته او این پروژه قرار است با حضور شرکت‌های ایرانی و روسی توانمند احداث شود و امروز در حضور روسای دو کشور سند آن به امضا رسید. این پروژه یکی از مهم‌ترین پروژه‌های ترانزیتی بین دو کشور است. نواک با بیان اینکه کریدور شمال و جنوب دارای سه بخش است، گفت: بخش غربی، شرقی و خزری. بخش شرقی و غربی که از خاک کشور‌های همسایه می‌گذرد ریلی هستند و بخش دریایی از سمت خزر می‌گذرد. اگر موفق شویم با ظرفیت کامل این مسیر را اجرایی کنیم ۱۵‌میلیون‌تن حجم توانمندی این مسیر است.

به گفته او، در حال‌حاضر این ظرفیت ۱۵‌میلیون‌تن است. اگر بتوانیم حجم مبادلات تجاری دو کشور را افزایش دهیم این رقم می‌تواند تا ۳۰ و ۶۰‌میلیون تن افزایش یابد، چراکه یک جایگزین بسیار مناسب برای انتقال کالا و بار در مقایسه با گزینه مشابه مانند کانال سوئز از نظر زمان و هزینه‌ها است. معاون نخست وزیر روسیه با بیان اینکه رقم سرمایه‌گذاری ارزیابی‌شده کنونی یک‌میلیارد و ۶۰۰‌میلیون یوروست و از یک‌سال آینده عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود که امیدوارم زودتر از این تاریخ شاهد عملیات اجرایی آن باشیم، گفت: برای افزایش توانمندی این مسیر لازم است زیرساخت‌های لجستیکی را برای تخلیه و بارگیری در بنادر و توانمندی تاسیسات و تجهیزات مدنظر داشته باشیم، از این‌رو شرکت‌های روس بازدید‌هایی از این امکانات داشتند و هم اکنون مذاکرات درباره افزایش ظرفیت‌های لجستیکی در شمال ایران در حال بررسی است.

تعاملات بدون دلار ایران و روسیه

به گفته نواک افزون بر محور‌های انرژی، موافقت‌نامه‌ای در زمینه گمرکی بین ایران وروسیه امضا شد، همچنین در زمینه استفاده از ارز ملی در مبادلات دو طرف و تسویه‌حساب‌ها و تعامل‌های بانکی مذاکراتی داشتیم، زیرا اهتمام ویژه‌ای برای حل مسائل موجود در این زمینه داریم. او گفت: موفق شدیم موضوع‌های مطرح‌شده در چارچوب کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی ایران و روسیه از جمله کشاورزی، صنعتی، بانکی و دیگر حوزه‌ها را بررسی کنیم و به این توافق رسیدیم که اگر مشکلی در این زمینه‌ها ایجاد شود، در سریع‌ترین زمان ممکن آن‌ها را حل و فصل کنیم تا بازرگانی بین دو کشور آسیبی نبیند. وی گفت: اطمینان دارم طبق صلاحدید روسای دو کشور حجم مبادلات تجاری دو طرف افزایش خواهد‌یافت.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده