تاریخ: ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۵۵
بازدید: ۷۵
کد خبر: ۳۰۳۷۱۸
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
آیا قیمت‌گذاری آلومینیوم در بورس کالا محرمانه است؟!

قیمت گذاری پایه عرضه آلومینیوم به سبک پرش سه گام

‌می‌متالز - در حالی که قیمت جهانی فلزات تغییرات چندانی نداشته و قیمت ارز هم بازار آرامی را همراه با کاهش سپری می‌نمود. قیمت‌های پایه آلومینیوم در بورس کالا به واسطه دستورالعمل جدید با افزایش ۱۸۰.۰۰۰ ریالی نسبت به قیمت‌های دو هفته پیش همراه بود.

به گزارش می‌متالز، مشخص نیست که هدف از این دستورالعمل حذف قیمت ارز از قیمت گذاری فلزات است و یا به واسطه این دستورالعمل در تلاش هستند تا قیمت جدید ارز بازار آزاد در کالبد فلزات تبلور یابد.

جهت یادآوری قیمت پایه عرضه شمش در بورس کالا به شرح زیر بود:

قیمت میانگین هفته قبل آلومینیوم در بورس فلزات لندن ضربدر قیمت میانگین هفته قبل دلار نیمایی ضربدر ۱/۱ که با استناد به این فرمول در عرضه تاریخ ۳۱ اردیبهشت بایستی قیمت بورس فلزات لندن ۲۲۷۵.۴ دلار و قیمت دلار نیمایی ۲۸۳۷۱۸ ریال در این فرمول قرار می‌گرفت و قیمت ۷۱۰۷۲۹ ریال به ازای هر کیلوگرم شمش آلومینیوم ۹۹.۸ در بورس قیمت پایه عرضه اعلام می‌شد که نسبت به قیمت‌های هفته‌های گذشته کمتر بود این در حالی است که قیمت پایه عرضه ۸۸۳۶۹۰ ریال به ازای هر کیلوگرم شمش آلومینیوم ۹۹.۸ اعلام شد؟!

این اختلاف ۱۷ هزار تومانی از کجا می‌آید؟! این در حالی است که قیمت متوسط دلار سنایی در بازار ثانویه ۳۸۳۲۹۲ و قیمت دلار در بازار متشکل ارزی ۴۲۳۵۲۷ ریال و متوسط قیمت دلار بازار آزاد ۵۱۷۴۰۰ ریال بوده است که با توجه به فرمول هیچ یک از این اعداد اعمال نشده است.

نکته جالب توجه این است که با ساز و کار فرمول ابلاغی وزارت صمت با کاهش و یا افزایش قیمت ارز و قیمت‌های جهانی، قیمت پایه عرضه باید با کاهش روبرو می‌شد و به دلیل این سردرگمی نوسانات قیمت در میزان خرید و رقابت شرکت‌ها کاملا مشهود بود.

اما در راهکار جدید تعیین قیمت پایه فارغ از نوسانات نرخ‌های جهانی فلزات و قیمت ارز چشم انداز صرفا افزایشی خواهد بود.

همه صنعتگران و تولیدکنندگان منتظر هستند تا مبنای این تعیین قیمت‌ها مشخص شود تا بتوانند برای تولید خود برنامه ریزی کنند.

قیمت گذاری پایه عرضه آلومینیوم به سبک پرش سه گام

منبع: باشگاه آلومینیوم

عناوین برگزیده