تاریخ: ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۴:۳۶
بازدید: ۸۹
کد خبر: ۳۰۳۴۷۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

قیمت دلار، معامله‌گران را دست به عصا کرد/ سرمایه‌گذاران از بازار ارز رفتند؟

‌می‌متالز - قیمت دلار که روز گذشته وارد کانال ۵۰ هزار تومان شده بود، دوباره صعود کرد و امروز تا کانال ۵۲ هزار تومان پیش رفت. اما آیا روند افزایشی قیمت دلار ادامه دارد؟

به گزارش می‌متالز، قیمت دلار دیروز به ۵۰ هزار و ۹۰۰ تومان رسید. این کاهش قیمت در حالی بود که معامله‌گران بازار معتقد بودند که سد حمایتی دلار رقم ۵۱ هزار و ۲۰۰ تومان است و اگر دلار این محدوده را از دست بدهد و در زیر این عدد بماند، احتمال کاهش بیشتر قیمت دلار وجود دارد.

قیمت دلار، معامله‌گران را دست به عصا کرد/ سرمایه‌گذاران از بازار ارز رفتند؟

اما دلار در کانال ۵۰ هزار تومان چندان ماندگار نبود و بلافاصله بالای محدوده حمایتی خود قرار گرفت. قیمت دلار امروز ۳۱ اردیبهشت ماه به ۵۲ هزار تومان رسیده است.

به گفته معامله‌گران محدوده حمایتی بعدی برای دلار ۵۲ هزار و ۲۰۰ تومان است. اگر دلار بتواند این رقم را پس بگیرد، قدرت افزایشی‌های بازار بیشتر می‌شود و احتمال رشد قیمت دلار وجود دارد، اما اگر دلار زیر این رقم ماندگار شود، سیگنال کاهشی به بازار می‌دهد.

قیمت دلار هرات هم امروز روند افزایشی داشت و در کانال ۵۱ و ۵۲ هزار تومان در نوسان بود، اما سیگنال خود را به بازار تهران مخابره کرد.

حقابه هیرمند، بر قیمت دلار اثر می‌گذارد؟

اما این تنها خبری نبود که از هرات به ایران مخابره شد. از روز جمعه ایران و افغانستان بر سر حقابه هیرمند وارد مذاکره شدند. مذاکره‌ای که چندان خوب پیش نرفت و حالا این نگرانی را ایجاد کرده که شکرآب شدن رابطه میان ایران و افغانستان تا چه حد بر قیمت دلار اثر می‌گذارد.

اما همزمان با این خبر، خبر داخلی دیگری منتشر شد که بر اساس آن قوه قضاییه اختیارات بانک مرکزی برای مداخله در بازار ارز را افزایش داده است. این خبر که البته جزئیاتش منتشر نشده است می‌تواند سیگنال جدیدی به بازار عرضه کند و اولین سیگنال، افزایش بگیر و ببند در بازار ارز و برخورد با این بازار است. افزایش اختیارات به خصوص زمانی معنا پیدا می‌کند که رئیس کل بانک مرکزی، هفته گذشته صادرکنندگان را متخلف خواند و عرضه دلار در بازار آزاد را قاچاق دانست.

با همه این اخبار، اخبار مثبتی هم از مذاکرات هسته‌ای به گوش می‌رسد که فعلا از طرف ایران است و تاکنون با واکنش مثبت طرف‌های اروپایی یا غربی همزمان نشده است. اما برخی می‌گویند این اخبار، حداقل معامله‌گران خرد را دست به عصا کرده و باعث شده که آن‌ها با احتیاط بیشتری وارد بازار شوند.

البته تجربه نوسان بالای قیمت دلار و تاثیرگذاری اخبار سیاسی و مداخلات دولتی در این بازار سبب شده که بسیاری از سرمایه‌گذاران، زمین بازی خود را تغییر دهند و سعی کنند که وارد بازار‌هایی شوند که سودشان تضمین شده است.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده