تاریخ: ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۳:۰۱
بازدید: ۱۰۱
کد خبر: ۳۰۳۴۳۹
سرویس خبر : آهن و فولاد
معاون بازرگانی شرکت مجتمع جهان فولاد سیرجان:

ارتقاء سبد صادراتی در دستور کار است/ یک سوم محصولات کارخانه‌ی ذوب و ریخته گری صادر خواهد شد

‌می‌متالز - تعیین قیمت دستوری، اجرای نظام سهمیه بندی و تعیین عوارض بر روی صادرات و همچنین بخش نامه‌های متعدد در زمینه میزان صادرات و نحوه فروش مبالغ ارزی بخشی از چالش‌هایی است که حامد حسینی، معاون بازرگانی شرکت مجتمع جهان فولاد سیرجان درباره آن‌ها سخن به میان آورد.

به گزارش می‌متالز، پیرامون این موضوع و برنامه‌های صادراتی شرکت مصاحبه‌ای با او انجام داده ایم که در ادامه می‌خوانید:

برنامه‌های صادراتی شرکت جهان فولاد سیرجان در سال جاری چیست؟

شرکت مجتمع جهان فولاد سیرجان در نظر دارد ۳۳ درصد از محصولات کارخانه‌ی ذوب و ریخته گری معادل ٣٣٠ هزار تن شمش SP۳ و SP۵ و همچنین ۱۵ درصد از محصولات کارخانه‌ی نورد معادل ٥٤ هزار تن میلگرد ساده و آجدار از سایز ٨ تا ٣٢ را در سبد کالا‌های صادراتی خود قرار دهد.

چالش‌های صادراتی پیش روی شما در سال جاری چیست؟

یکی از مهمترین چالش‌هایی که در زنجیره‌ی صادرات فولاد به چشم می‌خورد، قیمت گذاری محصولات دراین زنجیره می‌باشد. تعیین قیمت دستوری و همچنین اجرای نظام سهمیه بندی و تعیین عوارض بر روی صادرات سبب ایجاد اختلال در این بخش شده است.

تحریم‌های یک جانبه و ظالمانه آمریکا علیه ایران از یک طرف سبب تحمیل هزینه‌های مضاعف در مرحله یدریافت ارز حاصل از فروش به دلیل عدم همکاری اغلب بانک‌های بین المللی با ایران در زمینه‌ی معاملات و از طرفی موجب تحمیل هزینه‌های مازاد در جریان حمل کالا‌های صادراتی می‌شود. بنابراین گران‌تر شدن قیمت محصول نهایی، از رقابت پذیری این محصول در بازار‌های هدف کم خواهد نمود؛ و در نهایت وجود بخش نامه‌های متعدد در زمینه میزان صادرات و همچنین نحوه فروش مبالغ ارزی حاصل ازصادرات، برنامه ریزی برای صادرات را سخت و گا‌ها غیر ممکن نموده است.

آیا شرکت توانست در سال گذشته به اهداف صادراتی خود دست یابد؟

علیرغم کلیه‌ی مسائل و مشکلات موجود در زمینه‌ی صادرات، این شرکت در حد قابل قبولی به اهداف خوددست یافته و از میزان ٨٥٠ هزار تن شمش تولید شده در سال گذشته، مجموعا ۲۰ درصد از این محصول به صورت مزایده‌ی صادراتی و همچنین در تالار صادراتی بورس کالا به فروش رفته است.

محصولات شرکت به کدام کشور‌ها و به چه میزان صادر می‌شود؟

این شرکت تا کنون بر روی بازار صادراتی شمش و میلگرد متمرکز بوده و صادرات، اغلب به کشور‌های چین، هند، عمان، عراق، ترکیه، افغانستان و پاکستان صورت گرفته و از زمان بهره برداری کارخانه‌های مربوطه تاکنون در حدود ۲۵ درصد از حجم محصول تولیدی، به صادرات اختصاص یافته است.

در اخذ استاندارد‌های بین المللی چه دستاورد‌هایی داشته اید؟

در کارخانه فولاد سازی و نورد این مجتمع با توجه به بهره گیری از تکنولوژی و تجهیزات اروپایی نامدار دنیا، شمش با رعایت استاندارد ISO ۱۰۰۲۵ و ۱۷۱۰۰ DIN (و میلگرد (با دارا بودن گواهینامه CE (با استاندارد‌های سخت گیرانه‌تر از استاندارد ملی ایران و در رده‌ی استاندارد‌های اروپایی تولید می‌گردد.

منبع: تیتر ۲۰

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده