تاریخ: ۰۳ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۳:۰۶
بازدید: ۲۴۲
کد خبر: ۳۰۳۸۴۷
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
خرمی شاد در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری ایمیدرو و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرد:

برنامه ریزی ایمیدرو برای اجرای طرح‌هایی با ارزبری بالا در زنجیره آلومینیوم

‌می‌متالز - رئیس هیات عامل ایمیدرو اعلام کرد: این سازمان نسبت به اجرای طرح‌های صنایع معدنی با ارزبری بالا در کشور برنامه ریزی کرده است.

به گزارش می‌متالز، امیر خرمی شاد در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری میان ایمیدرو و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با بیان این مطلب گفت: آلومینیوم از جمله صنایعی است که به دلیل واردات بخش قابل توجهی از مواد اولیه آن (آند به صورت کامل)، دارای ارزبری بالا است و از این رو، ایمیدرو برنامه سرمایه گذاری قابل توجهی برای صنایع بالادستی دارد.

وی ادامه داد: از این میزان، ۸۰۰ میلیون دلار برای تولید پودر آلومینا و ۱۵۰ میلیون دلاری برای تولید پترولیوم کک سرمایه گذاری می‌شود. با بهره برداری از طرح‌های مذکور، ارزبری این صنعت از حدود ۷۰ درصد به ازای هر تن، به کمتر از ۱۰ درصد خواهد رسید.

کاهش قابل توجه ارزبری واردات پترولیوم کک با اجرای طرح رئیس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به تامین مواد اولیه کارخانه پترولیوم کک کلسینه در قالب تفاهم نامه منعقده با شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، تصریح کرد: براساس این تفاهم نامه، قرار است شرکت یاد شده ۲ هزار بشکه در روز vacuum bottom و ۲ هزار بشکه در روز Clarified oil در اختیار کارخانه پترولیوم کک قرار دهد.

وی افزود: طی برنامه ریزی انجام شده در ایمیدرو، ظرفیت فاز نخست طرح احداث کارخانه پترلیوم کک، سالانه ۴۰ هزار تن و ظرفیت سالانه فاز دوم، ۱۲۰ هزار تن خواهد بود. با راه اندازی کامل این طرح، نیمی از نیاز کشور به این محصول پترولیوم کک کلسینه برطرف می‌شود و همچنین، مصرف ارز کشور ۵۰ درصد کاهش می‌یابد.

تشکر از اجرای طرح پترولیوم کک

جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در این جلسه با ابراز تشکر از دکتر خرمی شاد بابت اجرای طرح پترولیوم کک، گفت: از جمله تکالیف وزارت نفت و به ویژه شرکت ملی پالایش و پخش، گسترش و توسعه پالایشگاه‌ها و زنجیره ارزش است و جلوگیری از خام فروشی، جزو سیاست‌های این دولت است.

وی ادامه داد: در این چارچوب، ضرورت دارد خوراک صنایع آلومینیوم و فولاد از جمله کک اسفنجی و کک سوزنی را تامین کنیم و با توجه به دانش فنی حاصل شده در کشور برای تولید پترولیوم کک، به سمت جلوگیری از واردات آند- که مسئله خاص کشور بوده و تامین آن در شرایط تحریمی، با چالش‌هایی همراه است-، حرکت کنیم.

سالاری خاطرنشان کرد: با توجه به احداث تعدادی پالایشگاه در منطقه ویژه خلیج فارس با ظرفیت مجموع بیش از یک میلیون تن و زیرساخت مناسب، این منطقه مرکز انرژی خواهد شد. پالایشگاه مورد نظر با مشارکت بانک ها، در بازه زمانی ۴ تا ۵ ساله احداث خواهد شد.

وی افزود: مجوز‌های شورای اقتصاد و مجوز‌های شورای پول و اعتبار برای ثبت شرکت در حال انجام است. همچنین، بخشی از طراحی‌های بنیادی پالایشگاه انجام شده و در مسیر آغاز عملیات اجرایی هستیم.

در این نشست، تفاهم نامه همکاری بین امیر خرمی شاد، معاون وزیر صمت و رئیس هیات عامل ایمیدرو و جلیل سالاری، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران امضا شد.

منبع: ایمیدرو

عناوین برگزیده