تاریخ: ۰۳ آذر ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۳:۵۵
بازدید: ۴۱
کد خبر: ۳۵۹۵۲۵
سرویس خبر : اجتماعی
مدیرعامل فولاد مبارکه در بازدید از نخستین رویداد توسعه فرهنگ کتابخوانی شرکت:

تربیت کودکان و نوجوانان با ترویج کتابخوانی گامی در مسیر تحقق خلق آینده‌ای بهتر است

تربیت کودکان و نوجوانان با ترویج کتابخوانی گامی در مسیر تحقق خلق آینده‌ای بهتر است
‌می‌متالز - فولاد مبارکه در راستای تعهد به مسوولیت اجتماعی خود، نخستین رویداد بزرگ توسعه فرهنگ کتابخوانی را با برپایی نمایشگاه کتابی با عنوان «خانواده با کلاس، خانواده با کتاب» در مجتمع نگین نقش‌ جهان در روز‌های پنج‌شنبه و جمعه ۰۱ و ۰۲ آذرماه برگزار کرد.

به گزارش می‌متالز، محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه، در جریان بازدید از این نمایشگاه گفت: فلسفه وجودی فولاد مبارکه خلق آیند‌های بهتر برای ایران و ایرانی است و این امر محقق نمی‌شود، مگر اینکه کار خود را از تربیت کودکان و نوجوانان آغاز کنیم.

نگاه ما نباید صرفاً تولید فولاد و آهن باشد

وی درباره رویکرد فرهنگی فولاد مبارکه در حوزه کودکان و نوجوانان، خانواده، کتاب و کتاب‌خوانی و ارتباط این مباحث با فولاد مبارکه گفت: با توجه به فلسفه وجودی شرکت، نگاه ما نباید صرفاً تولید فولاد و آهن باشد و در واقع، محصولات فولادی یکی از دستاورد‌های این شرکت بزرگ برای اقتصاد و صنعت به شمار می‌آید.

بر این باوریم که کتاب و کتاب‌خوانی یکی از حوزه‌های مؤثر در تربیت کودکان و نوجوانان است

طیب‌نیا خاطرنشان کرد: فلسفه وجودی فولاد مبارکه با توجه به خانواده فولاد مبارکه و جامعه معنا پیدا می‌کند؛ ازاین‌رو در حوزه مسوولیت اجتماعی و توسعه فرهنگی، این حرکت را از پیرامون خود و خانواده فولاد مبارکه آغاز کرده‌ایم و بر این باوریم که کتاب و کتاب‌خوانی یکی از حوزه‌های مؤثر در تربیت کودکان و نوجوانان است و باید فرزندان ما با کتاب خوب انس بگیرند.

وی با تأکید بر اینکه این اقدامات می‌تواند در تربیت و آینده‌ساز بودن فرزندان برای خلق آینده بهتر مؤثر باشد، گفت: سعی شد در این رویداد دوروزه، والدین با نحوه انتخاب کتاب خوب برای فرزندان خود و موضوعات مرتبط با این حوزه آشنا شوند و در کنار آن، از کتاب‌های خوب موجود در حوزه کودک، نوجوان و خانواده و همچنین رمان‌های خوبی که در سطح ملی نگاشته شده، بهره‌مند شوند.

رئیس امور فرهنگی شرکت فولاد مبارکه مطرح کرد: توسعه فرهنگ کتاب‌خوانی با اجرای برنامه‌های متنوع و نمایشگاه کتاب

محمد سامونی، رئیس امور فرهنگی شرکت فولاد مبارکه نیز در حاشیه برگزاری این رویداد گفت: کتاب یک عنصر مهم برای ارتقای فرهنگ هر مخاطب است و خانواده فولاد مبارکه نیز از این امر مستثنا نیست.

وی افزود: این رویداد برای اولین بار برگزار شد و برگزاری رویداد‌های جانبی، غرفه ارائه خدمت با محوریت کتاب و فروشگاه کتاب با حدود ۳۰۰۰ عنوان با تخفیف ۵۰ درصدی و حضور چهره‌های مهم و کارشناسان برجسته در حوزه کتاب، کودک، انیمیشن، قصه‌گویی و… با هدف افزایش آگاهی خانواده‌ها در این زمینه‌ها از ویژگی‌های این نمایشگاه بود.

رئیس امور فرهنگی فولاد مبارکه ادامه داد: در طی این دو روز، بعدازظهرها، جشن کتاب با قصه‌گویی خانم مصطفی‌زاده و با حضور «ململ» کاراکتر عروسکی شناخته‌شده برگزار شد. همچنین خانم پرستو عسگرنژاد، کارشناس حوزه انیمیشن به ارائه توضیحاتی درخصوص روش‌های انتخاب انیمیشن توسط والدین پرداخت.

برگزاری نشست «خانه کتاب‌بازها» و «روایت انسان»

وی در ادامه خاطرنشان کرد: همچنین در این رویداد، نشست «خانه کتاب‌بازها» با حضور نویسنده کتاب، معصومه امیرزاده و مهارت کتاب‌خوان کردن کودکان و همچنین نشست «روایت انسان» با برپایی غرفه‌ای در این خصوص و روایت ارتباط بین فلسطین و غزه و قوم بنی‌اسرائیل با حضور محمدامین نخعی برگزار شد.

سامونی با اشاره به برنامه «روشنا» یا حلقه‌های کتاب برای خانواده فولاد مبارکه اذعان داشت: این برنامه به‌صورت جمعی با حضور کارکنان فولاد مبارکه اجرا شد و طی این دو روز، مراسم اختتامیه دو کتاب مطالعه‌شده با عنوان‌های «اُمّ اعلا» و «والد سوم» با حضور نویسندگان آنها برگزار شد.

رئیس امور فرهنگی فولاد مبارکه برنامه‌های «جفت‌پوچ»، «ماجرای کتاب»، «اجرای ابر نقاشی از قصه‌های شاهنامه» و «مکتب‌خانه اجرای تئاتر با موضوع کتاب برای کودکان» را از دیگر برنامه‌های جانبی برای کودکان و نوجوانان در این رویداد برشمرد و گفت: بخش متفاوتی نیز با موضوع نذر کتاب در حاشیه این رویداد برپا شد که پذیرای کتاب‌های خوانده‌شده و بی‌استفاده بود تا به کمک خانواده فولاد مبارکه، تجهیز کتابخانه‌ها در مناطق کم‌برخوردار انجام شود.

وی از استقبال خوب همکاران از این رویداد خبر داد و گفت: اختتامیه این رویداد با حضور حامد عسگری و حجت‌الاسلام جوان آراسته، با گفت‌وگویی بسیار جذاب برگزار شد.

کارشناس و فعال حوزه کتاب مطرح کرد: پررنگ کردن اهمیت کتاب و ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی در نمایشگاه دوروزه فولاد مبارکه

حجت‌الاسلام محمدرضا جوان آراسته، کارشناس و فعال حوزه کتاب، در حاشیه نخستین رویداد توسعه فرهنگ کتاب‌خوانی فولاد مبارکه در گفتگو با ایراسین گفت: افراد کتاب‌خوان، فارغ از اینکه فعال در حوزه صنعت باشند یا کارمند دولتی و یا کشاورز و…، انسان‌های بزرگ‌تری هستند. فرد کتاب‌خوان آدم رشدیافته و تأثیرگذاری است. فولاد مبارکه برای خانواده خود موضوع کتاب را پررنگ می‌کند و این یعنی من دوست دارم جامعه‌ای را که با آن کار می‌کنم رشد دهم.

وی اظهار کرد: نمایشگاه اختصاصی کتاب با ۳۰۰۰ عنوان کتاب در حوزه‌های مختلف، ازجمله ادبیات، فرهنگی، مذهبی، علمی، روان‌شناسی و خانواده برگزار شد. فولاد مبارکه درواقع خرید کتاب را تسهیل کرد؛ چراکه تخفیف مناسبی برای فروش در نظر گرفتند.

جوان آراسته ادامه داد: فولاد مبارکه همان‌طور که در صنعت به موضوعات تکنولوژی و تولیدات مؤثر فکر می‌کند، دغدغه فرهنگ را نیز دارد و تجلی آن برگزاری چنین نمایشگاهی است. کتاب باید به‌عنوان یک کالای همیشگی در سبد فرهنگی خانواده‌ها و در همه مکان‌ها وجود داشته باشد.

نویسنده و کارشناس کتاب کودک و نوجوان: نمایشگاه کتاب صرفاً برای خرید کتاب نیست، بلکه شور و هیجانی ایجاد می‌کند که برای ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی بسیار مؤثر است

منصوره مصطفی‌زاده، نویسنده و کارشناس کتاب کودک و نوجوان نیز در حاشیه نخستین رویداد توسعه فرهنگ کتاب‌خوانی فولاد مبارکه گفت: این یک اقدام فرهنگی است که در درازمدت سطح سواد، فرهنگ و روابط بین افراد خانواده را ارتقا می‌دهد و باعث می‌شود کیفیت روابط در خانواده‌ها بهبود پیدا کند و در این صورت کارایی کارکنان فولاد مبارکه افزایش می‌یابد.

اقدام فولاد مبارکه برای برگزاری چنین رویدادی قابل‌تقدیر است

وی گفت: نمایشگاه کتاب صرفاً برای خرید کتاب نیست، بلکه شور و هیجانی ایجاد می‌کند که برای ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی بسیار مؤثر است. در این فرایند همه افراد چندین پله ارتقا می‌یابند و اقدام فولاد مبارکه برای برگزاری چنین رویدادی قابل‌تقدیر است.

کارشناس کتاب کودک و نوجوان در خصوص چگونگی تشخیص کتاب برای کودکان گفت: انتخاب کتاب باید بر اساس نیاز و ارزش‌های خانواده‌ها باشد. به نظر می‌رسد افراد این موضوع را به‌درستی متوجه شده‌اند و متناسب با دغدغه و نیاز‌های خود به دنبال کتاب می‌گردند و این نشان می‌دهد که در خانواده‌ها به کتاب به‌عنوان یک ابزار فرهنگی نگاه می‌شود.

مصطفی‌زاده تأکید کرد: استمرار در ارتباط با کتاب در امر ترویج کتاب‌خوانی اهمیت دارد و بسیار خرسندم که در این رویداد، چنین استقبالی از کتاب را مشاهده می‌کنم.

نویسنده کتاب «خانه کتاب‌بازها»: خانواده‌ها کتاب بخوانند و فرزندان خود را هم به کتاب خواندن عادت دهند

معصومه امیرزاده، نویسنده کتاب «خانه کتاب‌بازها» گفت: رویدادی که از سوی فولاد مبارکه با هدف توسعه فرهنگ کتاب‌خوانی برگزار شد، خوشبختانه برنامه جذابی بود که با حضور پرشور و شاداب مردم مواجه شد. تنوع غرفه‌ها و حضور کارشناسان حرفه‌ای در حوزه کتاب از موارد قابل‌توجه در این نمایشگاه بود. به نظر می‌رسد اگر این برنامه‌ها تکرار شود بر خانواده‌ها و فرزندانشان تأثیر مثبت و مستمری می‌گذارد و در واقع زمینه مواجهه فرهنگی خانواده‌ها در بخش‌های مختلف را فراهم می‌آورد.

وی از تمامی کارکنان و خانواده‌های آنها خواست تا هم خودشان کتاب بخوانند و هم فرزندان را به خواندن کتاب تشویق کنند.

گفتنی است این رویداد که با حضور جمعی از فعالان برجسته حوزه کتاب در سطح ملی همراه بود، بستر مناسبی برای ترویج فرهنگ مطالعه در میان خانواده‌ها و به‌ویژه خانواده بزرگ فولاد مبارکه فراهم آورد. از ویژگی‌های مهم این رویداد می‌توان به برنامه‌های متنوع فرهنگی اشاره کرد که به‌صورت ویژه برای کودکان و نوجوانان طراحی شده بود.

این برنامه‌ها شامل کارگاه‌های آموزشی، قصه‌گویی، مسابقات کتاب‌خوانی و نمایش‌های هنری بود که فضایی جذاب و آموزنده را برای نسل جوان فراهم کرد. بدون شک این ابتکار فولاد مبارکه گام مؤثری جهت تقویت فرهنگ کتاب‌خوانی و ایجاد هم‌بستگی میان خانواده‌ها از طریق مطالعه است و می‌تواند الگوی مناسبی برای دیگر سازمان‌ها، نهاد‌ها و صنایع کشور باشد.

در حاشیه این رویداد، غرفه‌های متنوعی ازجمله غرفه واحد اطلاعات و انتشارات روابط عمومی شرکت فولاد مبارکه برپا شده بود که در آن مجلاتی ازجمله دوماهنامه مبارک (ویژه کودکان ۷ تا ۱۲ سال)، فصل‌نامه طنز پاتیل و مجله «هم‌خانواده» و همچنین مجموعه کتاب‌های «از سنگ تا رنگ» معرفی شد.

غرفه ماجراجویی با هدف استعدادیابی ویژه فرزندان پایه ششم تا دهم متوسطه، کُمیک سرزمین افسانه‌ها، اجرای ابرنقاشی از قصه‌های شاهنامه، کارگاه آموزشی (ورک‌شاپ) سفال کودک با موضوع ترویج کتاب‌خوانی، اجرای نمایش عروسک‌ها در کتاب، نبرد با کتاب، کارگاه آموزشی (ورک‌شاپ) تولید کاریکاتور و کتاب‌ها برای کودکان قصه می‌گویند از دیگر غرفه‌های فعال در این رویداد بودند.

منبع: فولاد مبارکه اصفهان

عناوین برگزیده