تاریخ: ۰۸ مهر ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۳:۴۴
بازدید: ۲۱
کد خبر: ۳۵۳۷۹۰
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
با توجه به اعمال محدودیت یک‌درصدی دامنه نوسان

نماد‌های خودروساز و قطعه ساز یکدست قرمزپوش شدند

نماد‌های خودروساز و قطعه ساز یکدست قرمزپوش شدند
‌می‌متالز - روز شنبه و در جریان معاملات بازار سهام شاخص کل بورس با نزول ۸.۱۷۴ واحدی در محدوده ۲میلیون و ۱۴۶هزار واحد قرار گرفت. شاخص‌کل هم‌وزن نیز با افت ۱.۵۷۳ واحدی در محدوده ۷۰۵هزار واحد ایستاد.

به گزارش می‌متالز، با توجه به افزایش ریسک‌های سیستماتیک مترتب بر بازار سرمایه، هیات‌ مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار مقرر کرد براساس بند ۱۱ ماده ۷ قانون بازار اوراق بهادار با هدف حمایت از حقوق سهامداران و جلوگیری از تاثیر هیجانات بر روند بازار، دامنه نوسان همه نماد‌های سهام و حق‌تقدم سهام و صندوق‌های سهامی و مختلط قابل‌معامله در بازار‌های بورس و فرابورس به مثبت و منفی یک‌درصد محدود شود. در چنین شرایطی و در دادوستد‌های روز شنبه گروه خودرویی، نماد‌های این صنعت بورسی یکدست صف فروش شدند. این در حالی است که شاخص کل بورس نیز منفی شد.

همچنین نمادهای‌ایران‌ خودرو، ایران‌ خودرو دیزل، سایپا، بهمن‌ دیزل، گروه‌ بهمن، سایپا دیزل، زامیاد، گسترش‌ سرمایه‌گذاری‌ ایران‌ خودرو، کرمان‌ خودرو و پارس‌ خودرو منفی بودند.

همچنین روز شنبه در گروه خودرویی طی ۲هزار نوبت معاملاتی، ۱۶۲میلیون سهم به ارزش ۳۵ میلیارد تومان معامله شد که نسبت‌به روز چهارشنبه با کاهش روبه‌رو بود. ارزش بازار گروه خودرویی تا پایان معاملات روز چهارشنبه بالغ‌بر ۲۳۰هزار میلیارد تومان شد.

بورس قرمزپوش شد

روز شنبه و در جریان معاملات بازار سهام شاخص کل بورس با نزول ۸.۱۷۴ واحدی در محدوده ۲میلیون و ۱۴۶هزار واحد قرار گرفت. شاخص‌ کل هم‌وزن نیز با افت ۱.۵۷۳ واحدی در محدوده ۷۰۵هزار واحد ایستاد. در این بازار نیز ۷.۶میلیارد ورقه سهم به ارزش بیش‌از ۷.۴ هزار میلیارد تومان معامله شد.

شاخص فرابورس نیز با کاهش ۴۶واحدی در محدوده ۲۲هزار واحد قرار گرفت. در فرابورس نیز ۴.۳میلیارد ورقه اوراق بهادار به ارزش بیش‌از ۸ هزار میلیارد تومان مورد دادوستد شد.

امیر ندیری، کارشناس بازار سهام با اشاره به اینکه تصمیم سازمان بورس درخصوص کاهش دامنه نوسان بسیار مثبت ارزیابی می‌شود، گفت: به نظر می‌رسد تا زمانی که شرایط متعادل نشده باید اعمال محدودیت در دامنه نوسان ادامه پیدا کند. البته در کنار این اقدام باید صندوق تثبیت و توسعه بازار سرمایه هم به صورت هماهنگ بر همه نماد‌ها فعال شوند.

ندیری ادامه داد: همچنین بهتر است سازمان بورس رایزنی‌هایی را با تیم اقتصادی دولت داشته باشد و اخبار و اقدامات مثبت در دستور کار را به بازار اطلاع دهند. این اقدام می‌تواند سرمایه‌گذاران را امیدوار و تشویق به خرید و عدم فروش سهام کند.

همچنین دبیر کل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار گفت: باتوجه به اینکه تنش‌های سیاسی در منطقه افزایش پیدا کرد، سازمان بورس و اوراق بهادار هم تصمیم به محدود کردن دامنه نوسان معاملات به مثبت و منفی یک گرفت.

عظیم ثابت با تاکید بر این‌که این تصمیم برای مدیریت هیجانات مقطعی بازار و به درخواست برخی فعالان بازار سرمایه رخ داد، افزود: البته برخی سرمایه‌گذاران با محدودیت دامنه نوسان مخالفند، چون معتقدند نقدشوندگی بازار را تحت‌شعاع قرار می‌دهد، اما به هر حال در شرایط حساس، نهاد ناظر ناچار به اعمال چنین سیاست‌هایی است.

وی پیشنهاد داد: بهتر است در اقدامی تکمیلی تغییر حجم مبنا هم مدنظر مدیران بازار قرار بگیرد، چون با افزایش حجم مبنا می‌توان تغییراتی را حاصل کرد تا نوسان بازار سهام بهتر مدیریت شود.

دبیر کل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار با بیان این‌که یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های بازار سرمایه نقدشوندگی آن است که باید از آن صیانت شود، افزود: سرمایه‌گذاران باید به سهولت بتوانند در بازار سرمایه به منافع خود دسترسی داشته باشند. امیدواریم رویداد‌های سیاسی در منطقه ادامه‌دار نباشد و محدودیت دامنه نوسان که موقتا از آن در حال استفاده هستیم، به‌زودی اصلاح شود و شرایط بازار به حالت عادی بازگردد.

منبع: اخبار خودرو (دنیای خودرو)

عناوین برگزیده