تاریخ: ۰۱ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۲:۳۸
بازدید: ۱۱۶
کد خبر: ۳۰۳۵۸۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

بلاتکلیفی ادامه دار یک رویه رانتی/ همچنان خبری از اصلاح رویه "واردات از صادرات خود" نیست

‌می‌متالز - با وجود مطرح شدن ابهامات جدی در مورد رویه واردات کالای آماده مصرف از محل صادرات خود، همچنان این رویه شبه رانتی ادامه دار است.

به گزارش می‌متالز، براساس رویه واردات در برابر صادرات خود امکان واردات کالا‌های بالای ۶۰۰ دلار که نقش پیشران را در بازار موبایل بازی می‌کنند برای صادرکنندگان و حتی افرادی که از طریق ارتباط با صادرکنندگان به ارز حاصل از صادرات دسترسی داشتند (رانت ارزی) فراهم شد.

در حقیقت می‌توان گفت که این رویه تبدیل به یک امتیاز انحصاری برای عده‌ای خاص شده و در عمل شاهد انحصار در بازار تلفن‌های همراه بالاتر از ۶۰۰ دلار هستیم.

نکته دیگری که وجود دارد این است که این رویه از این جهت می‌توانست به تولیدکنندگان کمک کند که امکان واردات کالا‌های واسطه‌ای و تجهیزات مورد نیاز تولید را برای آن‌ها فراهم می‌کرد، اما مشاهده شده که برخی صادرکنندگان با استفاده از این رویه اقدام به واردات تلفن همراه به ویژه آیفون می‌کنند.

در سوی دیگر، اما صادرکننده برای واردات کالا‌های مورد نیاز تولید خود اقدام به ثبت سفارش کرده و در صف تخصیص ارز قرار می‌گیرند. به این ترتیب شاهد طولانی شدن صف تخصیص ارز و بروز مشکل در ثبت سفارش‌ها برای وزارت صمت شده است.

با این وجود نه تنها تا کنون تغییری در این رویه وارداتی رخ نداده بلکه براساس اعلام سامانه جامع تجارت بر روی تداوم اجرای آن با معافیت از ثبت سفارش و همچنین عدم شمولیت سابقه واردات تا سقف ۵۰۰ هزار دلار تاکید شده است.

متن اطلاعیه سامانه جامع تجارت به شرح زیر است:

سایر قواعد مربوط به ثبت سفارش تلفن همراه از جمله امکان واردات تلفن همراه برای متقاضیان فاقد سابقه واردات تا سقف ۵۰۰ هزار دلار و همچنین معافیت ثبت سفارش‌های از محل صادرات خود از بررسی سابقه واردات کما فی السابق برقرار خواهد بود.

لازم به ذکر است تمامی درخواست مجوز‌های سیستمی ارسالی کاربران از مورخ ۱۴۰۲/۰۲/۳۱ به بعد، حداکثر تا پایان روز دوشنبه مورخ ۱۴۰۲/۰۳/۰۱ پاسخ داده خواهد شد و پس از آن پاسخ درخواست این مجوز‌ها حداکثر ظرف یکساعت به صورت خودکار صادر می‌گردد.

بلاتکلیفی ادامه دار یک رویه رانتی/ همچنان خبری از اصلاح رویه

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده