تاریخ: ۰۳ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۱:۳۴
بازدید: ۸۰
کد خبر: ۳۰۴۰۱۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کارشناس حوزه کامودیتی‌:

انتظار ثبات بیشتر در بازار کامودیتی‌ها وجود دارد

‌می‌متالز - امیر صباغ، مدیر برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه گذاری ایمیدرو می‌گوید: اقدامات بانک‌های مرکزی در کشور‌های بزرگ دنیا ازیک سو و از سوی دیگر عدم تحقق برخی از اهداف اقتصاد چین سبب نزولی شدن بازار کامودیتی‌ها شده است. انتظار ثبات بیشتر در بازار کامودیتی‌ها وجود دارد و اینگونه نیست که بازار کاهش شدیدی را تجربه کند.

به گزارش می‌متالز، قیمت کامودیتی‌ها درهفته‌های گذشته نزولی بود و به کف‌های قیمتی مهمی رسید. کاهش قیمت کامودیتی‌ها در روز‌هایی اتفاق افتاد که اکثر تحلیلگران منتظر رشد قیمت آن‌ها بودند. ولی برخلاف انتظارات، بازار‌های جهانی ریزشی شد. دلیل این ریزش چیست؟ آیا نزول قیمت کامودیتی‌ها ادامه دارد؟

امیر صباغ، مدیر برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه گذاری ایمیدرو درباره علت ریزش بازار‌های جهانی به‌ویژه بازار فلزات می‌گوید: پیش از ریزش فعلی در بازار کامودیتی، شاهد افزایش قیمت‌ها بودیم که ابتدا باید دلیل صعودی شدن قیمت‌ها و رسیدن بهای کامودیتی‌ها به قله را بررسی کنیم.

وی درخصوص صعود پیشین قیمت‌ها در بازار کامودیتی توضیح می‌دهد: دولت چین در ابتدای سال با عبور از کرونا، محددیت‌های رفت‌وآمد، کاری و امثال آن را لغو کرد. چینی‌ها معتقد بودند این اتفاق منجر به رشد اقتصادی کشور چین می‌شود. آمار نیز نشان می‌دهد با لغو این محدودیت‌ها شاخص PMI تولید و خدمات چین شتاب رو به بالا گرفت و حتی این شاخص دوماه قبل به بالاترین سطح در دهه اخیر رسید؛ به‌عبارتی این سیگنال مثبت بود که منجر به رشد تقاضا شد و به تبع آن بازار شروع به صعود کرد.

مدیر برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه گذاری ایمیدرو ادامه می‌دهد:، ولی بازار این رشد تقاضا را به معنای واقعی از لحاظ فیزیکی احساس نکرد. همچنین در بحث نفت نیز میزان محدودی این سیگنال اثرگذار بود؛ منتهی موجودی انبار‌های نفت چین به قدری بالاست که این رشد تقاضا سینوسی بود و این اتفاق در سایر فلزات نیز به همین صورت بود. درواقع تجارت خارجی چین متناسب با این انتظارات افزایش پیدا نکرد و در ادامه PMI چین نزولی شد. این اتفاق انتظار فعالان بازار را در رشد تقاضا برای کامودیتی‌ها تحت تاثیر قرار داد و خروجی آن به تبع اثرات قیمتی بود که ما در بازار شاهد هستیم.

صباغ معتقد است دولت چین به دنبال ایجاد تغییرات اقتصادیست و بیان می‌دارد: اکنون دولت چین درصدد کاهش نرخ بهره است، احتمالا نرخ سپرده بانکی نزد بانک مرکزی را می‌کاهد و یکسری تغییرات اقتصادی ایجاد خواهد کرد تا قادر به تحقق رشد اقتصادی مدنظر خود باشد؛ لذا این احتمال وجود دارد بازار سیگنال مثبت دریافت کند و به نقطه تعادل برسد. بااین حال باید دید برنامه‌های آتی این کشور چگونه و به چه میزان محقق می‌شود، زیرا چین بزرگ‌ترین مصرف‌کننده کامودیتی در جهان است.

مدیر برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه گذاری ایمیدرو با اشاره به اینکه بازار تحت تاثیر کشور‌های دیگر نیز قرار دارد، می‌گوید: زمانی‌که تورم جهانی همچنان بالاست، بانک‌های مرکزی دنیا به دنبال سیاست‌های انقباضی هستند و این سیاست‌ها بسیاری از پارامتر‌های اقتصادی و قیمت‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. زمانی که این سیاست‌ها در شمار زیادی از کشور‌ها اتفاق می‌افتد اثرات منفی بر بازار کامودیتی‌ها می‌گذارد و این اثرات را مانند کاهش فعالیت‌های اقتصادی به مرور زمان در بسیاری از کشور‌ها شاهد خواهیم بود.

وی می‌افزاید: درنتیجه اقدامات بانک‌های مرکزی در کشور‌های بزرگ دنیا ازیک سو و ازسوی دیگر عدم تحقق برخی از اهداف اقتصادی چین سبب نزولی شدن بازار کامودیتی‌ها شده است و قیمت‌ها نسبت به اوج سابق تا حدودی اصلاح شده‌اند.

صباغ درباره آینده بازار کامودیتی‌ها اظهار می‌کند: انتظار ثبات بیشتر در بازار کامودیتی‌ها وجود دارد و اینگونه نیست که بازار کاهش شدیدی را تجربه کند. اکنون فولاد به نقطه ثبات رسیده است و امکان افزایش قیمت آن در نیمه سوم سال با اعمال محدودیت تولید صنایع فولادی در چین وجود دارد. همچنین باید دید سیاست‌های فدرال رزرو برای دلار چگونه خواهد بود، اگر دولت آمریکا همچنان نرخ بهره را افزایش دهد، درماه‌های آتی شاهد تقویت دلار خواهیم بود.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده